Jump to content

Baystar Styring på Rana 16 HT


Vidar_Hommersåk

Recommended Posts

Jeg har et problem. Jeg mangler armen som går fra påhengsen over til baystar opplegget.

Jeg har også problemer med å tilte motoren. Det er rett å slett ikke plass. Hydraulikk tilkoblingene tar i tvingboltene som fester motoren.

Jeg mistenker at styringen ble for trang da forrige eier byttet fra 90 HK til 40 . Men er usikker på om det gav noe bedre klaring.

 

Hvordan løser jeg overføringen mellom motor og baystar ?

I værste fall må jeg skru av armen hver gang jeg heiser motoreb opp( som forøvrig er manuell) .

 

bilde

bilde

Link to post

Motorer med "tvingbolter" er nok ikke ment for hydraulisk styring.

Du kan prøve å bolte motoren fast på vanlig måte og ta bort tvingboltene men spørs jo det hjelper.

Kanskje du må kutte av hele greia av motorbraketten som går inni båten, men egentlig er det nok best å glemme dette.

Ikke sikkert det er plass til bolten som holder styringa fast i motoren, evt. må du ha en forlengerbrakett som festes i de to bolthullene, i tillegg til passende styrearm for Bay Star.

Men hvordan er styrearmen til den mekaniske styringa festet?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forrige eier har hatt dette systemet en stund. Men det har nok aldri fungert optimalt på 40HK 'en.

overgangen sa han ble stjålet etter en natt i en sørlandsby. Usikker på om det er riktig.

Har laget et par varianter i garasjen i kveld som fungerer sålenge motoren står i vannet.

Hva tenker dere om å ikke heise motoren opp etter endt bruk ? Jeg forstår at groe vil bli et faktum. Men er det skadelig ellers ?

Link to post

Selg motoren og kjøp en litt større motor eller en som er bedre egnet for dette  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor ikke bruke vanlig styring? Ser ut som styrerørskabeln fortsatt går inn på motoren til venstre på bildet der.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei det er nok ikke det jeg mener. Styrerøret er der motoren er "hengslet" og tiltes.

En stor mutter der som holder styrekabelen fast.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...