Jump to content

Skibsplast 490HT. Trenger bilder av dreggluke


Hennhal

Recommended Posts

Hei, har nettopp gått til anskaffelse av en 1990 Skibsplast 490HT. Den trenger noe stell, blant annet er platene for dreggluken bak fjernet. Jeg ønsker å ha den så original som mulig, så jeg vil få montert denne igjen. Jeg lurer derfor på hvordan denne er festet og hva slags lukkemekanisme den har. Hadde satt pris på et par bilder av luke og fester.

 

Jeg skal også fjerne plysj rundt vinduer siden den er stygg og løsner flere plasser. Noen som har byttet den ut og som har tips til materiale og utførelse?

 

Mvh 

Henning

Link to post

har vært i kontakt med dem og avventer svar. Ville forsøke her på forumet også. 

 

Jeg har også et annet spørsmål, kanskje du kan svar på det? Det står nå en 90 hk Yamaha totakter på hekken. Med den burde den fly av gårde i 35 til 40 knop. Selger sa derimot at han bare hadde hatt den oppe i 31 knop og 4800 omdreininger. Dette er litt lite også med tanke på turtall. Det står nå en original propell med tildels store hakk og skader på. Kan det ha så mye å si for toppfart og turtall?? Jeg har ennå ikke fått hentet og testet båten, så jeg må gå god for det selger har sagt.

Link to post

ja, hakk og skader får endel å si for fart og turtall.   Hvor stor stigning har den?  (må gjerne ta av propellen for å lese av)   

 

skibsplast skrogene har en tendens til å ligge litt på nesa, så de må trimmes godt ut for å få ut maks fart. Og en skadd propell mister fort endel grep.   Rundt 5500 er passe turtall for disse motorene, vil tro en propell med 17" stigning vil være et godt utgangspunkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skibsplast 490 HT/VS med Yamaha 90

1 pers. 38,6 knop Max fart. ikke oppgitt maxturtall

2 Pers. 35,5 knop. -------------------"----------------------

2 pers. 31,1 knop v/5000rpm

Propeller 13 1/2 x 17

Tilt pos 4. Ikke powertrim på motor som var brukt.

Dette er gjengitt fra yamaha kjørefakta fra 199x

Hastigheter er radarmålte.

 

Tenker at en god stålpropeller med mye baugløft er tingen her. Gjerne en fireblader.

Link to post

ja, hakk og skader får endel å si for fart og turtall.   Hvor stor stigning har den?  (må gjerne ta av propellen for å lese av)   

 

skibsplast skrogene har en tendens til å ligge litt på nesa, så de må trimmes godt ut for å få ut maks fart. Og en skadd propell mister fort endel grep.   Rundt 5500 er passe turtall for disse motorene, vil tro en propell med 17" stigning vil være et godt utgangspunkt

Da fikk jeg svar fra selger om at det står en 13 1/4 x 17 på den nå. Det burde være riktig størrelse. Har egentlig ikke lyst til å bruke over 5000kr på en stålpropell hvis ikke det gir så mye ekstra. Noen nevner at båten blir bedre å kjøre med en slik. Hva mener de da?

Link to post

Skibsplast 490 HT/VS med Yamaha 90

1 pers. 38,6 knop Max fart. ikke oppgitt maxturtall

2 Pers. 35,5 knop. -------------------"----------------------

2 pers. 31,1 knop v/5000rpm

Propeller 13 1/2 x 17

Tilt pos 4. Ikke powertrim på motor som var brukt.

Dette er gjengitt fra yamaha kjørefakta fra 199x

Hastigheter er radarmålte.

 

Tenker at en god stålpropeller med mye baugløft er tingen her. Gjerne en fireblader.

Takk for grundig svar! Tenker vel at en fireblader vil ta litt av toppfarten, men at den blir lettere å holde i plan på lavere turtall. Stemmer det? Har fått målinger fra en som fikk sin opp i 41knop med en 13x19 alupropell. Han hadde hevet motoren en tomme. Byttet senere til 13x17 stål, sikkert for å få mer grep.

Link to post

Grunnen til at jeg tenker 4-blader på denne er at du må trimme laaangt ut for å få toppfart. Da har en fireblader bedre grep.

Mercury spitfire alu (4 blader) kan være et rimelig alternativ. Det kan vel Teerex muligens svare på.

 

Du må ikke kjøpe brukt. Det er mye rimelige stålpropellere å finne på finn og eBay med litt tålmodighet.

 

Denne båten er relativt flatbunnet, så den kan muligens lett miste grepet ved å løfte motor.

 

På min båt mistet jeg ca 0,5 knop med 4 blader Vensura , kontra 3 blader laserII. Altså 40,5 istedenfor 41 knop m Askeladden 605 m/ Mercury F150. Denne må også trimmes nesten helt ut for maks fart.

Link to post

Da fikk jeg svar fra selger om at det står en 13 1/4 x 17 på den nå. Det burde være riktig størrelse. Har egentlig ikke lyst til å bruke over 5000kr på en stålpropell hvis ikke det gir så mye ekstra. Noen nevner at båten blir bedre å kjøre med en slik. Hva mener de da?

 

når farta blir stor og båten løftes godt ut av vannet så kan det være endel forskjell på hvor stabil båten føles.  

