Jump to content

Valg av materiale til ror

Kweelhouse

Recommended Posts

Ja, han sa POM. Jeg googla, fant POM. Sånn er denne verda. Jeg har ikke brukt POM, og slapp å spørre meg rundt etter det, men smeden hadde POM om jeg ville ha kjøpt det hos ham. Fra spøk til alvor: Polyoksymetylen. http://www.vink.no/nb-NO/Bruksomr%C3%A5de/Industri/Standard-teknisk-plast.aspx

Jeg brukte POM til foring nedi rorkoppen, mellom jernsidene av koppen og den syrefaste stussen av roret. Jeg har også bora ut en skive av det og lagt mellom messinghylsa og den syrefaste rorstammen. Veldig hendig, lett bearbeidelig materiale.

Redigert av Erik AN (see edit history)

Sorry, har ingen kjennskap til plastplater. Men å plastre eit ror tar ikkje lang tid, herder over natta og klar til neste lag. Ror må være solid. Slår du full sving i akterover så er det mye krefter på det.

Det går nok noen dager å lage roret med flere lag polyester, og så bør man vel ha på Epoxy Maling og bunnstoff også.

POM er et plastmateriale, også kjent under navnet Acetal. Det er ekstremt solid, enkelt å bearbeide maskinelt, men det er ikke mulig å bruke lim på det, så alt må skrus fast. Det brukes først og fremst til industrielt maskineri. Om det er veldig egnet, eller ønskelig, som ror på en båt, vet jeg ikke. Det er helt umulig å få lakk, maling eller bunnstoff til å sitte på. Det vil flake av med en gang.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...