xyz Startet 21.August.2016 Link til dette innlegget Startet 21.August.2016 jeg har en volvo penta 2002 (1989) i en seilbåt på 32 fot (4 tonn) den starter fort når den er varm, og litt tregt når kald - som forventet. Når jeg har startet den responderer den veldig tregt ved gasspådrag. I fri svarer den stort sett kjapt og når 3200 rpm (som er maksimum rpm for denne motoren), men når jeg setter den i gir og gir gass kan den bruke 20 - 30 sekunder før det er noen som helst respons. Når jeg først får den opp i turtall i gir etter en stund, er responsen kontant resten av turen, og motoren oppfører seg eksemplarisk. Innimellom responderer den på første gasspådrag i fri like etter start, men så bruker den lang tid på å bygge opp turtallet igjen. Når den står i gir når motoren kun 2100 rpm, men gjør til gjengjeld 6.7 knop over flatt vann. Ved 1600 rpm holder den 5.5-5.6 knop, og det høres ut som et sunt marsfartturtall når motoren går. Jeg har skiftet grovfilter og dieselfilter, dieseltanken får luft, og dieselpumpen virker å fungere fint. dieselpumpefilteret er rent. Båten har ingen groe på skrog eller propell. Det er ingen mørk eller lys eksos når motoren er varm, og den både går og responderer fint når den først kommer opp i turtall. Det er ikke kabelen mellom hendel og motor som er problemet, for armen på regulatorboksen beveger seg som den skal. Dieselen er muligens noen år gammel.. Jeg kan lite om motor, men tenker problemet kan gjelde innsprøytningsdyser eller pumpene de er koblet til, eller regulatormekanismen som er montert på/i selve motoren. Dårlig kompresjon er blitt foreslått, men 6.5 kn fart for en seilbåt på 4 tonn virker jo riktig. Har noen av dere opplevd liknende? Setter stor pris på alt av innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Og propellakselen roterer lett? Sitér dette innlegget Link to post
xyz Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 det har jeg faktisk ikke sjekket, det skal jeg gjøre for sikkerhets skyld. Jeg tror dog ikke problemet ligger der. Det hender nemlig motoren har treg respons når den står i fri også, og i gir er jo responsen som den skal, men kun når jeg har brukt 20-30 sekunder på å få turtallet opp første gangen etter motorstart. jeg vet ikke hvordan kompresjon dannes eller opprettholdes i en dieselmotor, men en idé som er blitt luftet er at motoren bruker lang tid på å bygge opp kompresjon, og at kompresjonen opprettholdes så fort den er i gang. ..? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Om ikke kompresjonen er høy nok så antennes ikke dieselen. Ventilene åpner jo til eksos for annenhvert slag. Derfor har jeg ingen tro på at kompresjonen "bygges opp". For meg så ser det ut som om det kan lekke inn litt luft når motoren står stille. Den lekkasjen kan være vanskelig å finne. Om du har avstegningsventil på røret/slangen fra tanken til matepumpen så kan du stenge den straks motoren er stoppet. Da vil ikke noe diesel kunne renne tilbake i tanken mens motoren står. Når du skal starte motoren neste dag så åpner du ventilen like før du starten den. Om motoren reagerer normalt da, så har du en lekkasje der luft trekkes inn. Om tanken ligger lavere en matepumpen så kan litt diesel renne tilbake om tilbakeslagsventilen i matepumpen ikke tetter 100%. Luft trekkes mye lettere inn enn diesel trykkes ut. Jeg har dessverre ikke noe bedre forslag enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Det første som bør sjekkast er kompresjonen. Tørna motoren med sveiva. Det skal vera nesten full stopp når du kjem til kompresjons-slaget. Dersom kompresjonen er dårleg er det nesten garantert at eksosventilane er utette. Toppen må då av for å få slipt ventilane. I same rennet er det greit å få sjekka dysene. Sitér dette innlegget Link to post
xyz Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Luftlekkasje; det var en god idé å sjekke. Jeg har en avstengingskran på dieseltanken, og skal teste det. Den hule skruen på finfilteret som lar diesel renne tilbake fra motoren og til filteret knakk for en ukes tid siden. Jeg skulle stramme den fordi det lakk ørlite diesel der. Det kan godt være det var der luft ble trukket inn. Jeg skiftet imidlertid skruen med en annerledes skrue volvo penta har erstattet den orginale med, og luftet motoren, uten helt å klare å stanse dryppene. Hvis ikke det er punktet der luft kommer inn, og jeg stenger kranen på dieseltanken (som ligger høyere enn motoren) for en sjekk: vil ikke luft uansett komme inn gjennom lekkasjepunktet i dieselsystemet? Tanken er jo luftet (sjekket, i orden), og det er ikke noe vakuum som holder dieselen på plass der. Et rør leder også overskuddsdiesel tilbake til tanken. Motoren virker sterk, men jeg tar en sjekk av kompresjonen ved å gjøre som du foreslår. Hjertlig takk for svært gode innspill, begge to. Jeg setter stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Når motoren går så løsner du på dieselrøret til den fremste dysa. Så leser du av turtallfallet. Fortsett slik på alle dysene. Hvis turtallfallet er lite på en sylinder er det sannsynligvis noe feil på den. Stort turtallfall viser at sylinderen er i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Den hule skruen har kanske et hode? Tre en fiberpakning inn på skruen og skru den inn igjen. Fiberpakninger får du f.eks. på Biltema eller tilsvarende i plastesker med stort utvalg i forskjellige diametre. Type "kjekt å ha". Det er hyggelig om du forteller hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
xyz Svart 11.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 det er travelt for tiden, jeg kommer tilbake til tråden med svar når problemet endelig er blitt løst. Stor takk for hjelp så langt, dere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.