Jump to content

Kompakt og vannfast distansemateriale/plate til innstøping?

Sjøvind

Recommended Posts

I forbindelse med utbedring av akterspeil får jeg antagelig bruk for et platemateriale til å fylle ut og stive av. Opprinnelig er det brukt kryssfiner, det ønsker jeg ikke å bruke igjen. Porøse plater er heller ikke ønskelig da jeg vil ha noe som tåler trykk fra boltene til motor. Jeg er med andre ord på jakt etter et materiale med egenskapene til kryssfiner, bare at det ikke skal kunne råtne eller trekke vann. Forslag?

Eller kan jeg bare legge lag på lag med glassfiber til ønsket tykkelse er oppnådd?

..eller du kan ta ut kjernemateriale med hullsag rundt bolthullene, og bygge opp med feks glassfibersparkel slik at det blir kompakt.  Har sett i tråder her at det fins kjernematerialer i temmelig kompakte kvaliteter , men de har også gjerne heftig pris.  

Er det til Hansviken?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar, er til Hansviken :smiley:  Ja, har tenkt på muligheten for å lage større hull og fylle i..

Men er det noe i veien for å skippe hele distansematerialet og bare legge tjukkere lag med glassfiber? Bortsett fra vekt, men tror ikke det blir så kritisk akkurat her. Hvor tjukt laminat må til for å erstatte 10 mm kryssfiner styrkemessig?

• 2 uker senere...

Løfter denne. Aluminiumsplate er kjøpt inn, men den skal på utsiden. Finnes det ingen alternativer til kryssfiner og divinycell? Gammel kryssfiner var kun 10 mm, slik jeg kommer til å gjøre jobben får jeg ikke brukt tjukkere plater enn det. Innbiller meg at divinycell ikke har allverdens styrke i denne tjukkelsen. Hva med å bygge opp hele i laminat?

Divinycell har ikke all verdens styrke, det er riktig, men det er heller ikke meningen. Det er laminatene på hver side som gir styrken i kombinasjon med divinycell. Divinycell fungerer som et distansemateriale mellom ytter og innerlaminatet, det er derfor man får stor stivhet med lav vekt. Men 10mm divinycell i et akterspeil vil være veldig tynt.

Når det er brukt kryssfiner i aktespeilet ditt opprinnelig så har den også en misjon i å stive opp, ikke kun som distansematieriale.

Tror ikke epoksy hefter noe særlig mot nylon eller PVC. Sett inn kryssfinerplate, lim fast. bor opp styrehull fra utsiden for hullsag som sages fra innsiden gjennom distansematerielet, ca 1 cm større enn bolttykkelsen. Fyll opp med epoksysparkel/polyestersparkel. bor opp ny hull og du har godt distansemateriale som ikke suger vann, bruk i tillegg Tec 7/sikaflex rundt skruene og mellom skive og bakvegg.

jepp, "vannfast kryssfiner" betyr vel at limet er vannfast. Ikke treet. 

Ser for meg at om man grunner plata med polyester , og passer på å mette endeflatene best mulig , at man vil forsinke vanninntrengingen endel ..?   (og selvfølgelig grovslipe før den setter på plass) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei!

En tanke om distansemateriale..., de som driver med påbygg av lastebiler bruker "aluminiumsplanker" til å lage lemmer på lasteplan.

Hva med å bruke slike? De er vel ca 20-25mm tykke, er hule inni, men med avstivningsprofiler inni. De er lette og tåler mye juling og kan klikkes i hverandre for større høyde.

Kan også skumfylles og en kan bore litt hull i de for bedre innfesting.

Har noen rester her som jeg tenkte å bruke på akterspeil.

hilsen Edvin

Redigert av Edvin Ruden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...