Jump to content

Hjelp til å finne drømmebåten, motorbåt mellom 34 og 40 fot

lurvetass

Recommended Posts

Fin den her: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81378940 (regner med at det er fast aksling, men det kan sikkert andre bekrefte/avkrefte).

Det der må vel være en pen pris for en P40 dersom den er i god stand?

Dette er jo båt er som virkelig er 40 fot. Legg forøvrig også merke til bredden i forhold til en del andre "40-fotere". Det sier litt om hvor romslig båten er.

Princess følger vel prinsippet med å måle skroglengden, eks pulpit (rekkverk som stikker ut i baugen) og så legger de inn litt slakk for plattformen.

Da blir målet noenlunde korrekt og sammenliknbart med andre tilsvarende reelle skroglengder. Glassfiberlengden på P40 er da 40 fot og 8 inches, dvs 40,67 fot hvorav en liten del av plattformen henger "utenfor" skroget. Det blir altså en veldig korrekt målt 40-foter. Men Princess hadde jo da bak seg en periode hvor de til stadighet endret betegnelser på modeller ved å forlenge plattformer (420 til 430, 440 til 460 osv). Ser ut til at de droppet det fra slutten av 90-tallet.

Men dette med båtføtter, LOA osv har vel vært debattert nokså mye her på forumet, jfr Scand 32 Atlantic som plutselig ble til 35 fot sånn uten videre. Ellers er jo P40 en fantastisk flott båt, enten den nå er 40, 41 eller 42 fot.

Lå utenpå en sånn og den var nesten like lang som min som er 13,28 m, så dette må være en stor 40 foter  :thumbsup:

40 x 30,5cm = 1220cm. Den er altså en meter kortere enn din på papiret :smiley:

Men dette med båtføtter, LOA osv har vel vært debattert nokså mye her på forumet, jfr Scand 32 Atlantic som plutselig ble til 35 fot sånn uten videre. Ellers er jo P40 en fantastisk flott båt, enten den nå er 40, 41 eller 42 fot.

Kongen på haugen der må vel være Riviera 925 som har blitt 35 fot og Laguna 1150 (80?). Lå ved siden av en Laguna i opplag for noen år siden og stusset veldig på hvordan de har dratt ut den båten der. For moro skyld tok jeg meterstokken og målte hvor mye baugspydet strekker seg ut fra den reelle skroglengden i baugen, og badeplattformen som strekker seg ut bak akterspeilet. Husker ikke målene i farta, men det dreide seg om tre fot i hver ende så vidt jeg husker.

Forskjellen på en slik båt og en P40 ser man godt når båten ligger på land. På en P40 er skroget ca like langt som badeplattingen. Det gir oppdrift bak og innvendig volum. På Lagunaen (og Sea King) er plattformen et påstøp bak akterspeilet.

Var min drømmebåt i 12 år, før jeg endelig fikk muligheten. Jeg kommer til å ha denne i mange år. Alt av vedlikehold er overkommelig. Enkelt vedlikehold. Kan kjøres superbillig i deplasement-fart 8-9 knop, men også mulighet for marsfart på 20 knop (max 26) Vi går ca 70% av tiden i 8-9. Da kan man ha en ok størrelse på båten innenfor en normal lønnsinntekt, om det går ann å si det slikt. Båten er 3,25 bred og jeg ligger på 3,5 meter plass til en fornuftig pris. Aksling og 6LPA, enklere blir ikke det mekaniske. Ellers fantastisk byggekvalitet på båten. Men,... Det er en 30-foter. Trang for mange, midt i blinken for oss, enten vi er 1, 2 eller 4.

Det er mange positive ting med Riviera og du har veldig mange gode argumenter her. Vi skal helt klart se på en så fort det passer. Har en bekjent med akkurat den typen d beskriver så det blir spennende.

Det der må vel være en pen pris for en P40 dersom den er i god stand?