 

Med motor nok så er det normalt ikke noe problem å holde båten i plan, men 4bl kan gjerne gi mindre slipp og dermed gi bedre marsjfart ved et gitt turtall.   

Er det powertrim på din motor?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

når farta blir stor og båten løftes godt ut av vannet så kan det være endel forskjell på hvor stabil båten føles.  

 

Med motor nok så er det normalt ikke noe problem å holde båten i plan, men 4bl kan gjerne gi mindre slipp og dermed gi bedre marsjfart ved et gitt turtall.   

Er det powertrim på din motor?

Ja jeg har powertrim. Virker som jeg må teste ut litt når jeg får båten. Er litt utålmodig av meg og kunne helst tenke meg å få alt på stell før jeg får båten....Propellen ser ikke så bra ut, så jeg er litt bekymret for om jeg kan lese noe ut av effekten på den.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57013/propell.jpg

Redigert av Hennhal (see edit history)
Link to post

Når du skriver dreggluke, tenker du da på bordet som legges ned og dekker rommet foran motoren? Hvis det er det, så kan det være jeg har bilder, men vet ikke om de viser så mye. Solgte den for tre år siden.

 

Hadde selv Mariner 75 hk, og målte 39 knop, men ikke med GPS. Ut fra tallene andre oppgir, så kan det være at en tidligere eier hadde tuklet med den og gjort den om til 90 hk.

 

Kan også bekrefte det med trimming, farten økte helt til en begynte å høre litt ekstra eksoslyd.

Link to post

har vært i kontakt med dem og avventer svar. Ville forsøke her på forumet også. 

 

Jeg har også et annet spørsmål, kanskje du kan svar på det? Det står nå en 90 hk Yamaha totakter på hekken. Med den burde den fly av gårde i 35 til 40 knop. Selger sa derimot at han bare hadde hatt den oppe i 31 knop og 4800 omdreininger. Dette er litt lite også med tanke på turtall. Det står nå en original propell med tildels store hakk og skader på. Kan det ha så mye å si for toppfart og turtall?? Jeg har ennå ikke fått hentet og testet båten, så jeg må gå god for det selger har sagt.

 

 

Skibsplast 490 HT/VS med Yamaha 90

1 pers. 38,6 knop Max fart. ikke oppgitt maxturtall

2 Pers. 35,5 knop. -------------------"----------------------

2 pers. 31,1 knop v/5000rpm

Propeller 13 1/2 x 17

Tilt pos 4. Ikke powertrim på motor som var brukt.

Dette er gjengitt fra yamaha kjørefakta fra 199x

Hastigheter er radarmålte.

 

Tenker at en god stålpropeller med mye baugløft er tingen her. Gjerne en fireblader.

Jeg har nå fått testet båten og oppnådde ca 33 GPS knop og 5000 omdr. Fikk faktisk det samme alene og med to ekstra i båten... Det mangler altså ca 5 knop og 500 omdreininger på dette oppsettet. Har begynt å lure på om den får nok bensin. Har derfor bestilt ny tank og slange/koblinger som skal gi nok flow til store motorer. Vurderer også å kjøpe en Stiletto 13.25x17 stålpropell. Kan få den for 2000 av en som bare har hatt den som en reservepropell på en Yamaha 75. Noen erfaringer med Stiletto her?

Link to post

Når du skriver dreggluke, tenker du da på bordet som legges ned og dekker rommet foran motoren? Hvis det er det, så kan det være jeg har bilder, men vet ikke om de viser så mye. Solgte den for tre år siden.

 

Hadde selv Mariner 75 hk, og målte 39 knop, men ikke med GPS. Ut fra tallene andre oppgir, så kan det være at en tidligere eier hadde tuklet med den og gjort den om til 90 hk.

 

Kan også bekrefte det med trimming, farten økte helt til en begynte å høre litt ekstra eksoslyd.

Jeg tenker på den luka som ligger rett foran badestigen akter, ikke den bak bordet inne i kabinen nei.

 

Mariner 75 er en veldig kraftig motor, så jeg tenker nok den går såpass. Testet en tilsvarende på en Wesling, og den rundet 40 knuter. Hvis ikke den også var klusset med da...Vet du hva slags propell du hadde på?

Redigert av Hennhal (see edit history)
Link to post

Jeg tenker på den luka som ligger rett foran badestigen akter, ikke den bak bordet inne i kabinen nei.

 

Mariner 75 er en veldig kraftig motor, så jeg tenker nok den går såpass. Testet en tilsvarende på en Wesling, og den rundet 40 knuter. Hvis ikke den også var klusset med da...Vet du hva slags propell du hadde på?

Den luka hadde ikke jeg, så da kan jeg ikke hjelpe der. Jeg vet ikke hvilken propell som satt på, men det var aluminium og tre blader.

Link to post

Hvis propelleren har store skader, kan det påvirke farten betydelig.

Fikk du trimmet motor godt ut under prøvekjøring? det har også vesentlig betydning.

 

Skadet propeller kan også gi vibrasjon og kast, og på sikt skade simmerring rundt propellaksling og medføre vann i gearolje, hvis det ikke blir tatt affære tidsnok. Kontroller derfor gearoljen i høst, ikke vent til våren.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...