Jump to content

Meridian 36, noen som kjenner denne norskkonstruerte seilbåten?


Guest Thostr

Recommended Posts

Noen som har hørt om eller har kunnskap om den Djupevåg-konstruerte "Meridian 36" 35-fots seilbåt?

 

    http://www.djupevaag.no/meridian/omm36.htm 

 

Ikke hverdagskost med norsk-konstruert seilbåt av relativt ny årgang?

 

Ser ut til å være like norsk som kongehuset da - basert på formene til Danske Bianca 107 (MK2), men med ulikheter b.la. i rigging ("pakketilbudet" inneholdt mast med doble  bakoversvøpte salingshorn og disse båtene har ikke lensetakler i motsetning til Bianca-båtene med partialrigg). Halvfabrikat.

 

Skroget er utført i sandwich med Divinycell som distansemateriale. Hvor bekymret skal man være for delamineringer og fuktproblemer for dette skrogdesignet?

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Støpeformene ble kjøpt fra Danske Bianca ja, og så ble det gjort et konsept på toppen av dette med å selge halvfabrikater med div. kit. Djupevåg laget en del skrog, og tror også det ble bygget og solgt skrog andre steder - kanskje sørlandet? Objektet som ligger til salgs nå er det gjort ganske store utbedringer av skroget på (støpt nytt og kraftig kjølinnfeste), som selgeren vet alt om. En båt med vakre linjer og moderne brøkdels-rigg fra Benns. Seilte aktivt regatta her i Tromsø et år og gjorde det ganske bra.

Link to post

Meridian 36 var ikkje konstruert eller bygd av Djupevåg.  Men, som nemd over var det opprinneleg Bianca 107, konstruert i 1989.

 

Me var 4 karar frå Norheimsund som fekk hand om forma kring 2005. Seljaren var frå Kristiansand, huskar ikkje namnet no.

I høve Bianca 107 var akterspeilet endra med innfelt badeplattform.  Det var designa ny kjøl som skulle skøypast i bly, den opprinnelege var i jern.  Vidare var det designa nytt ror og ny rigg.

 

I Kristiansand var det støypt 6 skrog.  Det var ikkje levert kjøl til noko av dei.  Med på kjøpet av forma fekk me ein tremodell av den nye kjølen. Ut frå denne bygde me oss ei støypeform i stål.  Alle båtane som var støypte i Kristiansand fekk blykjøl støypt i Norheimsund.

Planen me 4 hadde var å støypa skrog og dekk med vacuum-infusjonsmetoden.  Med det rekna me med å spara ca 500 kg skrogvekt.  Vidare var planen å byggja alle skott et.c. i sanwich, i det heile byggja ein båt mykje lettare enn orginalen.

Med den nye kjølkonstruksjonen med bulb nederst, ville me enda opp med ein båt monaleg raskare enn orginalen Bianca 107.

 

Det vart aldri bygd båtar av denne forma i Norheimsund, men som nemt, det var støypt blykjølar til dei skroga som var støypte i Kristiansand.

Kvifor vart prosjektet skrinlagt? Æraen med sjølvbygde båtar var for det meste over.  Mykje på grunn av CE-direktivet, men også at marknaden på den tida vart overfløymd med Bavaria og andre rimelege masseproduserte båtar.  Og, konstruksjonen var frå 1989, og bar preg av det, noko gammaldags i forma i høve konstruksjonar frå 2000-talet.

 

Forma befinn seg ikkje lengre i Norheimsund.

Link to post
4 hours ago, Mixer'n said:

Meridian 36 var ikkje konstruert eller bygd av Djupevåg.  Men, som nemd over var det opprinneleg Bianca 107, konstruert i 1989.

 

Me var 4 karar frå Norheimsund som fekk hand om forma kring 2005. Seljaren var frå Kristiansand, huskar ikkje namnet no.

I høve Bianca 107 var akterspeilet endra med innfelt badeplattform.  Det var designa ny kjøl som skulle skøypast i bly, den opprinnelege var i jern.  Vidare var det designa nytt ror og ny rigg.

