Rinker280EC Startet 24.August.2016 Del på Facebook Startet 24.August.2016 Hei :) Etter å ha sjekket priser på lagring på land (16-20000) samt snakket med andre i samme Marina, så vurderer jeg å la min Rinker 280EC ligge i båsen sin i vinter her i Stavanger. I den forbindelse lurer jeg på følgende:(som jeg ikke fant svar på i andre tråder) - Fikk med den gamle originale kallesjen til båten, kanskje best å ta denne på og bevare den nye? - Det er vel 3-fas på kaien, kan man med overgang koble på gren for å ha direkte tilkobling til varmekolber? (Slippe eiring via landstrøminntak) - Vet noen om VP D4 260 har kran for kjølesystemet ? kan dette på en måte "vinterkonserveres" mens båten ligger på sjøen? - Andre forslag for å begrense at saltvannet skal få kose seg mer enn nødvendig gjennom vinteren. - Jeg fikk med 2 store HH (gummi?) presenninger.. bruke eller ikke? - Dekke luftinntak til motor Ting som er på listen pr dd. - skal toppe opp dieseltank - Tømme varmtvann, frostvæske i septik - Tørrbollen i Lugar - Ny olje på motor - Olje på drev/gir må vel vente til båten tas opp på våren Er det andre viktige faktorer som jeg har glemt så gi gjerne beskjed :) Og om noen mener dette er total galskap, så si gjerne ifra? På forhånd takk. Mvh Jan Nielsen Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Har lagt på sjøen alle vintre siden 2004. Kaiplass nær Bergen. Temperaturene på mine og dine kanter om vi snakker om Stavanger tilsier ikke noe behov for å vinterkonservere motor. Det som er mest utsatt er kalesjen om det blir mye snø som er sjeldent. Når jeg hadde kalesjebåt en Glastron 265 hadde jeg kun avfukter type kompressor på i kabinen, denne med avløp ut via vask og frostvakt slik at den stoppet om temperaturen ble under ca7 grader, dette for å hindre at den bare ble en isklomp. Når det er kaldt ute er ikke luften fuktig likevel. Avfukteren leverte tørr luft rundt i kabinen noe som bidro til at det aldri slo seg. Relativ fuktighet var lik den på utsiden av båten, men som sagt luftsikulasjon med tørrluft gjorde susen. Med motor og i motorrom ble det ikke gjort noe utover å starte den fra tid til annen samt ta en tur om forholdene lå til rette for det. Båten ligger faktisk på et kjempe varme magasin som stortsett holder 4-6 grader hele året så at du skal få minus i motorrommet er lite trolig, kan kanskje tette til luftinntakene om disse er store i Glastronen hindret ikke luftintakene regnvann å komme inn i motorrommet noe som ikke er opptimalt mht fukt i motorrom. Nå med lukket båt så er det mye det samme men har på litt varme også i tilegg da det nå er mulig å holde utetemperaturen litt over utetemperaturen uten å kjøpe hele kraftverket. Lykke til, mange av de fineste dagene på fjorden er om vinteren. Redigert 24.August.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Erik Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Kjenner ikke båttypen din, men generelt er det ikke problem å ligge ute om vinteren bare den er noenlunde tørr fra oven og det er grei lufting her i Stavanger distriktet, og båthavnen din er greit skjermet for høstværet (også østavær) Vinterkonservering sluttet jeg med da jeg solgte båten med sjøvannskjøling. Ferskvannskjølt motor med frostveske klarer seg fint, og aldri hørt om frostsprengt varmeveksler på våre kanter. Vinteren er desuten en veldig fin tid å drive båtliv. Det er en egen ro og endel lavere båttetthet da, og i februar kommer ferdatorsken :-) Har aldri hatt varme eller tørker ombord, og har puter og dyner etc liggende uten at det går blåmann. Knekkebrødet holder seg og fint. Bare husk god lufting! Redigert 24.August.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.