Jump to content

Chipping/remape volvo d4 260, noen med erfaringer med dette ?


Glenn Furuholt

Recommended Posts

Den er jeg enig i, men om man øker dreimomentet, vil den jo lettere dra den ut av vannet, slik at den ikke blir liggende i det området som er tynst for motorene......

Mulig jeg tar feil, derfor jeg er nyskjerrig, og for høre meninger, og erfaringer.

På en d4 260, er det jo ikke hentet ut mye hk ut ifra hvor stor motoren etc er.

Link to post

D-motorene i båt, er helt anderledes enn de du ser i bilverden, og de kommer jo orginalt med mer effekt, men med noen andre komponenter.

 

Takk for link, og en d4 med 225 hk hadde jeg ikke vært redd for å tune opp, siden de orginalt kommer opp til 300.

Har hørt d4 snart kanskje kommer med ny 330 hk, så vurderer alternativt å bytte til nye slike motorer.

Link to post

Med 3 x D4-300 dp skal skuta di gjøre 35 knop. Da bør den vel klare 30 med 2 x 260.

Om du legger av litt på gassen skal den vel fremdeles kunne klare 23-25 knop og da går den vel ikke så tungt i vannet ?

http://www.klikk.no/motor/baat/article489656.ece 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Den gjør ca 33 knop med disse motorene nå, og cruiser en 25-26 med 2900-3000 omdreininger.

Og dette er helt topp, så ikke farten jeg jakter på, men i medsjø så kjenner jeg motorene sliter, og har det tungt for å holde båten oppe, og komme seg opp av sjøen.

Så av den grunn, ønsker jeg mer effekt i det registeret hvor motorene kunne ha trengt det

Link to post

Med 3 x D4-300 dp skal skuta di gjøre 35 knop ...

3 x D4 blir vel litt i heftigste laget, VannTro ..

Forøvrig er jeg generelt veldig skeptisk til å chiptune båtmotorer. Det er rimelig store forskjeller på D4-300 og D4-260 (som jeg forøvrig har to av selv). Da ville jeg heller byttet motorer eller bygget dem om til å bli identiske med originale D4-300'er.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Men da vil ikke motorene jobbe noe lettere med mindre du faller ut av plan da.

 

Bonus: Jeg synes da det bør være såpass  :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nå er det ikke så enkelt. Dette er turbomotorer uten styring av ladetrykk, ingen wastegate. Effektiv løsning, med mindre mulighet for feil. Men det betinger også at turboen er godt tilpasset effektuttaket. For liten turbo, og den vil levere for varm luft og ha kort levetid. For stor turbo, og den vil ikke få opp ladetrykket.

 

Om du trimmer motoren, så vil nødvendigvis ladetrykket øke. Dette vil utvilsomt føre til økt slittasje på turbo, og om du er uheldig, så kan høyre temperstur på ladeluften medføre økt slittasje på motor.

 

Jeg vil sterkt anbefale å holde fingrene av fatet om man ikke har steget fullt ut og oppgraderer motorene til d4-300. Noe som neppe er regningssvarende.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post

Som før nevnt så kan Norsk Motorkompani en del om dette, bare ta kontakt med dem.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Max turtal skal være 3500 omdreininger, men klare kun 3350-3400, byttet ned et hakk propeller i fjord fra G6 til G5 det gav nesten ingen økning i omdreinger, men mistet cruising fart, så måtte da kjøre med høyere turtall når jeg skulle kjøre fort, så har i år byttet tilbake til de gamle propeller, som virker mye riktigere til båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...