Nordsjøfarer Startet 20.August.2016 Link til dette innlegget Startet 20.August.2016 Hei ny her på forumet men har vært gjest i mange år og har hatt stort utbytte av et flott forum Som tittel sier har jeg mye oljesøl som kommer fra området under svinghjul og frem mot forgasser, motor går helt fint, starter på første nappet kald som varm og er ellers i god stand :flag:Oljeslammet kommer ikke på tomgang men under full gass.. ligger noe slam i forkant av forgasser ved chokespjeldet, kan det være øvre tettering på veiva og kan forgasser spytte/lekke ? Hvis det lekker fra øvre tettering kan vel oljeslammet bli slengt rundt av svinghjulet Har skiftet alle bensinslanger på motor, nye Champion tennplugger, nye coiler, lader 14-14,5 volt... fyller 98 oktan og blander 50:1 og bruker Quicksilver sin olje. Motoren står på en 1982 Rana 17 Fisk, gjør 17 knop med 2 voksne og 1 barn (4år) fiskeutstyr med mer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 alle totaktere med reedventiler vil kunne spytte litt bensin/oljeblanding tilbake gjennom forgasserene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordsjøfarer Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Klar over det Ivar :) mistenker litt at det slenges inn i den plastboksen foran forgasseren.. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 (redigert) Siden vi er inne på 30 år gamle to-taktere fra Evinrude - det kommer en slags "klirrelyd" fra min ved visse turtall. Det er samme type "klirrelyd" jeg hadde i mopeden min (1976 Sachs-motor), så jeg antar at dette er noe som totaktere kan ha ? Mopeden gikk ikke akkurat superfort, men den var helt i orden, ditto for påhengeren som klarer å dra både meg og skuta til over 28 knop, på en god dag. Tennpluggene ser ut som et lite stykke Norge, det mangler kun 2 kuer og en budeie i det bildet, så blandingen er i orden. Men det er denne lyden jeg lurer litt på...er det stempelringene som ligger og vibrerer ? Reed-ventilene ? Men mopeden hadde ikke reed-ventiler - så det er litt mystisk. Redigert 20.August.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Klirrelyd fra motor ved visse turtall høres for meg ut for å kunne være slitte veiv eller rådelagre, hvis stempelringene er så slitte at de slamrer så er nok en inspeksjon av motor kanskje på tide :) Men nå er jo disse 30-40 år gamle arbeidshestene gode motorer som tåler mye. Men til topicn, ingen som har vært borti en sånn lekkasje fra under svinghjulet? Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 23.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Har bestilt ny simmering, fikk et lite tips ang reedventilene at disse kunne Være slappe/deformerte og det kan gi blowback gjennom forgasseren så bestilte liksågodt nye pakninger til innsug. Har ikke målt kompresjon men det er sikkert en god idé da denne motoren er fra 1982 og har nok ruslet sine timer. Hva Bør kompresjonen ligge på for denne motoren? Og hvis alt ovenstående er ok Bør tenning justeres/sjekke tidspunktet? Hva skal denne ha i tenning? Edit: gammel motor men den går så lenge den går og da kan den så lenge den går i allefall gå optimalt. Btw, har ikke turteller men har en ledning i kabelstokken til signal til teller så det kunne jo ha vært kjekt med en turteller så man vet om man får nok toppturtall osv. Hva salgs turteller må man ha til denne motoren? Har fått med meg at det må være til 2takt og noe med antallet i det elektriske under svinghjulet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Tja.. heiv meg rundt for å skifte innsugs pakningene og simmering under svinghjul, når innsuget og reedventil platen var av fant jeg en løs bolt på veivhuset.... Vel den gikk å skru til men da så jeg at veivhuset liksom dro seg inn der og samme bare motsatt når man løsnet bolten. Da var det bare å ta seg en god kopp kaffe og tenke seg om man skal skru sund alt eller satse på at det holder. . Jeg begynte demontering, motor løs fra stammen, eksosrøret av blokka, alle skruene knakk:( men ingen tæring :-) så av med toppen og det kjølekappe dekselet.. litt rust i nederste sylinder, øverste sylinder... Her har en bolt i dimensjonen 6/8 mm ligget og hamret løs på stempeltopp og toppen.. toppen har småsår som kan pusses ned men stemplet er kasabelt:( Veiv og lagre så ikke så gale ut... honing i sylindere vises enda... Så spørs det Hva dette kommer til å koste i deler.... Det rare er at motoren gikk som ei klokka bortsett fra oljesølet... må måle toleransene på sylindere og veiv Før man Gjør noe mer i alle fall. .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.