 

Interessant! Det virker som om Djupevåg var involvert på en eller annen måte - se http://www.djupevaag.no/meridian/index.htm hvor den er beskrevet under deres navn. 

 

Skipsregisteret har oppført 'Knutsen båt'  i Kristiansand som byggeverft for den båten som nå er til salgs. Så er nok med kjølen dere produserte. Er forresten kjølboltene støpt inn i denne kjølen og av J-type eller gjenget og skrudd inn? 

 

Var nok litt uheldig timing for de som gikk i gang med disse selvbygge-prosjektene. Den samme snekkeren jeg snakket med sa at han ble forespeilet at dette var en god investering hos de som solgte skrogene - selv om delekostnadene vel beløp seg på opp under 500 000 om jeg husker rett (skrog, rigg, motor, teak-finer osv). Både rimeligere produksjon hos de store produsentene og kræsj i markedet var vel med på å gjøre dette til langt mindre lukrative prosjekter enn det som var forespeilet...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

På den aktuelle båten er boltane gjenga nedi.  Kjølane var støypt i antimon-legert bly. At boltane er gjenga ned i blyet er nok ikkje noko minus. Det er berekna ut frå bruddstyrken til boltane.

Har idag vore og sett på den aktuelle Meridian 36 som er til salgs.  Frestinga til å få sjå ein ferdig Meridian 36 vart for stor. Båten hadde fått nye bunnstokkar, etter at dei opprinnelege hadde knekt etter grunnstøyting.  Reparasjonsarbeidet var profesjonelt utført av Selfa AS.

 

Det blir nok likevel ingen handel med meg, uten at eg her skal utbrodera årsaka til det.

Link to post
Guest Avmønstret#

Liker linjene, men har alltid vært skeptisk til norske interiørsnekkerier i båt. Og uten å henge ut båten på finn, for prisen virka jo veldig grei, at dette er en båt fra 2003 når en ser interiøret... ikke vet jeg, smaken er som baken. Men det er vel med båt som med kjærlighet, det finnes en for alle :-)

Link to post

Den er ikke det verste jeg har sett av selvbygg. Men man må vel innta et sokratisk perspektiv her og si at det vakre ligger i det funksjonelle.. Man får jo det man ser når det gjelder interiør også, så det er jo lett å forholde seg til.

 

Skroget er jo tilgjengjeld så vakkert at det gjør vondt. Og båten seiler bra. Jeg vurderte den i sin tid, men hoppet av da den hadde grunnstøtingsskade (som nå er reparert). 

Link to post
Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 1 time siden:

 

Skroget er jo tilgjengjeld så vakkert at det gjør vondt. Og båten seiler bra. 

 

Til prisen kan det være nok egentlig. En kan ofre mye for å seile en vakker båt :-) 

 

At kjølen faktisk er tatt ned og spantene osv er utbedret ville jeg vektet positivt, særlig mtp prisklassen. I mine øyne, hvis alt er utført fagmessig og godt dokumentert ville jeg se på det som en "nullstilling" ifht grunnstøttinger, og det er jaggu ikke lett å få til på en seilbåt med mindre en kjøper en helt ny fra fabrikk egentlig. 

 

Virker som en "ærlig båt" med eiere som har mye kunnskap om den. Absolutt en båt jeg ville vurdert om jeg var i markedet, tilsynelatende mye båt for pengene. 

-------

Ikke hver dag en leser om "Sokratisk perspektiv" her inne. Vi hadde gående ett forsøk med "reflekterende møter" på jobben, det var... rart ;-) Og etter en periode ble alt som før (som alltid). De som pleier overkjørte andre på møter fikk gjøre det og de som alltid satt igjen uten å ha fått sagt sitt var tilbake til det vante :-D. Til gjengjeld er vi nå inne i en periode med stående møter etter "Lean metoden" hvor vi flytter papirlapper med ulike farger rundt på en tavle. Selv må jeg innrømme at den helt ordinære samtalen mellom to eller flere syns å være en god metode for kommunikasjon ;-) 

Link to post
23 minutes ago, Pinkvin said:

 

Til prisen kan det være nok egentlig. En kan ofre mye for å seile en vakker båt :-) 

 

At kjølen faktisk er tatt ned og spantene osv er utbedret ville jeg vektet positivt, særlig mtp prisklassen. I mine øyne, hvis alt er utført fagmessig og godt dokumentert ville jeg se på det som en "nullstilling" ifht grunnstøttinger, og det er jaggu ikke lett å få til på en seilbåt med mindre en kjøper en helt ny fra fabrikk egentlig. 

