Jump to content

Tresfjord Ultra Fly 29


Brutus

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha solgt min gode, men kalde Buster Magnum så er jeg på jakt etter noe annet. Til mitt bruk så hadde en WA med styrehus vært det optimale, men det var litt dårlig med slike på bruktmarkedet.

Men jeg fant en Tresfjord som så veldig velholdt og pen ut. Eneste jeg bekymrer meg for med denne, er stort vindfang. Og ustabilitet i dårlig vær, men nå har jeg ikke eid cab. cruiser før.

Jeg går ut fra at det skal være en kvalitetsbåt. Lages vel på Vestnes utenfor Molde.

 

Men det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger/ erfaringer fra Baatplassens "ekspertpanel".

Kan dette være verdt 750.000.-

 

 

Motor og sjøegenskaper er det jeg prioriterer høyest. Bruker båt hele året til både hygge og nytte.

 

Tresfjord Ultra Fly 29

Link to post
Share on other sites

........., men med 10år gammel dobbelinst med 2200t. gangtid. så frykter jeg at det kan stå ganske store vedlikeholdsutgifter like om hjørnet... :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er flere båter med dieselmotorer som står seg ihjel, enn de som blir slitt ut. Gi meg en godt brukt maskin enhver tid, mot en som er lite brukt.... og dårlig lagret. 2x maskiner sliter vanligvis mindre enn enkeltinstallasjon, og det representerer jo bare 220 timer per år... noe som ikke er mye for en moderne diesel maskin...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Du får mye mer og mye bedre båt enn en Tresfjord 29 for trekvart mill.  Bl. a. ligger det et par greie Fairline 31 Corniche på baatnett/finn.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men de var enda litt dyrere og enda litt eldre en det jeg tenker på. Da har jeg bevegd meg over en grense hvor jeg må låne penger. De så samtidig litt slitne ut, og jeg tror man snakker om et mer komplisert båthold.

 

Det er flere båter med dieselmotorer som står seg ihjel, enn de som blir slitt ut. Gi meg en godt brukt maskin enhver tid, mot en som er lite brukt.... og dårlig lagret. 2x maskiner sliter vanligvis mindre enn enkeltinstallasjon, og det representerer jo bare 220 timer per år... noe som ikke er mye for en moderne diesel maskin...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vanligvis er store diesler med lavt turtall vanskelig å slite ut, det er vel stort sett labert vedlikehold og dårlig lagring som tar tabbe på dem til slutt.

Link to post
Share on other sites

Jo, men de var enda litt dyrere og enda litt eldre en det jeg tenker på. Da har jeg bevegd meg over en grense hvor jeg må låne penger. De så samtidig litt slitne ut, og jeg tror man snakker om et mer komplisert båthold.

 

Nåja, på den andre side så får man jo mer båt også, da!! Det er jo noe eget med engelske båter, vet De ... En artig historie om en nesten episk reise med en 31 Corniche finner du på griffinupdates.com

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nåja, på den andre side så får man jo mer båt også, da!!  En artig historie om en nesten episk reise med en 31 Corniche

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den historien stilte jo Fairline i et godt lys. Uten tvil en kvalitetsbåt, til tross for enkelte selvforskyldte uhell underveis.TAMD40 maskinene er nok slitesterke saker det også.

Kjempeflott historie. ICW virket nesten som sjøveiens svar på Route66.

