Terje_U Startet 23.August.2016 Del på Facebook Startet 23.August.2016 Har nylig kjøpt en Bella 512 europa med Mariner 60hk EFI (4takt). Båt er 2007mod og motor er 2006. Så lenge det bare er 1-2 personer ombord går båten veldig fint og fort. Men i helgen var vi 5 personer ombord - ikke spesielt tunge - maks 350kg tilsammen, og båten gikk ikke opp i plan. Med full gass fikk jeg den bare opp i ca 4200rpm, mot ca 5500 til vanlig. Propellen er noe skadet - se bilder. Kan dette være årsaken? Eller kan jeg ikke forvente mer med en 60hk på denne båten? Tenkte å bytte propell selv. Antar det er propell-målene som står på klistrelappen over kavitasjonsplaten? I servicemanualen side 15 står det oversikt over anbefalt størrelse på propellen. Burde jeg gå ned til 11" i stigning for eksempel? Båten veier 490kg + maks 400kg last (vanligvis 200kg) + motor på 116kg = 2200lbs som er godt innenfor anbefalt vekt for 12" propellen i manualen, på 1800-2500lbs. En annen ting er knopmåleren som er død. En slange som går ned til stammen på motoren rett ovenfor kavitasjonsplaten er kommet i klem og ødelagt (se bilde). Er dette slangen til knopmåleren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Tenkte å bytte propell selv. Antar det er propell-målene som står på klistrelappen over kavitasjonsplaten? En annen ting er knopmåleren som er død. En slange som går ned til stammen på motoren rett ovenfor kavitasjonsplaten er kommet i klem og ødelagt (se bilde). Er dette slangen til knopmåleren? Tallene på lappen er nok utvekslingen i undervannshuset. For å sjekke propell , så må du sannsynligvis av med propellen for å lese av evt tall i propellbosset. Om du får en propell som gir deg oppmot 6000 omdreininger med 1-2 i båten, så vil du få mer krefter til rådighet med mer last ombord om du går ned 1-2" i stigning. Det er nok slangen til knopmåleren ja. Vil tro du kan kappe og skjøte med å tre i og lime fast en passende rørstump Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Jeg hadde en Askeladden 475 med 50 hk. Ca samme vekt. Den gikk så vidt i plan med 3 pers. Ikke sjans med 4 og 5.. Tror rett å slett motoren er for liten med så mange i båten. Om du i tillegg har full tank og litt "rot" her og der blir det mye vekt.. Mulig 4 pers går bra. Om du ikke kommer over kneika med en "liten" 4 takter føles de veldig daue. Ny propell kan hjelpe litt, men ikke såå mye. Disse har vel ofte 90 hk som er mer passe motorstørrelse;) Redigert 23.August.2016 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Propelldiameter og stigning står nok under/rundt propellmutteren. Bare å kaste en slik alupropell, ikke mye å samle på. Jo den kan jo flikkes på og evt. brukes til reservepropell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Som andre har nevnt, motor i minste laget. Minimum 75 hk på den båten, gjerne større.... Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Jeg har samme motor (dog Mercury) på en Flipper 515. Den er litt tyngre (530kg), men jeg har ingen problem med å få den i plan med 4 personer i, selv med alle 4 bak midten av båten. Så vidt jeg vet er det standard propell. Får 5900rpm/29knop i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 "standard propell" er et noe misvisende begrep (mer vanlig før - har motorbrosjyrer fra 80-tallet som angir hvaslags str som ble levert med) ... de gangene jeg har kjøpt nymotor, så har forhandler plukket ut en som passer til båtstørrelsen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Ja det blir nesten som om en skipakke kommer med standard skilengde eller standard skostørrelse Men standard propelltype blir jo noe annet. Redigert 24.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Terje_U Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Takk for alle svar så langt. Skal se om jeg klarer å finne propellstørrelsen på propellen. Er det noen spesielle propellmerker man bør velge eller styre unna? Eller er det ikke så nøye? Det er nok slangen til knopmåleren ja. Vil tro du kan kappe og skjøte med å tre i og lime fast en passende rørstump Hva er det som gir signal fra knopgiveren til måleren på dashbordet? Bare lufttrykk? Greit å vite før jeg kapper slangen Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Maks 400 kg last, det er som regel inkludert motor. som veier 116 kg? Så kommer drivstoff, tau, anker og alt annet dere hadde med? Du har vel et et sted mellom 200 og 300 kg før du er over hva båten er bygget for. Båten er vel godkjent med opp til 90 hester. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
ivar Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Er det noen spesielle propellmerker man bør velge eller styre unna? Eller er det ikke så nøye? Hva er det som gir signal fra knopgiveren til måleren på dashbordet? Bare lufttrykk? Greit å vite før jeg kapper slangen i fart opp til rundt 30 knop så er vel merke/utforming mindre viktig , men etterhvert som farta øker så får det mer å si. det er vanntrykk som gir signalet, i slangen blir det gjerne en miks av luft og vann Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.