Kweelhouse Startet 21.August.2016 Del på Facebook Startet 21.August.2016 Hei! Jeg tenker å lage nytt ror til snekka i høst. Tenkte i utgangspunktet å bruke kryssfiner og plaste, men det tar tid å lage med tanke på tørketid av polyester osv... Er f.eks ei plastplate med 20 mm tykkelse sterk nok......ønsker tips Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Sorry, har ingen kjennskap til plastplater. Men å plastre eit ror tar ikkje lang tid, herder over natta og klar til neste lag. Ror må være solid. Slår du full sving i akterover så er det mye krefter på det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vosso63 Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Jeg ble anbefalt, av smeden "min" å bruke POM da jeg skifta ut roret på dorryen min. Jeg valgte sjølsagt furu til furubåten, men du kan jo velge POM til plastbåten din! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 POM? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vosso63 Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Ja, han sa POM. Jeg googla, fant POM. Sånn er denne verda. Jeg har ikke brukt POM, og slapp å spørre meg rundt etter det, men smeden hadde POM om jeg ville ha kjøpt det hos ham. Fra spøk til alvor: Polyoksymetylen. http://www.vink.no/nb-NO/Bruksomr%C3%A5de/Industri/Standard-teknisk-plast.aspx Jeg brukte POM til foring nedi rorkoppen, mellom jernsidene av koppen og den syrefaste stussen av roret. Jeg har også bora ut en skive av det og lagt mellom messinghylsa og den syrefaste rorstammen. Veldig hendig, lett bearbeidelig materiale. Redigert 23.August.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Sorry, har ingen kjennskap til plastplater. Men å plastre eit ror tar ikkje lang tid, herder over natta og klar til neste lag. Ror må være solid. Slår du full sving i akterover så er det mye krefter på det. Det går nok noen dager å lage roret med flere lag polyester, og så bør man vel ha på Epoxy Maling og bunnstoff også. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Jeg har forhørt meg med et firma i Trondheim som kan maskinere et ror til meg i Polykarbonat eller POM-Polyoksymetylen, så da er det bare å få satt opp båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 POM er et plastmateriale, også kjent under navnet Acetal. Det er ekstremt solid, enkelt å bearbeide maskinelt, men det er ikke mulig å bruke lim på det, så alt må skrus fast. Det brukes først og fremst til industrielt maskineri. Om det er veldig egnet, eller ønskelig, som ror på en båt, vet jeg ikke. Det er helt umulig å få lakk, maling eller bunnstoff til å sitte på. Det vil flake av med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Skal der lages ror av plast er det PE som skal brukes. PE= polyetylen og leveres bla. som plate. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 23.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2016 Hei igjen! Jeg fikk laget laget roret hos Nomek på Ranheim av POM og det ble veldig bra :-) ( de fleste nye Selfa fiskebåter har ror av POM) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 Flott! Det er så ekstremt avgjørende at roret er dønn solid og helt glatt og fint. Angrer nesten på at jeg ikke tok en spansk en og sto over det trauste treroret... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Hei Roret på min Skilsø 27 er av plast, 25 mm tenker jeg, og mest sannsynlig Pom. Jeg boret hull for å feste en anode i vår, og alt tydet på Pom. Bunnstoffet sitter for øvrig helt fint. Den ble tatt opp tidligere i uka og spylt med høytrykksvasker uten at bunnstoffet forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.