Jump to content

Bella 512 europa /Mariner 60 EFI: Dårlig ytelse


Terje_U

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en Bella 512 europa med Mariner 60hk EFI (4takt). Båt er 2007mod og motor er 2006. Så lenge det bare er 1-2 personer ombord går båten veldig fint og fort. Men i helgen var vi 5 personer ombord  - ikke spesielt tunge - maks 350kg tilsammen, og båten gikk ikke opp i plan. Med full gass fikk jeg den bare opp i ca 4200rpm, mot ca 5500 til vanlig. Propellen er noe skadet - se bilder. Kan dette være årsaken? Eller kan jeg ikke forvente mer med en 60hk på denne båten?

bilde

 

 

Tenkte å bytte propell selv. Antar det er propell-målene som står på klistrelappen over kavitasjonsplaten?

I servicemanualen side 15 står det oversikt over anbefalt størrelse på propellen. Burde jeg gå ned til 11" i stigning for eksempel? 

Båten veier 490kg + maks 400kg last (vanligvis 200kg) + motor på 116kg = 2200lbs som er godt innenfor anbefalt vekt for 12" propellen i manualen, på 1800-2500lbs. 

bilde

 

 

En annen ting er knopmåleren som er død. En slange som går ned til stammen på motoren rett ovenfor kavitasjonsplaten er kommet i klem og ødelagt (se bilde). Er dette slangen til knopmåleren? 

bilde

Link to post

Tenkte å bytte propell selv. Antar det er propell-målene som står på klistrelappen over kavitasjonsplaten?

 

En annen ting er knopmåleren som er død. En slange som går ned til stammen på motoren rett ovenfor kavitasjonsplaten er kommet i klem og ødelagt (se bilde). Er dette slangen til knopmåleren? 

 

 

Tallene på lappen er nok utvekslingen i undervannshuset.   For å sjekke propell , så må du sannsynligvis av med propellen for å lese av evt tall i propellbosset.

 

Om du får en propell som gir deg oppmot 6000 omdreininger med 1-2 i båten, så vil du få mer krefter til rådighet med mer last ombord om du går ned 1-2" i stigning. 

 

Det er nok slangen til knopmåleren ja. Vil tro du kan kappe og skjøte med å tre i og lime fast en passende rørstump

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde en Askeladden 475 med 50 hk. Ca samme vekt. Den gikk så vidt i plan med 3 pers. Ikke sjans med 4 og 5.. Tror rett å slett motoren er for liten med så mange i båten.

 

Om du i tillegg har full tank og litt "rot" her og der blir det mye vekt.. Mulig 4 pers går bra. Om du ikke kommer over kneika med en "liten" 4 takter føles de veldig daue.

 

Ny propell kan hjelpe litt, men ikke såå mye.

 

Disse har vel ofte 90 hk som er mer passe motorstørrelse;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Propelldiameter og stigning står nok under/rundt propellmutteren.

Bare å kaste en slik alupropell, ikke mye å samle på.

Jo den kan jo flikkes på og evt. brukes til reservepropell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

"standard propell" er et noe misvisende begrep (mer vanlig før - har motorbrosjyrer fra 80-tallet som angir hvaslags str som ble levert med) ...  

 

de gangene jeg har kjøpt nymotor, så har forhandler plukket ut en som passer til båtstørrelsen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja det blir nesten som om en skipakke kommer med standard skilengde eller standard skostørrelse  :giggle:

 

Men standard propelltype blir jo noe annet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for alle svar så langt. Skal se om jeg klarer å finne propellstørrelsen på propellen. 

Er det noen spesielle propellmerker man bør velge eller styre unna? Eller er det ikke så nøye?

 

Det er nok slangen til knopmåleren ja. Vil tro du kan kappe og skjøte med å tre i og lime fast en passende rørstump

 

Hva er det som gir signal fra knopgiveren til måleren på dashbordet? Bare lufttrykk? Greit å vite før jeg kapper slangen

Link to post

Er det noen spesielle propellmerker man bør velge eller styre unna? Eller er det ikke så nøye?

 

Hva er det som gir signal fra knopgiveren til måleren på dashbordet? Bare lufttrykk? Greit å vite før jeg kapper slangen

 

i fart opp til rundt 30 knop så er vel merke/utforming mindre viktig , men etterhvert som farta øker så får det mer å si.  

 

det er vanntrykk som gir signalet, i slangen blir det gjerne en miks av luft og vann

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...