Mr_Stian Startet 20.August.2016 Del på Facebook Startet 20.August.2016 Hei. Skal være med en kompis å se på en 2002 modell Scand Baltic med VP KAMD43 motor. Både jeg og kompisen min har liten erfaring med akkurat denne båten og motoren. Er det noe vi må sjekke ekstra nøye med denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 https://baatplassen.no/i/topic/34916-volvo-penta-kamd-43-erfaringer/ og flere Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 43 motoren er brukbar. Mulig ventiljustering er viktig på denne også. Men synes det i utgangspunktet er for liten maskin i en Baltic. Ellers er Baltic en skikkelig bomaskin? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Da vi kjøpte Baltic, valgte vi å utelukke denne motoren på grunn av mindre krefter. Har Yanmar 290, og skulle gjerne hatt enda mer krefter Med ferielastet båt, så blir det alltid vekt nok ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Vi har samme motor i vår 85-modell. Har en kamerat med samme motor i 2003-modell. Begge vi er fornøyde. Ventiljustering er ikke kritisk for denne, VP lokalt her mener at kontroll for hver 600t holder. Du får større fart med Yanmar 290hk. Vi kan ligge greit mellom 16-18knop ferielastet. Toppfart ca 22 knop med litt slitt turbo. Yanmar`n gjør vel kanskje 3knop mer? Det er ingen grunn til ikke å kjøpe en Baltic med denne motoren hvis pris etc faller i smak. Mange Balticer med samme motor på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Jeg har min første kompressor motor nå, 2xKAD300 med drev, og med tanke på at man ikke skal kjøre over lang tid med kompressor inne så er jeg litt misfornøyd med at jeg ikke kan gå i mer enn 1400 rpm i kosefart. Det er ikke mer enn 7.5 knop. Kunne tenke meg 9. Forrige båt var en Scand Atlantic med Yanmar. Der lå vi og ruslet i 1600-1800 rpm. Derfor stusser jeg veldig på kompressor motor i halvplaner. Kan noen opplyse meg? Er det slik at kompressor slår inn på et høyere turtall på en KAMD motor enn på en KAD-motor? Det kan vel ikke være lett å marsje i 8-9 knop i en Baltic med KAMD43 uten å ha kompressor konstant inne? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Kompressoren kan jo kobles vekk fra automatikken. Å legge den på bryter. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gabi Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 De "fleste" med KAMD43-motoren har vel koplet ut kompressoren på Baltic. Jeg gjorde det nå i våres, koplet til egen bryter. Nå kan jeg gå i den farten jeg ønsker og det ble veldig bra. Kamerat med samme motor har gjort det også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.