Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Hei hei. Lurer på om det er noen her med erfaring med å chippe opp volvo sine d-motorer ? Jeg føler når båten er ferielastet at motorene går veldig tung, og sliter med å holde båten i skikkelig plan i dårlig vær. Veldig spend å høre om det er noen erfaringer rundt dette, eventuelt noen meninger. Quote Link to post
HansO Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Dette er et tema som med jevne mellomrom kommer opp i forumet. Dersom du søker på "tuning" vil du finne flere tråder. Det er (selvsagt) delte meninger om såvel effekten av tuningen som at motor/drev tar skade av det. Quote Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Har lest litt om at det er en del som tar det opp, men finner ikke så mange med erfaring rundt det hele. Quote Link to post
knut1955 Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Da har du nok ikke lest særlig grundig, Glenn :-) En båtmotor jobber konstant i oppoverbakke, sammenlignet med en en bilmotor. Feriepakket blir oppoverbakken brattere... Høres det fornuftig ut å ta mer moment og HK da???? Stakkars motor :-((((( Quote Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Den er jeg enig i, men om man øker dreimomentet, vil den jo lettere dra den ut av vannet, slik at den ikke blir liggende i det området som er tynst for motorene...... Mulig jeg tar feil, derfor jeg er nyskjerrig, og for høre meninger, og erfaringer. På en d4 260, er det jo ikke hentet ut mye hk ut ifra hvor stor motoren etc er. Quote Link to post
knut1955 Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Hei igjen Jeg kjenner ikke d-motorene i pentaversjon, men har lest om d-motorene i bil. Det går fint å skru opp en D3 til 4-500 HK, men levetiden er sørgelig kort.... I båt antar jeg det blir verre siden den ALLTID går i oppoverbakke. Det er nok en grunn til at produsentene ikke har att mer ut av motorene. Quote Link to post
HansO Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Jeg har selv en D4-225 som jeg har tenkt på om jeg skal "chippe" til 260 Hk. På denne siden står det litt om det. Jeg tar ikke noe ansvar for riktigheten. Du finner også noen priser. http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1 Quote Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 D-motorene i båt, er helt anderledes enn de du ser i bilverden, og de kommer jo orginalt med mer effekt, men med noen andre komponenter. Takk for link, og en d4 med 225 hk hadde jeg ikke vært redd for å tune opp, siden de orginalt kommer opp til 300. Har hørt d4 snart kanskje kommer med ny 330 hk, så vurderer alternativt å bytte til nye slike motorer. Quote Link to post
VannTro Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Med 3 x D4-300 dp skal skuta di gjøre 35 knop. Da bør den vel klare 30 med 2 x 260. Om du legger av litt på gassen skal den vel fremdeles kunne klare 23-25 knop og da går den vel ikke så tungt i vannet ? http://www.klikk.no/motor/baat/article489656.ece Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Den gjør ca 33 knop med disse motorene nå, og cruiser en 25-26 med 2900-3000 omdreininger. Og dette er helt topp, så ikke farten jeg jakter på, men i medsjø så kjenner jeg motorene sliter, og har det tungt for å holde båten oppe, og komme seg opp av sjøen. Så av den grunn, ønsker jeg mer effekt i det registeret hvor motorene kunne ha trengt det Quote Link to post
Bonus Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 (edited) Med 3 x D4-300 dp skal skuta di gjøre 35 knop ...3 x D4 blir vel litt i heftigste laget, VannTro .. Forøvrig er jeg generelt veldig skeptisk til å chiptune båtmotorer. Det er rimelig store forskjeller på D4-300 og D4-260 (som jeg forøvrig har to av selv). Da ville jeg heller byttet motorer eller bygget dem om til å bli identiske med originale D4-300'er. Edited August 22, 2016 by Bonus (see edit history) Quote Link to post
VannTro Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 (edited) Men da vil ikke motorene jobbe noe lettere med mindre du faller ut av plan da. Bonus: Jeg synes da det bør være såpass Edited August 22, 2016 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Mye jobb å bygge dem om, det er andre stempler etc i 300, så det er ikke et alternativ, da kjøper jeg heller nye, man får ganske greit innbytte pris. Jeg ville ha chippet dem med remap, slik at man ikke bruker en effekt boks, men oppdaterer hjernen slik at det man får det så bra som overhode mulig. Quote Link to post
Glenn Furuholt Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Men da vil ikke motorene jobbe noe lettere med mindre du faller ut av plan da. Hehe, godt poeng. Men når man er passerer 26 knop går motorene ganske lett, men ikke i 22. Men når jeg går i 2,5 -3 m medsjø, så faller turtallet 300-400 omdreininger, og vanskelig å få opp igjen. Quote Link to post
leif_erikg Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Nå er det ikke så enkelt. Dette er turbomotorer uten styring av ladetrykk, ingen wastegate. Effektiv løsning, med mindre mulighet for feil. Men det betinger også at turboen er godt tilpasset effektuttaket. For liten turbo, og den vil levere for varm luft og ha kort levetid. For stor turbo, og den vil ikke få opp ladetrykket. Om du trimmer motoren, så vil nødvendigvis ladetrykket øke. Dette vil utvilsomt føre til økt slittasje på turbo, og om du er uheldig, så kan høyre temperstur på ladeluften medføre økt slittasje på motor. Jeg vil sterkt anbefale å holde fingrene av fatet om man ikke har steget fullt ut og oppgraderer motorene til d4-300. Noe som neppe er regningssvarende. Quote Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Teerex Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Som før nevnt så kan Norsk Motorkompani en del om dette, bare ta kontakt med dem. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Du når max turtall på wot? Kan hende du får bedre respons med å lette propellene ørlite f.eks hos Winrace? Quote Link to post
Glenn Furuholt Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 Max turtal skal være 3500 omdreininger, men klare kun 3350-3400, byttet ned et hakk propeller i fjord fra G6 til G5 det gav nesten ingen økning i omdreinger, men mistet cruising fart, så måtte da kjøre med høyere turtall når jeg skulle kjøre fort, så har i år byttet tilbake til de gamle propeller, som virker mye riktigere til båten. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.