 

Virker som en "ærlig båt" med eiere som har mye kunnskap om den. Absolutt en båt jeg ville vurdert om jeg var i markedet, tilsynelatende mye båt for pengene. 

-------

Ikke hver dag en leser om "Sokratisk perspektiv" her inne. Vi hadde gående ett forsøk med "reflekterende møter" på jobben, det var... rart ;-) Og etter en periode ble alt som før (som alltid). De som pleier overkjørte andre på møter fikk gjøre det og de som alltid satt igjen uten å ha fått sagt sitt var tilbake til det vante :-D. Til gjengjeld er vi nå inne i en periode med stående møter etter "Lean metoden" hvor vi flytter papirlapper med ulike farger rundt på en tavle. Selv må jeg innrømme at den helt ordinære samtalen mellom to eller flere syns å være en god metode for kommunikasjon ;-) 

 

Jeg kjenner godt til båten, og selger har dokumentasjon på at det er gjort en fagmessig utbedring i samarbeid med Selfa Arctic på Rødskjær. Så det er utvilsomt et digert pluss.

 

Så nær som alle båter jeg har vurdert å kjøpe, inkludert den jeg valgte å kjøpe (sukk) har hatt mer eller mindre skjulte kjølinnfeste-skader. Jeg så vel på et 10-talls båter rundt om i landet. Det er skremmende hvor lite både eiere og kjøpere vet om båtene sine. Båtinspektøren jeg hadde med meg da vi fikset min båt svært overrasket over hvor lite profesjonell undersøkelse det gjøres av båter ifm. kjøp og salg her i landet. Jeg er enig i at det finnes et stort forbedringspotensiale her.

 

<off topic>

Å skulle bli forbedret av andre som kommer med ferdige verktøy, metoder og prosesser er stort sett alltid drit og vil stort sett alltid være det. Å selv velge å eksperimentere og prøve ut nye arbeidsmåter, ut fra egne behov og egen forståelse og med støtte fra omgivelsene derimot - det kan være fantastisk. Mye av tenkingen bak Lean/Agile/Teal osv. handler om forbedre ut fra dyp behovsforståelse og fagkunnskap. Bottom up-style. Samt å dyrke deltakende beslutningstaking i grupper, for å få bedre beslutninger med det beste fra ulike perspektiver. Her er en flott bok om det siste, som på mange måter er det viktigste grunnlag for det øvrige: https://www.amazon.com/Facilitators-Participatory-Decision-Making-Jossey-bass-Management/dp/1118404955   

</off topic>

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Thostr skrev 7 minutter siden:

 

Jeg kjenner godt til båten, og selger har dokumentasjon på at det er gjort en fagmessig utbedring i samarbeid med Selfa Arctic på Rødskjær. Så det er utvilsomt et digert pluss.

 

Helt klart da. 

 

Thostr skrev 7 minutter siden:

 

Så nær som alle båter jeg har vurdert å kjøpe, inkludert den jeg valgte å kjøpe (sukk) har hatt mer eller mindre skjulte kjølinnfeste-skader. Jeg så vel på et 10-talls båter rundt om i landet. Det er skremmende hvor lite både eiere og kjøpere vet om båtene sine. Båtinspektøren jeg hadde med meg da vi fikset min båt svært overrasket over hvor lite profesjonell undersøkelse det gjøres av båter ifm. kjøp og salg her i landet. Jeg er enig i at det finnes et stort forbedringspotensiale her.

 

Ja det er akkurat det. Det er jo ikke sånn at eiere trenger å være "uærlige", de vet bare ikke. Så "ærlige båter" bør verdsettes. 

 

Jeg mener at i utgangspunktet har alle seilbåter som er noen år har gått på grunn. Spørsmålet er hvor hardt og hvor mange ganger, ikke "om".

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...