Jump to content

Scand Baltic med VP KAMD43 motor

Mr_Stian

Recommended Posts

Vi har samme motor i vår 85-modell. Har en kamerat med samme motor i 2003-modell. Begge vi er fornøyde. Ventiljustering er ikke kritisk for denne, VP lokalt her mener at kontroll for hver 600t holder.

Du får større fart med Yanmar 290hk. Vi kan ligge greit mellom 16-18knop ferielastet. Toppfart ca 22 knop med litt slitt turbo. Yanmar`n gjør vel kanskje 3knop mer?

Det er ingen grunn til ikke å kjøpe en Baltic med denne motoren hvis pris etc faller i smak. Mange Balticer med samme motor på markedet.

Jeg har min første kompressor motor nå, 2xKAD300 med drev, og med tanke på at man ikke skal kjøre over lang tid med kompressor inne så er jeg litt misfornøyd med at jeg ikke kan gå i mer enn 1400 rpm i kosefart. Det er ikke mer enn 7.5 knop. Kunne tenke meg 9.

Forrige båt var en Scand Atlantic med Yanmar. Der lå vi og ruslet i 1600-1800 rpm.

Derfor stusser jeg veldig på kompressor motor i halvplaner. Kan noen opplyse meg? Er det slik at kompressor slår inn på et høyere turtall på en KAMD motor enn på en KAD-motor? Det kan vel ikke være lett å marsje i 8-9 knop i en Baltic med KAMD43 uten å ha kompressor konstant inne?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...