Jump to content

Hjelp til å finne drømmebåten, motorbåt mellom 34 og 40 fot


lurvetass

Recommended Posts

Har nok fått et alvorlig anfall av trefotsyken og har lyst på større båt, igjen.

Vanskelig å finne en som oppfyller alle ønsker.

Ikke over 1,5 mil

Ikke eldre en 2000

Bakdør og tett kabin

Fly

Marsje ca 20 knop, 

Passasjer må kunne sitte i fartsretningen

Helst aksling og ikke drev

 

Tanken er å kurere trefotsyken en gang for alle og få en båt som passer til langtur. Vært en fin tråd her i sommer om en tur nedover norskekysten.

 

 

Forslag?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Hiver meg på her siden vi er litt i samme situasjon. Har ikke tenkt å bytte båt med det første, men ønsket er der og følger med i det samme segmentet.

 

Laguna har jeg ikke vært inne i, men en kamerat hadde en SeaKing 38, og de er vel mye like? Det er en båt jeg ikke vil ha. Sittegruppa i salongen er så trang at man må lirke seg inn forbi bordet. Akterdekket er også så lite og trangt at jeg vil si den båten ikke egner seg for en familie. Disse båtene har jo også ekstremt langt baugspyd og badeplattform som er støpt inn i skroget, så den reelle størrelsen på båten er langt mindre.

 

Det samme gjelder egentlig Rivierea 925. Det er en innholdsrik båt, men jeg får en følele av at alt er for trangt.

 

Den eneste norske båten jeg har vært i som gir godfølelsen når det gjelder plass og volum er Vaagen 40. Den treffer også midt i blinken på en del andre ønsker slik som: Vinterisolert (isolert skrog overbygg og vinduer), en motor på strak aksel, tre gode og romslige lugarer (langt fra f.eks. Viknes 1030 K3) mm. Ulempen er at det nesten aldri er noen til salgs, og kommer det en ligger den for høyt i pris.

 

For min del blir det derfor å skule til de engelske type Princess og Fairline. Det jeg liker godt er at de er brede og romslige, oppgitt størrelse er reell og ikke skrytefot, og du får en romslig "stue" på et plan. Ulempen for vår del er at du må opp i en veldig stor båt for å få tre lugarer, samt at alle har to motorer. Vi ønsker en motor.

 

Vel, det var noen tanker fra meg :smiley:

Link to post

TS, du må gjerne skrive litt om hvem som skal være med på tur, aldersgruppen og antal, hvor mange sengeplasser?

 

Skylle jeg sett på motorbåt, med skikkelige tur og bo ombord-muligheter, ville jeg ihverfall prioritert tilstrekkelig faste sengeplasser fremfor salong under dekk som bygges om til dobbelkøye.

Baderommet skal være stort nok og godt bygget opp. Gjerne adskilt dusjrom og toalett for da kan dusjrommet brukes til våte klær.

 

God førerplass og sitteplass ved siden. Viktig når to skal samarbeide om papirkart og navigasjon.

 

Man skal sitte godt oppreist og kunne strekke ut bena i salongen oppe. Var ombord i noen nye bakveggbåter på ca 31-32 fot på messe. Gardinbrettet gjorde av jeg ikke kunne sitte oppreist i salongen med rygg mot vinduet.

 

God tilkomst til motorrommet for daglig ettersyn samt service.

 

Enkel tilkomst til fra land via badeplattform samt å bevege seg frem langs dollbord.

 

Dieseltank skal ha inspeksjonshull og avtappingsmulighet.

 

Byssa skal være stor og innholdsrik nok til at det å lage mat er både ryddig og enkelt.

 

Det meste med båt er kompromiss. Jeg har bodd 6 måneder i 30 fots seilbåt. Ståhøyde er der viktig.

 

Om man er mor og far på 165cm og normal BMI, så vil man oppleve en 31 foter som svært romslig vs om far og mor er både høye og brede.

 

En motor skal gjerne ha et høyt antall motortimer og utfylt servicebok, oppdateringer skal være utført.

Link to post

Mange gode tanker der Eureka :thumbsup:

 

Nord West er flotte båter

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79686638

Men for min del er drev uaktuelt. Er heller ikke sugen på D-motor.

 

Mye det samme med Forbina

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78291795

Har vel inntrykk av at byggekvaliteten ikke er helt på NW-nivå, men fremdeles utelukket for vår del da den har drev. En fordel med Forbina er at skroget ettersom jeg har forstått er lettdrevet slik at den er rimelig i drift.