Dette er jo båt er som virkelig er 40 fot. Legg forøvrig også merke til bredden i forhold til en del andre "40-fotere". Det sier litt om hvor romslig båten er.

Den ble solgt fort, men ser jo som dere sier stor og flott ut. Nå er ikke målet vårt størst mulig. Det er å finne en fornuftig størrelse som oppfyller de ønskene vi har, men heller ikke mer en det. En ting er den økonomiske siden og det andre er jo at vi liker å være i uthavn og ikke vil ende med å stadig droppe steder fordi vi er for store eller stikker for dypt.

Hilsen

Lurvetass

En Princess P 40 er helt ok i uthavn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har alltid likt den Nimbusen! Liten med masse store rom :-) Riviera hører nok ikke hjemme i denne tråden. Den er bygget på en 30-foter. 34-40 fot er neste båten etter denne :-) Min favoritt er Viksund 360 St Cruise. Så ny som mulig.

Det var også derfor jeg skrev dette i innlegg 13. Den faller utenom ønsket om størrelse i emnetillelen ;-) Hadde det stått 30-34 fot hadde den passet bedre.

En Princess P 40 er helt ok i uthavn.

Ingen tvil om det VannTro!

Men et par av favorittplassene våre vil være utelukket med en båt med to motorer. En propell i senter, helst med flyndre under hjelper. Får prøve å finne en P40 med en motor :lol:

Nå har vel aldri Riviera 925 hett noe annet enn 925 meg bekjent..? Hva folk kaller den på Finn er noe annet.

Jeg forstår at folk som skal selge annonserer med båtens totale lengde. Slik jeg forstår er vel forma endret fra den gang den fikk navnet sitt, så at båten er lenger er jo reelt. Poenget mitt over var vel at det opprinnelig var en 30-foter som ble strekt ut i lengden, uten at bredden fulgte med.

Er forøvrig klar over at båten har førsteklasses byggekvalitet og at veldig mange er fornøyd med båten. Ønsker ikke å si noe negativt om den annet enn at den ikke passet for oss :smiley:

Jeg forstår at folk som skal selge annonserer med båtens totale lengde. Slik jeg forstår er vel forma endret fra den gang den fikk navnet sitt, så at båten er lenger er jo reelt. Poenget mitt over var vel at det opprinnelig var en 30-foter som ble strekt ut i lengden, uten at bredden fulgte med.

Bare til informasjon om dette til tråsdstarter som tydeligvis har interresse fro Rivieraen, Komodo.

Det er ikke "forma" som er endret, men en forlengesle av skroget under badeplattformen. Denne gjør båten lenger i vannlinja. Plattformen er lengre og får da også et stort oppbavaringsrom i seg. Dette kom standard fra 2004-modellen. Men det er mange som har ettermontert denne. (utgått i dag) (ringet rundt på bildet) Ellers er skroget og forma lik hele veien siden 1990. 10,36 er lengden i papirene på båten med denne, som er årsaken til at mange annonserer den som 34 fot på Finn

Skroget er også benyttet på Nidelv 320. Her en Finnanonse på den: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63090457

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)

Du ønsker en båt i størrelse 34-40 fot, men se litt på forskjellene mellom båtene.

En P40 er en romslig 40 foter, mens en Riviera er 925, altså en 31 foter.

Det er stor forskjell, se på de i virkeligheten og gjør dine egne erfaringer.

Tror det er veldig viktig å se ja, og danne seg sine egne meninger. Fly er også ukjent for oss, men regner med at det er store forskjeller på de forskjellige båtene her. Skal vi først ha båt med fly må det gå an å oppholde seg der når vi ligger i fortøyd også.

Diskusjonen om Riviera er for liten eller stor er litt morsom siden grunnen til at jeg satte 34 som minste var akkurat at denne averteres som 34 foter og at jeg synes den ser flott ut og har lest mye positivt. Og Worry er jo en god ambassadør :)

Men ut ifra bildene og det jeg har studert er den Nimbusen veldig fin selv om salongen virket litt trang.

