Jump to content

Rens av intercooler Penta d6


per ohlin

Recommended Posts

Ja og nei,

 

Begynner med nei-svaret: Hvis du skal ta ut bare innsatsen så må du fjerne oljefiltrene for å få banket innmaten ut forover etter at du har tatt av lokket i begge ender.

 

Ja-svaret er bare gyldig dersom du skrur av hele intercooleren/ladeluftkjøleren fra motoren. Det betyr at du fjerner hele enheten fra motoren. Det er mye mer jobb men gir deg da samtidig mulighet til å få renset kjøleribbene på luftsiden av kjøleren. Det skal egentlig gjøres hvert 5.år. Hvis innmaten sitter veldig hardt fast kan det være eneste mulighet. Jeg tok ikke sjansen selv på å banke så hardt i bakkant med slegga fordi jeg var redd festeskruene skulle ryke. Følgelig skrudde jeg av hele intercooleren og tok da samtidig full overhaling på dem inkl maling etc.

 

 

NB Innmaten i disse intercoolerene kan sitte veldig fast. Søk på intercooler, ladeluftkjøler her på forumet så finner du mange tråder om dette, inkl fra undertegnede.

Link to post

Fikk jobben gjort hos er verksted i vår på D6 310. De tok alle tre kjølerene av og la dem i syre.

 

Det er temmelig mange o-ringer bare på den kjøleren du snakker om. Kan det ha vært 8 stk? Mener det havnet på ca 2600 kr for dem og det er nok best å bytte alle.

 

Totaljobben på kjølere kom vel på mellom 25-30 tusen. Men da er det gjort.

Link to post

Hvis du bare er litt forsiktig når du tar av endelokkene så går det greit å gjenbruke O-ringene. Legg gjerne på litt pakningspasta når du monterer igjen.

 

Nb: festeskruene som holder selve kjøleren til motoren sitter litt knotete til og den er i tillegg festet med pakningslim til kanalen over til turboen så du må ta i litt når du har løsnet skruene og rive /banke løs.

 

Du finner masse stoff her på forumet ang teknikker og kjemikalier for å rense både luftdelen og vanndelen på selve kjøleren.

 

bilde

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

Jeg vil anbefale deg å bytte O-ringer selv om de koster noe. Litt kjedelig hvis du får lekkasje før neste rens...

 

På O-ringene kan du bruke Loctite 5923

bilde

 

Når ladeluftkjøleren monteres kan du bruke Super RTV Silicon mellom blokka og ladeluftkjøleren.

I montasjeanvisningen står det at man skal legge en 1,7 mm tykk stripe på flensen....., sleit veldig med å få til dette. Fortalte dette til VP verkstedet, da lo han og sa det bare var å kline litt rundt hvis remsa ble litt ujavn :lol:

bilde

 

Vil også anbefale deg å bruke momentnøkkel når du monterer skruene igjen, husker ikke momentet jeg brukte men jeg greide å dra over en skrue og måtte gjenge på nytt.

 

Neste gang tenker jeg å sjekke evt. bruk av uorginale O-ringer, fikk tips om et firma i Drammen som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på.

Redigert av Ally (see edit history)
Link to post

Fine tips her. Takk for det. River opp først og så får vi se hvor godt dette sitter sammen. Må det brukes noe som helst vold eller om ringene ser angrepet ut blir de skiftet. Rundt 300 kr stykket var jo litt. Motorsilikon må nok til mot blokka. Her er det jo noen kilos trykk! Motoren har bare gått 400 timer og det er skiftet long blokk for 60 timer siden. Så det bør jo se ganske greit ut. Et alternativ er jo å skru opp sidestykkene å inspeksjonsluka for luftkjølinga. Men så mye jobb kan det jo ikke være å skru ut kjøleren helt. Da ser en jo status til 100%. Har renset noen intercoolere på biler å ved 10-15 tusen mil så kan dere være litt oljefilm som etter hvert størkner å reduserer effekten en god del.

Link to post

Det legger seg litt oljefilm og sot på kjøleribbene for luft inne i kjøleren. Jeg brukte følgende rensemetode på dette etter å ha tatt av endelokk og innmat:

 

Dyppet hele kjøleren i en bøtte med tynner (aceton, MEK eller annet sterkt løsemiddel). La det ligge over natten så løses olje etc opp.

 

Deretter tok jeg en rens i godt uttynnet salpetersyre. (Basis var 62 % salpetersyre (Nitric Acid) som jeg tynnet ned til ca 10 %). Dette spiser opp partikler og skitt på innsiden av ribbene. NB dette må du overvåke nøye og ta den ut så snart det begynner å "koke" i de tynne alu-ribbene. 

 

Ja, jeg vet at dette ikke er for hvermannsen, men jeg har bakgrunn fra profesjonell overflatebehandling, inkl mange typer kjemisk behandling av aluminium, så jeg vet hva jeg gjør.

 

Etter kjemisk rens og skylling med vann tok jeg en ny runde med tynner.

 

Rensing av innmaten i kjøleren og lokkene kan godt tas på samme måte. De vil oftest ha en del saltavleiringer. Saltet løses veldig enkelt med syre. Trenger ikke å være salpetersyre. Andre syrer som f eks fosforsyre (Coca cola) gjør samme nytten men tar bare litt lenger tid. Innmaten og endelokkene tåler mye tøffere syrebehandling enn selve housingen fordi de er i messing og bronse.

 

O-ringer kan du kjøpe fra Otto Olsen eller bestille på ebay, alibaba osv. Kan også kjøpes i tråd og lime sammen med full effekt. Det som tar livet av disse oringene er egentlig saltavleiringer hvis det får utvikle seg i kjølesystemet. Da kan det bli så tett at saltvannet presser seg forbi o-ringene og renner ut i motoren. Da kan oringen bli ødelagt.

 

NB: Vask av kjøleren i tynner/løsemiddel har den bi-effekten at du ødelegger malingen. Jeg tok derfor komplett sandblåsing og lakkering av hele enheten utvendig til slutt. Det er en del jobb samlet sett og det forklarer antakelig hvorfor et verksted må ta litt betalt for dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...