MegaTrondy Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 (edited) Kjøpe en 5 hk suzuki 4 takts påhengsmotor til slepejollen min. Når jeg kjørte med den i dag fusket den veldig, og den hostet og harket. Turtallet gikk også enten veldig høyt eller veldig lavt. Den ristet også veldig på slutten. Når jeg slo av motor kom det et kraftig poff fra forgasseren og liten røyk sky. Hva kan vært galt? Brukt påhengsmotor virker ikke som den skal Edited August 23, 2016 by Ingar (see edit history) Quote Link to post
jørn Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Hvordan fraktet du den? 4taktere skal vel fraktes liggende kun på en side, så oljen ikke renner hit og dit. Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 (edited) Fraktet den liggende på den ene siden. Motor går helt fint med en gang den starter, men etter en stund går den veldig opp i turtall. Når jeg kjører hoster den og nøkker ved pådrag. Kommer poff av og til som jeg har opplevd før ved ubrent bensin. Selger mener det kan være kondens. For meg virker det som forgasseren er justert feil. Edited August 23, 2016 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post
TB22 Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Kan flottøren ha hengt seg? Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post
MegaTrondy Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 Det har ikke jeg så god kompetanse på. Utdype? Quote Link to post
jørn Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Jeg ville drenert forgasseren, og prøvd med en kanne mæny bensin. Jeg fikk kondens etter å ha brukt en kanne som hadde stått en stund halvfull, motoren gikk i rykk og napp, med høyt og lavt turtall vilkårlig. Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 (edited) Hva med kondensfjerner? Edited August 23, 2016 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 23, 2016 Author Share Posted August 23, 2016 Når jeg skal drenere forgasseren, er det den skruen som står i bunnen jeg skrur ut da? Kan ikke se så mange andre steder som er logisk... Da skrur jeg ut den og lar bensinen renne ut og tømmer tanken, så fyller jeg på ny bensin og litt kondens fjerner? Vil det ikke være luft i systemet når jeg har tømt forgasseren, eller ordner det seg selv når jeg drar rundt motoren? Det er innebygget tank, så det er ikke slange jeg kan presse på for å få ut luft. Quote Link to post
Kim81 Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Riktig framgangsmåte?. Motoren lufter seg selv? Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Da har jeg gjort som foreslått. Får dessverre ikke testet den før i morgen. Quote Link to post
Otto R Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Sjekk at det er nok olje i oljekammer- jeg erfarte noe liknende med en liten Yamaha - der var det lav oljestand årsak. Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 (edited) Testet motoren i dag etter jeg har tømt tanken, fyllt ny bensin, tømt forgasseren og tilsatt litt kondens fjerner. Har ikke testet den på båt, men i ferskvann hjemme. Syns den går ujevnt fortsatt. Syns også nederste del av stammen er varm. Ser også ut som det spruter vann ut der det verikale staget går ned? Video 1. Her går den på høyt turtall av seg selv, men den ramler også ned i turtall og da "danser" motoren. Video 1 http://sendvid.com/p4mkn9rg Video 2 kommer poff når motoren stopper. Fikk ikke så stort poff nå når jeg filmet dessverre. Ofte kommer det røyk ut når den stopper. http://sendvid.com/d18yfstf Edited August 25, 2016 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 Ok. Status oppdatering. Prøvde motoren på sjøen. Motoren har gått som normalt i fart, men den går for fort på minste og tomgangen er stilt for høyt. Fusker også litt i lav fart. Når jeg fraktet motoren hjem igjen i bilen hadde halve tanken lekket ut i bagasjerommet. Det er innebygget tank. Alt var skrudd igjen. Ser ut som det har lekket fra forgsseren. Er det normalt på motor med innebygget tank? Så at motoren var i gir når jeg løftet den ut. Kan det ha noen betydning. Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Pratet med et verksted i dag, og de mente forgasseren må renses/overhales. Fikk ikke noe svar i forhold til at den lekker bensin når den ligger. Noen som kan svare meg på om det er normalt? Er som sagt innvendig tank i motoren. Lokket var skrudd igjen, og det så ut som bensinen kom fra forgasseren. Motoren var i gir. Quote Link to post
Fantino Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Var lufteskruen på lokket også skrudd igjen? (BTDT xxxx ganger selv..). Det er kanskje mulig at det lekker bensin via forgasser og ut av luftinntak hvis motoren ligger på sida, dvs at flottør blir satt ut av spill? Quote Link to post
MegaTrondy Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 Nå har jeg justert forgasseren litt. Syns dere den går bra nå? http://sendvid.com/wnqk98mv Quote Link to post
Diddn Posted August 30, 2016 Share Posted August 30, 2016 (edited) Høres ut som den går fint på tomgang nå. Angående poffet fra forgasser når motoren stoppes er det normalt, da min fetter har make motor og der kommer det et poff og en liten sky med bensindamp ved stopp av motor også. ? Edited August 30, 2016 by Diddn (see edit history) Quote Link to post
MegaTrondy Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny pakning til bensintanken? På toppen av lokket er det en pakning rundt påfyllingen til tanken. Denne er ødelagt. Vet ikke om det har noe praktisk betydning, men det vil jo eventuelt renne salt eller regnvann ned i motoren siden pakningen ikke er tett. Quote Link to post
MegaTrondy Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 (edited) Løfter denne opp igjen da motoren ikke fungerer helt optimalt ennå. Jeg tror flotøren har hengt seg opp da den interne tanken er tom for bensin hver gang jeg skal ut. Motoren går ellers fint når den jeg kjører den. Forsøkte å koble til en ekstern tank i dag for å utsette problemet litt, men etter 15-20 minutter begynte motoren å fuske. Det var som om den ble kvelt. Enten av for mye/lite bensin eller for mye/lite luft. Når jeg ga gass kuttet motoren og til slutt stoppet. Måtte koble fra slangen og fylle opp den interne tanken med bensin for å få den startet igjen. Spørsmålet er om jeg kan ha gjort noe feil? Jeg kunne ikke finne noe kobling for å bytte mellom intern eller ekstern tank, så jeg antar at det bare er å koble til og pumpe bensin i slangen. Så etter at lufte skruen til den interne tanken var åpen. Kan det ha kommet luft inn den veien? Kan slangen fra bensin tanken lekke luft? Konmer ikke bensin ut når jeg pumper, så den skal vel være tett? Bensin tanken er helt ny. Er det noe spesielt jeg må gjøre i forhold til det? Til slutt, kan ekstern tank hindre at bensin renner ut gjennom forgasseren? Er det ellers noe problem med flotør som henger annet enn at den lekker bensin når motoren er av? Edited December 5, 2016 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post
tilplan Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Det er en kran som har to posisjoner. I den ene er det åpent for intern tank og i den andre posisjonen er det stengt for intern tank og åpent for ekstern tank. Den er på undersiden av motordekselet. Husker i farten ikke hvilken side, men lurer på om det er babord. Quote Link to post
MegaTrondy Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Det er en kran under motoren ja, men trodde denne bare var for å stenge bensin når motoren skal legges ned? Quote Link to post
MegaTrondy Posted December 6, 2016 Author Share Posted December 6, 2016 Du hadde rett. Den skal stenges. Nå virker ekstern tank. Takk for hjelp. :) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.