Når man leser er det ikke fritt for at føttene letter litt fra gulvet, som på en liten sky. Og store flybridge-båter svever rundt med en slags abstrakt glød rundt seg. Jeg satt nok her med et bredt glis og tomt blikk. Jeg tenkte vel "må ha det, bare må ha det"..... :crazy: Kanskje ikke det rette øyeblikket å ta avgjørelser på... :lol:

 

Med føttene trygt nede på moder jord igjen, så er det vel mer båter av typen Targa,Commuter eller Patrol som er mest praktisk for meg. Til tross for bra vær de siste dagene, så er det ikke soldekk og FB man benytter mest her oppe. Men "time will show", man får bare fortsette å lete.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag, men siden du sier at du _egentlig_ burde ha en WA med styrehus så er dette mitt forslag (ut fra kronene du er villig til å legge på bordet):

 

http://finn.no/finn/boat/object;pdc=111886...b3Q697677&pos=1

 

Se også: http://www.nordstar.no/

 

En kamerat kjøpte en slik som privat/firmabåt etter tips fra meg for et par år siden. Den har nå gått ca. 450 timer og jeg har vært såpass mye med/brukt den at jeg kan skrive under på at det er en knallbåt; god i sjøen og kvalitet i byggingen. Personlig foretrekker jeg disse fremfor Targa.

 

Ellers får en ny Falcon 26 Fantino for prisen du skisserer, i alle fall hvis du importerer den fra Sverige selv (se avatar :smiley: ) - men den er jo ikke akkurat WA da...

Link to post
Share on other sites

Den har nå gått ca. 450 timer og jeg har vært såpass mye med/brukt den at jeg kan skrive under på at det er en knallbåt; god i sjøen og kvalitet i byggingen.

 

Ellers får en ny Falcon 26 Fantino for prisen du skisserer, i alle fall hvis du importerer den fra Sverige selv (se avatar  :smiley: ) - men den er jo ikke akkurat WA da...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, Nord Star er noe jeg tenker på. Har også noe som er interessant fra Sverige, men den kan ikke leveres før i '06. Prisen som ble skissert var 730.000 SEK. Men hvordan vil det fungere hvis man importerer båt fra Sverige. Jeg regner med svensk moms blir trukket fra og norsk moms blir lagt til.

Er det andre importavgifter som da kommer i tillegg???

Link to post
Share on other sites

....Jeg regner med svensk moms blir trukket fra og norsk moms blir lagt til.

 

...Er det andre importavgifter som da kommer i tillegg???

Kjøper du nytt i utlandet kan du kreve å få igjen moms betalt i utlandet ved innførsel til Norge. Tror det foregår slik at når du fremviser papirer på at gjenstanden er innført til Norge, refunderes moms betalt i utlandet. Hvis man ikke allerede kjøper gjenstanden uten moms i utlandet da. Norsk moms blir så lagt til.

 

Se forøvrig vår Importkalkulator - der ser du regnestykket ved import og kan leke deg litt med priser.

Link to post
Share on other sites

Tja, ikke så lett å si hva man sparer på det svenske alternativet. Man sparer vel eventuell avanse som norsk importør legger til. Havnet på 734.000NOK. Men det her tar vel 225hk D-Tronic seg av brorparten av avgifter. Hvis man ikke kan trekke fra svensk hk-avgift også??

Link to post
Share on other sites

........ Og store flybridge-båter svever rundt med en slags abstrakt glød rundt seg. Jeg satt nok her med et bredt glis og tomt blikk. Jeg tenkte vel "må ha det, bare må ha det".....  :crazy:  Kanskje ikke det rette øyeblikket å ta avgjørelser på... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo forsøke deg på noe helt annerledels .....

 

Her...., og som du sikkert får hjem for rundt 750K

 

Mer informasjon her......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Du kan jo forsøke deg på noe helt annerledels .....

Der var det mye morsomt. Fant en Jeanneau Merry Fisher og en typisk amerikansk Luhrs Sport Fisher med et voldsomt maskineri.

 

 

Jeg ser at du stort sett får forslag bare på andre båter enn den du har sett deg ut. Jeg tror Tresfjord Ultra er en svært bra båt med fremragende sjøegenskaper. At skroget er tegnet av Eivind Amble burde borge for det.

