Mastiff Startet 23.August.2016 Del på Facebook Startet 23.August.2016 (redigert) Jeg har en teinehaler av denne typen: Jeg kunne tenkt meg å ha den høyere opp og svingbar, så jeg kan vippe teinene inn i båten. Da må jeg vel endre måten jeg fester hanefoten på, så den trekker teinene rett opp istedenfor med enden først? Så jeg lurer på om det kan gi for stor belastning. Men hvis det går an, hva burde jeg bruke for å gjøre den svingbar? Jeg tenkte på to tjukke aluminiumsplater der den ene er boltet fast der foten til teinehaleren sitter nå, og den andre er boltet til teinehalerens fot, med et eller annet slags dreiehjul mellom dem. Har noen en idé til hva som kan brukes til dreiehjul på noe sånt? Og er det egentlig gjennomførbart? Jeg er litt i tvil selv... Redigert 23.August.2016 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Kan det funke med den her og en hjemesveiset forlenger fot ? http://www.biltema.no/no/Bat/Mobler-og-interior/Svingskive-for-batstol-2000033146/ Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Nei, da vil nok haleren havne på sjø rimelig fort. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Jeg tror ikke den er solid nok, nei. Men godt forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Men hvis det går an, hva burde jeg bruke for å gjøre den svingbar? Jeg tenkte på to tjukke aluminiumsplater der den ene er boltet fast der foten til teinehaleren sitter nå, og den andre er boltet til teinehalerens fot, med et eller annet slags dreiehjulDen ideen der har jeg dårlig tru på. Se heller på halere som er svingbare og se hvordan de er konstruert. Er du forresten fornøyd med haleren? Redigert 23.August.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
gammabusa Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) En hjulspindel og nav fra en liten bil eller tilhenger kunne du kanskje brukt? noe i den duren her: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Last-og-trak/Trailer/Reservedele/Akseltap-rundror-O-45-mm-2000033838/ Redigert 23.August.2016 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Komodo, jeg vet som sagt ikke om det er gjennomførbart engang. Hvis ikke jeg kan vippe teinene om bord, er det jo ikke så mye vits, og da må jeg vel ganske høyt opp. Haleren fungerer stort sett veldig greit, selv i fire meters bølger og kuling, som jeg hadde et tilfelle av i fjor... Begynner du å bli klar til høstens massakre i Hvaler-skjærgården? Ferdig med dykkingen og spaningen, og dressuren av hummeren, så de skal gå inn i teinene dine på kommando? Gammabusa, det var faktisk et veldig godt forslag! Hvis jeg kan få noe sånt til å stå i rekka, enten med hjuldelen ned eller opp, vil det jo også gi en del høyde. Takk! Den patenten tror jeg at jeg vil bruke hvis det blir til at jeg prøver meg på dette! Den har jo en belastning på 375 kilo (750 på et par), og det burde være nok, særlig siden den er beregnet på belastning fra siden, som det blir her. Redigert 24.August.2016 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2016 Forresten er det vel en ting med å ha den høyere: Vil ikke det gi mer belastning på rekka? Jeg har styrket selve festet med en aluminiumsvinkel på undersiden av det trestykket den står på (Quicksilver 505 har en planke akkurat der haleren sitter). Eller kanskje det ikke er noe stort problem når jeg trekker teiner på 15-20 kilo? Jeg drar dem jo ikke løs når de sitter fast, jeg har et feste på rekka som jeg hekter tauet i når det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Det kan være greit å lage et skikkelig festepunkt for teinehaler, men da helst som en forsterkning der man kan montere brakett for haleren man besitter for øyeblikket. Det å skreddersy en forhøyet svingbar løsning for akkurat denne haleren kan fort koste mer enn det smaker, og veien er kort opp til en modell med svingbart feste som løfter høyere over rekka. Muligens et svivelfeste til dypriggene som trollingbåtene har: http://store.cannondownriggers.com/products/325088/Stainless_Steel_Low-Profile_Swivel_Base Med forhøyning: http://store.cannondownriggers.com/products/325078/Aluminum_Fixed_Base_Downrigger_Pedestal Eller: Solid rørstump med påsveiset plate i den ene enden. Litt tynnere rørstump med påsveiset plate i den ene enden. Den ene plata med røret på boltes i dekket eller rekka ( helst boltet i dekket og støttet i rekka ), den andre plata med røret på boltes i braketten til haleren. Det tynneste røret tres nedi det tykkeste. Et hull gjennom begge rørene der man kan stikke inn en låsebolt dersom man vil låse haleren i en posisjon. Høyden lages i forhold til hvor robuste festepunkter man har. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Komodo Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Solid rørstump med påsveiset plate i den ene enden. Litt tynnere rørstump med påsveiset plate i den ene enden. Den ene plata med røret på boltes i dekket eller rekka ( helst boltet i dekket og støttet i rekka ), den andre plata med røret på boltes i braketten til haleren. Det tynneste røret tres nedi det tykkeste. Rør i rør blir fort rakkelverk. Det bør være en plastforing mellom. Forresten er det vel en ting med å ha den høyere: Vil ikke det gi mer belastning på rekka? Ja, du bør ha et feste ned i dørken også dersom den blir høy. M = F x a Ellers er jeg veldig lite klar for årets sesong. Hadde jo egentlig håpet å få meg ny jolle til denne sesongen, men den har jeg knapt begynt på, så det ser helmørkt ut Dro ei halv bøtte med makrell i helga, men det er også alt. Blir nok å kjøpe agn i år også. Regner forøvrig med at det blir en kort sesong for min del i år. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Hmmm... Jeg tror jeg glemmer denne og venter til neste gang jeg skal kjøpe teinehaler. Eller kanskje båt! Jeg tror ikke denne båten er særlig godt konstruert for å tåle sånne påkjenninger i den retningen. Men takk for forslagene! Komodo, hvor lenge har du egentlig makrellen liggende? I fjor hadde jeg den 3-4 uker, og det virket som om det var ganske passe. Mener du at den bør ligge lenger enn det? En annen ting er jo at på en "kort" sesong for deg tar du mer enn oss andre til sammen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.