Sjøvind Startet 22.August.2016 Del på Facebook Startet 22.August.2016 I forbindelse med utbedring av akterspeil får jeg antagelig bruk for et platemateriale til å fylle ut og stive av. Opprinnelig er det brukt kryssfiner, det ønsker jeg ikke å bruke igjen. Porøse plater er heller ikke ønskelig da jeg vil ha noe som tåler trykk fra boltene til motor. Jeg er med andre ord på jakt etter et materiale med egenskapene til kryssfiner, bare at det ikke skal kunne råtne eller trekke vann. Forslag? Eller kan jeg bare legge lag på lag med glassfiber til ønsket tykkelse er oppnådd? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 ..eller du kan ta ut kjernemateriale med hullsag rundt bolthullene, og bygge opp med feks glassfibersparkel slik at det blir kompakt. Har sett i tråder her at det fins kjernematerialer i temmelig kompakte kvaliteter , men de har også gjerne heftig pris. Er det til Hansviken? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Takk for svar, er til Hansviken Ja, har tenkt på muligheten for å lage større hull og fylle i.. Men er det noe i veien for å skippe hele distansematerialet og bare legge tjukkere lag med glassfiber? Bortsett fra vekt, men tror ikke det blir så kritisk akkurat her. Hvor tjukt laminat må til for å erstatte 10 mm kryssfiner styrkemessig? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Aluminiumsplate? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Løfter denne. Aluminiumsplate er kjøpt inn, men den skal på utsiden. Finnes det ingen alternativer til kryssfiner og divinycell? Gammel kryssfiner var kun 10 mm, slik jeg kommer til å gjøre jobben får jeg ikke brukt tjukkere plater enn det. Innbiller meg at divinycell ikke har allverdens styrke i denne tjukkelsen. Hva med å bygge opp hele i laminat? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Divinycell har ikke all verdens styrke, det er riktig, men det er heller ikke meningen. Det er laminatene på hver side som gir styrken i kombinasjon med divinycell. Divinycell fungerer som et distansemateriale mellom ytter og innerlaminatet, det er derfor man får stor stivhet med lav vekt. Men 10mm divinycell i et akterspeil vil være veldig tynt. Når det er brukt kryssfiner i aktespeilet ditt opprinnelig så har den også en misjon i å stive opp, ikke kun som distansematieriale. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Snakket med Astrup i dag, de foreslo PA6 (nylon) eller PVC. Noen synspunkter på dette? Vil epoksy hefte godt nok mot disse? Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Tror ikke epoksy hefter noe særlig mot nylon eller PVC. Sett inn kryssfinerplate, lim fast. bor opp styrehull fra utsiden for hullsag som sages fra innsiden gjennom distansematerielet, ca 1 cm større enn bolttykkelsen. Fyll opp med epoksysparkel/polyestersparkel. bor opp ny hull og du har godt distansemateriale som ikke suger vann, bruk i tillegg Tec 7/sikaflex rundt skruene og mellom skive og bakvegg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Både PA og PVC er godt limbare, men jeg tror ikke jeg ville brukt termoplast til det formålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Ja, det blir kryssfiner. Med større hull og epoksy. Skal være nøye med å få det tett, så holder det forhåpentligvis ut båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Finnes vel noe som heter vannfast kryssfiner. OSB-plater er limt sammen med vannfast lim, alternativ? Brukes mye som undertak. Eller forskalingsplater? Går nok an å få kjøpt noen resteplater fra forskalingsfirma. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Bruker kryssfiner av høy kvalitet, med vannfast lim. Men tre er nå en gang tre.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 jepp, "vannfast kryssfiner" betyr vel at limet er vannfast. Ikke treet. Ser for meg at om man grunner plata med polyester , og passer på å mette endeflatene best mulig , at man vil forsinke vanninntrengingen endel ..? (og selvfølgelig grovslipe før den setter på plass) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Eller enda bedre, mette plata med polyester tynnet med styren i det første strøket. Da blir den tynn og treverket suger mye bedre. I tillegg kan du tørke plata godt før du primer den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 høres ut som det burde funke ja. hvor får man enkelt tak i styren forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Litt usikker. Jeg har støpt meg ei 14 jolle en gang for mange år siden, da kjøpte jeg alt av materiell (polyester, herder, gelcoat, styren, aceton og duk) fra Reichholdt her i Fredrikstad gjennom en kompis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Jeg tenkte å bruke epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Å lage en sandwich med polyesterlaminat på den ene siden og epoksilaminat på den andre er meningsløst. Sandwich'er skal være symmetriske. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 7.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2016 Tja, var ikke helt symmetrisk fra før. Yttersiden var 8-10 mm, innsiden 4 mm. Grunnen til at jeg tenker å bruke epoksy er at jeg må lime kryssfinerplata mellom akterspeilet og motorbrønnen øverst. Er ikke plass til å bruke noe tjukk masse der. Dessuten vil epoksy gi god beskyttelse mot vanninntrengning. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Hvis nødvendig kan du jo forsterke hullene med "bobbins" :http://www.shur-lok.com/product_dls/Sandwich_Structure.pdf Ikke alt for komplisert å lage selv eller du kan kjøpe de. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Å lage en sandwich med polyesterlaminat på den ene siden og epoksilaminat på den andre er meningsløst. Sandwich'er skal være symmetriske. Hvis han har polyester på hver side og epoxy i midten blir det jo symmetrisk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edvin Ruden Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 (redigert) Hei! En tanke om distansemateriale..., de som driver med påbygg av lastebiler bruker "aluminiumsplanker" til å lage lemmer på lasteplan. Hva med å bruke slike? De er vel ca 20-25mm tykke, er hule inni, men med avstivningsprofiler inni. De er lette og tåler mye juling og kan klikkes i hverandre for større høyde. Kan også skumfylles og en kan bore litt hull i de for bedre innfesting. Har noen rester her som jeg tenkte å bruke på akterspeil. hilsen Edvin Redigert 8.September.2016 av Edvin Ruden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Hm, tror ikke det er noe lurt å støpe inn metall. Det vil utvide og trekke seg sammen med temperatursvingninger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2016 Del på Facebook Svart 8.September.2016 alle materialer vil utvide/trekke seg sammen ved temp.svingninger , men mengden er forskjellig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 8.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2016 Ja, det er klart. Men i praksis gjelder vel dette i større grad for metaller enn glassfiber, tre, plast osv. Tenker da på at innstøpt metall vil kunne sprenge mot laminatet ved varme. Ellers er det vel en fordel at en plate som støpes inn i et akterspeil kan flekse litegrann for å fordele trykket fra motor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.