Jo Tresfjorden er nok en kjempebåt, eneste jeg ikke liker er for dårlig lasteplass.Samtidig har den kryssfiner motoromsluke som er utsatt for fukt og svikter lett. Jeg har hytte som kun er tilgjengelig sjøveien på sommeren (Hvis man ikke går til innkjøp av en ATV også :confused: ). Og med scooter på vinteren. Er avhengig av å få med meg last i form av materialer, fyringsved o.l. Derfor er en WA et bra alternativ. Da er nok Tresfjorden egentlig ute av dansen... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Der var det mye morsomt. Fant en Jeanneau Merry Fisher og en typisk amerikansk Luhrs Sport Fisher med et voldsomt maskineri.

<{POST_SNAPBACK}>

Trenger god kvalitet, og god lasteplass ..... Hva med en Fjord 38 uten AC ??? ... Veldig mye interessant rundomkring i Europa ... som jeg fant ut da jeg begynte å lete selv....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jo, Nord Star er noe jeg tenker på. Har også noe som er interessant fra Sverige, men den kan ikke leveres før i '06. Prisen som ble skissert var 730.000 SEK. Men hvordan vil det fungere hvis man importerer båt fra Sverige. Jeg regner med svensk moms blir trukket fra og norsk moms blir lagt til.

Er det andre importavgifter som da kommer i tillegg???

<{POST_SNAPBACK}>

Som du sier; svensk moms trekkes fra og norsk moms legges til (begge 25%). I tillegg kommer hk-avgift.

 

Jeg fikk båten levert til Norge for eksportpris (dvs. uten svensk mva) og fikk regning på norsk moms og hk-avgift fra speditørfirmaet i Strømstad. Veldig kurant, og til en sluttsum som lå ca 110 000 NOK under tilbud fra norsk forhandler.

 

Jeg sjekket forresten muligheten for å kjøpe Nord Star fra Sverige, men der sa svensk forhandler NEI, og henviste meg til Promarine...

 

Redigert: Har glemt å kommentere Tresfjorden, men jeg ser at den ikke er så aktuell uansett. Jeg ville i alle fall ligget unna KAD42 i så tung båt så sant den ikke er komplett bygget om til KAD43.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger god kvalitet, og god lasteplass ..... Hva med en Fjord 38 uten AC ??? ... Veldig mye interessant rundomkring i Europa ... som jeg fant ut da jeg begynte å lete selv....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok en bra båt, men for meg blir det nok en litt feil vei å gå. Men et bra alternativ hvis man vil ha hytte på sjøen.

 

Kanskje hvis de hadde en Anytec i tilsvarende størrelse. Det hadde vært det helt optimale. Men de koster vel en formue, uten at jeg vet eksakt hvor mye. Kanskje jeg kan være reservetrener for Olympiakos, for bare halve lønna til Sollied.... :lol:

 

 

Som du sier; svensk moms trekkes fra og norsk moms legges til (begge 25%). I tillegg kommer hk-avgift.

 

Jeg fikk båten levert til Norge for eksportpris (dvs. uten svensk mva) og fikk regning på norsk moms og hk-avgift fra speditørfirmaet i Strømstad. Veldig kurant, og til en sluttsum som lå ca 110 000 NOK under tilbud fra norsk forhandler.

 

Jeg sjekket forresten muligheten for å kjøpe Nord Star fra Sverige, men der sa svensk forhandler NEI, og henviste meg til Promarine...

 

Redigert: Har glemt å kommentere Tresfjorden, men jeg ser at den ikke er så aktuell uansett. Jeg ville i alle fall ligget unna KAD42 i så tung båt så sant den ikke er komplett bygget om til KAD43.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, her har de vel laget seg avtaler som beskytter markedet i Norge. Kanakje ingen overaskelse når det til og med skjer innenfor norges grenser når det gjelder andre båtmerker :rolleyes:

Det andre svenske alternativet jeg har i tankene finnes det foreløpig ingen norsk importør på. Jeg har sendt mail til dem, de er villige til å selge til norge, men har modellene sine på prosjekt-stadie foreløpig. Motoralternativet der var foreløpig 4,2 D-Tronic + Bravo3 på ca.2tonn båt.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...