 

Her er en SeaKing som jeg skrev om over

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64186318

Fordelen med akkurat dette eksemplaret (etter mitt skjønn) er at den har singel motor og aksel. I tillegg er det en Cummins, noe som står høyere i kurs en Volvo for min del. Toppfarten tyder vel muligens på at dette er noe snau motorisering. For vår del ville det bety lite, da vi går mest i skrogfart. Denne har forøvrig heller ikke FB.

 

Viknes 1030 er en båt som oppfyller mange av våre krav bortsett fra FB.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79198252

En motor, stak aksel, mm. Synes vel kanskje de ligger litt vel høyt i pris i forhold til størrelsen og byggekvaliteten.

 

Barracuda faller også utefor for min del da den har drev, og gjerne D-motor i tillegg

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80713703

Stusser også på båtens bredde i forhold til lengden. Noe sier meg at dette er et skrog som er klattet litt på foran og bak.

 

Et annet alternativ er Viksund St. Cruize

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79100049

Denne båten virker fornuftig priset? Men igjen så er det drev. St. Cruize båtene kommer imidlertid med aksel også.

 

Flem er jo også fine båter som virker smart inredet. Denne har drev, men tror de kom med aksel også?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80513402

Synes imidlertid den er påtagelig smal i forhold til lengden. Spirit 360 som vel er storebroren(?) har samme bredde så vidt jeg husker. Hvis du ser på hva eieren ønsker seg i bytte så er vel det et seriøst hint :giggle:

 

For min del ville jeg derfor heller gått for en båt som er et par år eldre. F.eks. noe i denne duren:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80021497

 

Lykke til med jakten :thumbsup:

Link to post

-en ting er at motor er stor nok på dagsturer/ høy oppgitt toppfart etc. Så kommer ferieturen, med toppede tanker, fulle skap, lasterom til randen, gjerne gummijolle på daviter på kanten av badeplattformen, jollemotor, redningsflåte, 2 voksne og to barn. Det blir fort et tonn ekstra.

Når du da skal krysse Jæren eller Stad, med 2-4 meter sjø, farta faller 2-4 knop i motbakkene..

 

Gikk fra Mandal til Ålesund med Grandezza 31DC tidlig august. Fra Tananger til Måløy hadde vi en Riviera i kjølevannet. Den er vel 5,5 tonn, Grandezzaen 4,4 tonn. Skal innrømme at jeg godt kunne tenke med bakveggbåt da... Men vi hadde et betydelig lavere forbruk på D6310 vs deres D6 350-ish.

Link to post

Her er det mange gode tanker.

En eller to motorer mot sikkerhet og forbruk.

Romslighet i kabiner og ståhøyde.

 

Har vært å sett på Nimbus og den har jo det meste.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75649759

 

Egentlig flere rom å være i, i tillegg til ståhøyde og flott plass på kjøkkenavdelingen. God bredde og lett adgang ut fra styreposisjon.

Men opplevde salongen som litt trang liten.

Vi blir nok mye to voksne på tur med gjester en gang i mellom så to lugarer er helt fint for oss.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Fant en nyere Nimbus som har litt større motorer og er litt nyere som marsjer fint rundt 20 kn.

Men usikker på størelsen på salongen.

Synd dere mener Riviera er for liten for er vel sjelden å se i gamle tråder her med så mye positiv omtale av en båt og produsent.

 

Tenkte å få sett på en Viksund st cruise også.

 

Men dobbel eller singel motor og aksel eller drev er ikke lette valg.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Synd dere mener Riviera er for liten for er vel sjelden å se i gamle tråder her med så mye positiv omtale av en båt og produsent.

 

Var min drømmebåt i 12 år, før jeg endelig fikk muligheten. Jeg kommer til å ha denne i mange år. Alt av vedlikehold er overkommelig. Enkelt vedlikehold. Kan kjøres superbillig i deplasement-fart 8-9 knop, men også mulighet for marsfart på 20 knop (max 26) Vi går ca 70% av tiden i 8-9. Da kan man ha en ok størrelse på båten innenfor en normal lønnsinntekt, om det går ann å si det slikt. Båten er 3,25 bred og jeg ligger på 3,5 meter plass til en fornuftig pris. Aksling og 6LPA, enklere blir ikke det mekaniske. Ellers fantastisk byggekvalitet på båten. Men,... Det er en 30-foter. Trang for mange, midt i blinken for oss, enten vi er 1, 2 eller 4.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...