Jump to content

Ladetrøbbel Yamaha 40hk 1995 model

sirtommen

Recommended Posts

Hei!

Jeg sliter med litt ladetrøbbel på en Yamaha 40hk 1995 modell. Virker som den bare lader nok ved spesielle turtall..

Feks i går var jeg ute å kjørte en tur med kartplotteren på, den viste 12.5v. Når jeg trimmer motor i fart så slår kartplotteren seg av pga spenningsfall.

Mandag var jeg også ute på tur, da fikk jeg 14.2v på måleren, og da virker det som det gikk fint med trim og alt.

Er det dynamo/spenningsregulator som kan fikses enkelt, eller er det andre tips?

Jeg skal ha den på land og legge elektrisk i vinter, men da ønsker jeg å vite om det er noe med motoren jeg må gjøre i samme slengen liksom...

Det er noe feil kan du si. Hvis jeg måler over batteriet når motoren er i gang, får jeg 12.8v

Når jeg får hjelp til å måle over batteriet når jeg trimmer, så er det samme spenningen over batteriet hele tiden, mens ekkoloddet piper over lav spenning.

Hvordan er kablingen ombord i båter med utenbordsmotor? Rekner med det er samme pluss kabel for start og lading?

om den er treg i starten så tyder det gjerne på oksyderte batterikabler.    20 år med saltvann gjør sitt på de fine kobberkordelene.   Ville byttet først som sist

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...