Jump to content

Eldre 16' Trio', for lett etter fjerning av vått skum i bunnen

kjellboe

Recommended Posts

Jeg har en 16' trio fra tidenes morgen.

Da det var vått skum i bunnen rev jeg opp gulvet, fjernet skummet og støpte inn spunter og nytt gulv...

Etter dette ble båten lite retningsstabil og tung i rompa...

Den går ikke opp i plan og når jeg dorger svinger den ved minste vindpust...

Båten var stabil og fin med det våte skummet...

Hva gjør jeg nå?

Jeg tenkte og flytte batteriet fram, men greier motoren og suge opp bensina med 5 meter slange?

Ingen problem. Flyttet selv bensintaken helt fram i forpikken på en 15-foter. Når båten er i plan, vil antagelig væseknivået i tanken være høyere i forhold til motoren enn med tanken plassert akter, så det er i realiteten lettere for motoren å suge. Bare husk å plassere pumpeblæra på slangen ved tanken, og ikke ved motoren.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Om du vil at båten skal gå saktere kan du sette på en vinge på motorens antiventilasjonsplate eller smarttabs. Økt våt overflate i sjøen under fart, fører til økt motstand-> redusert fart. Men om det er skikkelig ille kan det oppleves som en løsning.

Men om du vil at båten skal gå riktig i sjøen bør du sørge for at skroget er i balanse... og forskyve den vekten som skal være i båten for å oppnå det. Ettersom du har tatt ut noe vekt kan du julse litt ved å legge til ekstra vekt i baugen - altså mindre vekt enn du hadde, men plassert noe mer ekstremt ved å legge det i baugen - (mot skrogets bunn) enn å ha jevn tungt i helle bunnen av skroget. Da bruker du mindre vekt, men kan få tilbake noe av balansen.

At båten nå er lettere vil føre til at den kan gå fortere, men også at den "spretter" rundt litt mer i bølgene. Er båten i balanse vil dette ikke bli så ille. Nå har du lett baug relatvt til akter og da er det lett for bølgene å presse baugen opp av sjøen og du får en ugrei tendens til at baugen spretter opp av enhver bølge, -kjedelig.

Litt mer vekt i baugen, og bruk trim/tilt for å presse baugen ned - så er du der!

Jeg har forsøkt og trimme helt ned og det hjalp noe, men ikke mye...

Når du sier "helt ned", betyr det at motoren er senket eller at tiltpinnen er på innerste hakk?

Kan du ta et bilder som viser girhuset og den bakre del av bunnen?

Finnes det mulighet for at bunnen har blitt deformert, f.eks. at den sto på henger når stringere og sideforsenkninger ble montert?

Hei

Jeg senker motoren så langt ned som mulig på trim/tilt. Jeg merker noe forskjell når jeg trimmer motoren opp og ned mens jeg kjører men plan er langt unna...

Jeg tror ikke bunnen er deformert, båten lå på gulvet støttet opp langs sidene når jeg støpte.

Hvordan er det og fylle bunnen med skum igjenn, vil det kunne gjøre ting bedre?

Hvilken motor har du på båten egentlig? Kanskje du har noen store våte x-finerplater i akterspeilet eller rundt brønnen som øker vekta akter og nå som du ikke har tung bunn trekker rompa ekstra ned?

Nytt skum vill ikke hjelpe før det blir vått tror jeg. Flytt heller vekt forover. Savner du dorgestabiliteten, kan du fylle dørken med fersk fisk ;)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Hvordan er det og fylle bunnen med skum igjenn, vil det kunne gjøre ting bedre?

Som jeg skrev i den andre tråden så krever det spesialutstyr for å lage skummet og jigg for å holde det på plass når det ekspanderer.

Har du brukserfaring med båten fra før du startet oppussingen? Planet den da? (Fant noe på nettet som tilsier at den er en halvplaner)

Hvor stor er motoren? Har den korrekt stammelengde?

Hva gjorde du med den deformerte kjølen?

Fra den andre tråden:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...