Jump to content

Hva er forskjell på ei snekke og ei sjekte?


Anabelle

Recommended Posts

Når det gjelder de opprinnelige spiss-stevnede trebåtene så er det nok mest et dialektspørsmål; på Vestlandet har vi alltid brukt ordet 'snekke' eventuelt 'motorsnekke'. Tar jeg ikke helt feil så har ordet sin opprinnelse i gammelnorsk. På Sørlandet derimot og oppover mot Oslofjorden er ordet 'sjekte' / 'motorsjekte' det mest vanlige.

 

Men når det kommer til dagens plastikvarianter så har jeg et inntrykk av at ordet 'sjekte' ikke brukes på samme måte, da er det mer 'snekke' som tas i bruk langs hele kysten.

 

Dette er iallefall min hobbyfilologiske oppfatning, men jeg lar meg gjerne korrigere / belære :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Snekke, sjekte, kogg.

Samme spissgattede båten.

Geografisk betinget.

Kuriositet:

Her i yttre Oslofjordområdet ble det brukt begrepet sjekte om en åpen spissgattet robåt, mens en tilsvarende båt med motor eller seil ble kalt snekke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Her i Trøndelag er "kogg" mindre brukt ord.

"Snekke" er kommet de senere år. (Tidligere bare benevnt som "motorbåt".)

"Sjekte" er en liten jolle...

Hadde derfor litt trøbbel med å forstå "sjekte" (uttalt av sørlands svigerdatter) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Snekke, sjekte, kogg.

Samme spissgattede båten.

Geografisk betinget.

Kuriositet:

Her i yttre Oslofjordområdet ble det brukt begrepet sjekte om en åpen spissgattet robåt, mens en tilsvarende båt med motor eller seil ble kalt snekke.

<{POST_SNAPBACK}>

Det samme i Indre Oslofjord. Seilsjekte, en spissgattet robåt med seilføring. Gjerne litt smekrere i linjene enn en rosjekte.

 

Motorsnekka eller bare snekka for en tilsvarende med motor. Vi ville aldri kalle en sjekte med motor for en sjekte på mine kanter. (Mossedistriktet og innover)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjært barn har mange navn.

I Oslofjordområdet er det som tidligere nevnt brukt sjekte om mindre spissgattere, både ro og seil, snekke om noe mere drektige båter. Her også både ro, motor, og seil, jfr. feks. Færdersnekka som er en seilsnekke. Og den kan ikke forveksles med ei sjekte.

Kogg er betegnelsen på snekker i Grenlandsområdet slik jeg oppfatter det.

En Albin 25 er ikke ei snekke, det er en motorbåt, alternativt kan en kanskje kalle den en plattgatter.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg vokste opp på Sørlandet, i midten av forrige århundre, ble båter med rund eller spiss atterende benevnt som sjekter. Båter med tverr atterende var "racere". Den gang var jo de fleste båter av tre, men etter at plasten kom var det mange "plastsjekter". Snekke betegnelsen var noe turister fra Oslo-området brukte og som vi innfødte synes var sært. Så det er nok dialektiske varianter av hva som er sjekte og hva som er snekke.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...