HansT Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hei. Er det noen som vet om det går å trimme en 20hk evinrude fra 1980 uten så altfor store inngrep?eventuelt hva må gjøres? Mvh HansT Quote Link to post
ivar Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 samme grunnkonstruksjon ble jo levert som 20-25-35hk , men hva forskjellene mellom disse er må noen andre svare på. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HansT Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Ja har hørt det selv,men var ikke sikker. Det er kanskje så lett som at jeg bare må bytte ventiler og forgasser.? Quote Link to post
Nordsjøfarer Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hei :-) denne motoren er som Ivar sier samme ulla ifra 20-35 hk altså 521 ccm, forskjellen fra 20,25 til 35 og 30 fra 1984 er sterkere undervannshus med eksosutslipp gjennom propellen. Det som må skiftes er innsug og forgasser til det som 30/35 hk har. 30 hk er 35 hk bare at på 30 hk'n er effekt målt på propellakselen og ikke svinghjulet som på 35 hk. Ellers kan det Være greit å se over reedventilene mens man har av innsug og gasseren. Quote Link to post
Nordsjøfarer Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Du skal ha et innsug som har delenr: 0395626 eller 0386792 dette er viktig da noen 35 hk er faktisk leverte med innsug til 25 hk motorene. Ellers må vel propellen skiftes til en med større stigning, 35 hk har originalt 10,3"x13" forgasseren må matche hullet på innsuget med rett delenr, kun da har du rett match og plutselig 15 hk mer :) Quote Link to post
HansT Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Hei. Takk for svar,kjempe flott med delenr du ga,da kan jeg begynne å se etter litt deler. Er det mulig og bygge om denne motoren så den får eksos igjennom propellen?har sett litt på deler og slike "eksos" propeller er vesentlig billigere og lettere å få tak i. Quote Link to post
Nordsjøfarer Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Hei, måtte lete opp der jeg fant hvordan dette henger sammen: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/johnson-evinrude-outboards/545391-80-s-johnson-evinrude-25hp-to-30-35hp-conversion-with-pics NB. Les hele tråden og se bildene. Quote Link to post
nomen Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Kanskje jeg er en "spoiler", men en slik gammel sliter bør en være takknemlig for at virker. Å begynne å fikle unødvendig med den, kan fort resultere i 0 HK. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Muren Motorsport Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Må jo være påhengsmotorenes svar på Volvo B20. Det kryr av di. Quote Link to post
Nordsjøfarer Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Som sagt er det gamle saker og de varer så lenge de varer enten de blir utslitte eller korroderer sunn. Problemet er at etter så lang tid så er nok endel bolter god fastrustete.. men motoren i seg selv tåler fint en tur opp fra 20 til 35 hk da blokka er lik (521 ccm) fra 20-35 hk opp til 2005:-) Quote Link to post
Muren Motorsport Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Har for tiden en 85 mod. 30 hk Johnson. Har hatt 77 Mod 35 hk. 78 mod 20 hk. 78 mod 35 hk. Alle som en har vært meget bra for korrosjon. og veldig greie å skru på. har aldri snara av en skru. Men en og annen coil har jeg måtta bytta. da di av en eller annen grunn sprekker. Har en 70 hk. 77 mod. der alle tre coilene sprakk iløpet av vinteren. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.