John_Kr Startet 21.August.2016 Link til dette innlegget Startet 21.August.2016 Hei Er det noen av dere som har oppgradert deres FUSION MS-RA205 radio til å kunne motta DAB+? Ser også at firmware i radioenhet må oppgraderes før montering av modul MS-DAB100A, ser enkelt ut. Vil bare finne ut av om noen av dere har gjort dette og kanskje få noen tips før jeg setter i gang. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kjeros Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jeg har gjort samme operasjonen med en annen modell: MS-BB300R. Oppgraderingen av firmware er så enkel som den er beskrevet på support-sidene til Fusion. Følg anvisningene slavisk, og det vil sannsynligvis ende godt. Husk å ha en tom USB minnepinne. Alle filene skal kopieres til en mappe som heter "update". Sett inn minnepinnen, Trykk meny-knappen og velg Settings -> Update -> Head Unit. Husk på at alle lagrede stasjoner og øvrige innstillinger blir slettet. Du må altså sette opp hele spilleren på nytt. Her er et bilde av mitt testoppsett før installasjon: Resultatet: Kartplotter: Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
HerrPedersen Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Du bør ha en ny antenne også, DAB-signalene ligger på ca. 220 MHz, mens FM som kjent er ca. 100. Så den gamle antennen er ikke "ideell", og spesielt i båt der man farter rundt i randsoen for dekningsområdene, er det fornutig med en skikkelig antenne. Og det er bare tull det som sies at på DAB får man enten god lyd, eller ingen lyd. Der det skurrer på FM ved dårlige forhold, får man på DAB en slags "boblelyd" når signalet blir svakt (feilraten blir for stor). Ufattelig mye mer irriterrende enn skurringen på FM, i mine ører ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Jeg har ikke vært fornøyd med mottaket på min RA205 (men har hatt dårlig antenneplassering). På mange måter kunne jeg egentlig tenke meg å bytte til annen radio, men dersom oppgradering til DAB+ kan gi godt mottak med en antenne plassert under dekk frister det så klart. Butikken jeg kjøpte radioen av har tilbudt meg å prøve om det går, og jeg får returnert adapter om det ikke bedrer saken. Er litt tid før jeg går i gang med dette, så jeg er veldig interessert i andres erfaringer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
kjeros Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Du bør ha en ny antenne også, DAB-signalene ligger på ca. 220 MHz, mens FM som kjent er ca. 100. Så den gamle antennen er ikke "ideell", og spesielt i båt der man farter rundt i randsoen for dekningsområdene, er det fornutig med en skikkelig antenne. Og det er bare tull det som sies at på DAB får man enten god lyd, eller ingen lyd. Der det skurrer på FM ved dårlige forhold, får man på DAB en slags "boblelyd" når signalet blir svakt (feilraten blir for stor). Ufattelig mye mer irriterrende enn skurringen på FM, i mine ører ihvertfall. DAB-modulen fra Fusion leveres komplett med antenne. Du ser den hvite "soppen" med antennepisk på bildet i mitt forrige innlegg. Vi har ofte radio på i bakgrunnen når vi er underveis. Min erfaring etter en sommer med DAB i båten, er at man ofte må gjøre et kanalsøk etterhvert som man forflytter seg fra område til område. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
John_Kr Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Da har jeg oppgradert radioen til firmware/ v1.1.3508, fulgte Fusion sine anbefalinger samt de rådene som er nevnt over. Det gikk som smurt, ser nå i menyen at man kan installere en DAB modul. Enige i at motakingsforholdene er noe svak på denne radioen, håper det blir noe bedre med DAB modulen og egen tilpasset antenne. Det eneste jeg ikke fikk til var styringen av radioen fra min Garmin 721XS, fikk kun opp FUSION logo og noen firkanter, men fikk ikke styrt radioen. Dette er heller ikke noe big deal da jeg ikke bruker denne funksjonen noe hyppig, men vært fint å fått det til å virke. Da er det bare å bestille DAB modul - MS-DAB100A, håper denne er den rette..., men hvor er det billigst/best å bestille i fra? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Framtia Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Seatronic! Meld tilbake når du har fått prøvd den! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
John_Kr Svart 22.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Flott takk ... Ser samtidig at det er en annen lignende tråd om dette; https://baatplassen.no/i/topic/127834-fusion-ms-ra205-ny-fw-v113508-m-st%C3%B8tte-for-dab-modulerfaringer/ med kraftig advarsel om å ikke oppgrader, men jeg tok sjansen alikevell og det virker utmerket. Dersom FUSION legger ut firmware som ikke virker så er det et stort problem som de vil slite med. Denne tråden er fra juni i år, i dag er det 22/8 og linken ligger fortsatt ute på deres hjemmeside, har det vært feil i firmwaren så har den blitt fjernet umiddelbart. Den ligger der og jeg tok sjansen - fungerer utmerket. :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
alidal Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Her er et bilde av mitt testoppsett før installasjon: Er det løse nmea-ledninger i radioen? Sitér dette innlegget Link to post
X-Droid Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Det er NMEA inngang på spilleren (MS-RA205), men selve NMEA-ledningsnettet må kjøpes separat. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Er det løse nmea-ledninger i radioen? Jeg kan bare svare for BB300R. Pakken kommer komplett for å lage et NMEA-nettverk bestående av spilleren og fjernkontrollen. Her fulgte det med en rød kabel (m/strøm). Siden jeg har Raymarine STng-nettverk, måtte jeg kjøpe en overgang fra NMEA2000 til STng. Dersom du har et eksisterende NMEA-nettverk med strøm, må du kjøpe en kabel uten strømledere (CAB000863). Her er en rask skisse over min installasjon: NRX200 tar også imot NMEA-data fra nettverket som kan vises. Her er et utvalg: Strømming fra Blåtann fungerer også utmerket (mangler på teksten skyldes fototekniske årsaker): Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
alidal Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 (redigert) Fant ut av det! Har bestilt Fusion MS-RA70N, så da må jeg ha denne kabelen: https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4073/simnetkabel.jpg (Red. Hvorfor kom ikke bilde frem her? Bare link....) Redigert 23.August.2016 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.