Komodo Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Enig i det Sjøvind. Har ikke utvidelseskoeffesienten for polyester og epoxy i hodet, men vil tro den er vesentlig større for alu. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Glassfiberarmert polyester og glassfiberarmert epoxy har så vidt jeg vet nesten lik utvidelseskoeffesient som aluminium. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle, for jeg tror nemlig Epoxy / polyester smelter lenge før aluminiumen blir så varm at den evt.beveger seg i noen grad som vil påvirke dette akterspeilet. Er det ikke rundt 90 grader for å få poly / epoxy til å starte å miste hold / deformere? rundt 190 for å smelte? Hjelper ikke at glassfibrene tåler 1500 grader når plasten bare tåler 100 :) Tror de som lager Aeropoxy egentlig har laget den til fly og at de har en egen epoxy og fremgangsmåte for å varmeherde den så epoxyen tåler inntil 300 grader. Koster sikkert deretter, og ikke spesielt praktisk å putte hele båten inn i en bakerovn for å herde ;) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Mulligan Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Polyester/epoksi er termosets. De kan ikke smeltes etter at lenkingen har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Polyester/epoksi er termosets. De kan ikke smeltes etter at lenkingen har skjedd. Jaggu... Det var jeg ikke klar over. Må testes ut litt dette her for å se hvor ille mykningen rundt 70-90 grader påvirker heft når epoxy brukes som lim og ikke i glassfiber... Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Det er jo nettopp hva som skiller termoplaster fra herdeplaster. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Jaggu... Det var jeg ikke klar over. Må testes ut litt dette her for å se hvor ille mykningen rundt 70-90 grader påvirker heft når epoxy brukes som lim og ikke i glassfiber... Ingenting. Det som kjennetegner termosets er at de ikke forandrer seg etter at lenkingen er ferdig. Utsetter du derimot materialene for 80-90 grader under lenkingen bedres mekaniske egenskaper med 15-20%. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Ingenting. Det som kjennetegner termosets er at de ikke forandrer seg etter at lenkingen er ferdig. Utsetter du derimot materialene for 80-90 grader under lenkingen bedres mekaniske egenskaper med 15-20%. Veldig gøy hvis du har rett i dette Mulligan. Jeg har litt problemer med å finne dokumentasjon på dette, har du noen du vil dele? Jeg går ut ifra at du tenker på Tg vs Tm og at du vet at Tg ikke er en faktisk svekkelse i bindeevne. Gjelder dette kun glassfiberarmert epoxy eller også ren epoxy (lim)? Det lille jeg finner høres slik ut: "Glass Transition Temperature (Tg), not to be confused with melting point Tm, is the temperature range where a thermosetting polymer changes from a hard, rigid or “glassy” state to a more pliable, compliant or “rubbery” state." Jeg har erfaring med at epoxy mykner og slipper hvis man passerer Tg som for romtemperaturherdet epoxy er omkring 70-90 grader, men du virker så sikker på at dette ikke skjer, så det hadde vært gøy å lese litt mer om dette. Kanskje det er noe i veien med mine epoxyting :) Redigert 9.September.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.