Jump to content

Sette på land og stoffe en og samme helg mulig?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Er litt sånn på vippen ifht årets vinteropplag. Lå ute i boblehavn vinter og syns det var flotte greier, men nå er jo båten ganske bra grodd etter å ha ligget ute halvannet år så jeg bør ha den opp nå, evt vente til våren. 

Har kort vei til vinteropplag på land, men kan også la båten ligge i båsen og har mulighet for å vippe den på land en helg for stoffing osv. 

Men er det praktisk gjennomførbart å pusse/tørke/stoffe båten i løpet av en helg, evt langhelg?

Og hva med å evt la den ligge til våren? Fikk skrapt av mye i sommer men har allikevel rur i vannlinja og litt under. Men ikke kollossale mengder, har kanskje mista en knop på toppfarten for motor. 

---------

Heller mot å ta en vinter til ute og ta den opp til våren for rengjøring og stoffing, gror ikke mye fra nå og utover. Da får jeg mulighet for noen flere turer i høst/vinter. 

Hva tenker folket?

Guest Avmønstret#

Bruker du hardt eller selv polerende? Hvis det er selv polerende er det ikke rare pussen du trenger. Selv så vasker jeg bare godt å sliper kun over evt løse partier. Å flekker der det er tynt. Hardt derimot må du slipe over hele å påføre nytt

Selvpolerende. Tenkt egentlig å spyle rent og stoffe vannlinje, ror og ellers de plassene under det har grodd. Så det blir ikke noen helssliping nei. Bør være overkommelig egentlig.

Vannlinja og roret kommer du sikkert til med en langkost/dekkskrubb, da er det kun anodene igjen :smiley:

Hadde nok også ventet til våren, kjekt å ha nystoffet og glatt bunn når høyssongen kommer. Et det noenlunde temperatur ute, tørt og gjerne litt trekk i lufta tørker bunnen (etter høytrykkspyling) fra fredags ettermiddag/kveld til lørdag. Stoffing lørdag formiddag og la stoffet tørke til dagen etter, eventuelt mandag så henger det mer enn godt, det er i alle fall min erfaring.

Prøvd å dyppe et vanntett kamera ned i sjøen g ta bilde av båten under? Kan vise seg å bli en aldri så liten overraskelse :wink: På forsommeren fikk en kamerat som deler gener med fisk og diverse sjøpattedyr gleden av å skifte anoder og skrubbe bunn på båten min. To "grillskrubber" med håndtak fra 3M, fastnøkler og umbrakonøkler med "gummifisert" håndtak for godt grep (hilsen vulkaniseringsteip) til anodene og snorkleutstyr så fikk han gjort jobben på et par timer (44 fot). Kunne ha gjort alt på en gang, men måtte dele det opp i to økter da det var kaldt i vannet. Skutebunnen ble betraktelig glattere etter han fikk vekk disse "kondomene" som hang i tusentall under :giggle: Så har du anledning å komme deg under båten, eventuelt skrubbe med langkost under er mye av pussen gjort!

bilde

Guest Avmønstret#

I båsen, eller med gummijolla langs siden, fungerer årene til Maritimgummien utmerket som stor skrape for rur i vannlinja. Ror, propell osv fikk jeg tatt de to dagene det var varmt nok i sjøen til å snorkle og herje. Så den er ikke helt jævlig, og når jeg så bildene til Hakkannannen så har jeg nok en del å gå på :-)

Tror jeg tar sjefsavgjørelsen og sender en e-post til bryggesjefen om å få en bås lengre inn for vinteren. Så kan jeg få noen fine senthøstturer, ta ned seila og sette opp dekksstativet når snøen melder seg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...