Ellers tror jeg at det må bli båt med aksling og god adkomst til maskiner og alt som må vedlikeholdes etter hvert.

Et annet moment som dukket opp var motortype. VP kontra Yanmar. Er det lettere med deler og service på VP siden den er laget hos broderfolket?

Og er det fordel med dobbel motorinstallasjon så feilsøking kan gjøres med å bytte komponenter?

Synspunkt?

Hilsen

Lurvetass

Tror ikke du skal basere valg av 2 kontra 1 motor mtp feilsøking etc, sikkerhetsaspektet er etter mitt skjønn et moment som kan være med i valgen, men 2 motorer øker serviceutgifter og reduserer lasteplass.

I driftssikkerhet tenker jeg det er viktigere å ha god dieseltankhygiene, etterse motor og kjøpe seg redningsflåte.

Motormerke: vel hvilke gode merkeverksteder har du nærmest der du bor/ skal ha båten? Kanskje det ville heller vært noe å vektlegge.

Hvordan er tilgangen på båtplasser og bredde der du bor, er også et aspekt mtp størrelse.

Tror ikke du skal basere valg av 2 kontra 1 motor mtp feilsøking etc, sikkerhetsaspektet er etter mitt skjønn et moment som kan være med i valgen, men 2 motorer øker serviceutgifter og reduserer lasteplass.

I driftssikkerhet tenker jeg det er viktigere å ha god dieseltankhygiene, etterse motor og kjøpe seg redningsflåte.

Motormerke: vel hvilke gode merkeverksteder har du nærmest der du bor/ skal ha båten? Kanskje det ville heller vært noe å vektlegge.

Hvordan er tilgangen på båtplasser og bredde der du bor, er også et aspekt mtp størrelse.

Da er jeg heldig i Fredrikstad. Her er det bra verksteder både for VP og Yanmar. Men er kanskje ikke i hjemmehavn, men ute på tur at det kan være problem? Nedover svenskekysten er vel VP servicen på topp, men hvordan er det med Yanmar der? Og hvordan er det nedover sørlandskysten og oppover Vestlandet? Er det forskjeller der?

Hilsen

Lurvetass

Bare til informasjon om dette til tråsdstarter som tydeligvis har interresse fro Rivieraen, Komodo.

Det er ikke "forma" som er endret, men en forlengesle av skroget under badeplattformen. Denne gjør båten lenger i vannlinja. Plattformen er lengre og får da også et stort oppbavaringsrom i seg. Dette kom standard fra 2004-modellen. Men det er mange som har ettermontert denne. (utgått i dag) (ringet rundt på bildet) Ellers er skroget og forma lik hele veien siden 1990. 10,36 er lengden i papirene på båten med denne, som er årsaken til at mange annonserer den som 34 fot på Finn

Skroget er også benyttet på Nidelv 320. Her en Finnanonse på den: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63090457

bilde

Kan du si noe om hvordan Rivieraen er i praktisk bruk Worry?

Marsjfart, forbruk, støy, service, plass om bord, ståhøyde, Plass på flybridge osc?

Hilsen

Lurvetass

Hei alle!, ny på forumet, og fersk på dette med båt! :-)

Jeg ser det er godt engasjement på denne tråden, så jeg prøver meg på et spørsmål.

Ønsker å selge hytta på fjellet, bytte til båt.

Var på Aker brygge, båtmesse og så denne:

https://www.bavaria-yachtbau.com/motor-boats/bavaria-e40.html

Jeg fikk vel inntrykk fra båtfolk at dette er "jo ikke en ordentlig båt",

for oss er dette perfekt iforhold til antall lugarer, oppholds-områder, bad osv.

Jeg ser jo at 300HK ikke er like mye som i andre båter av denne størrelsen, og at marsjfart 10-13knop er lite.

Vil fart/ytelse bli et problem, bruk er nok 3 uker langs Hvaler, ned mot Sverige.

Har "gratis vinteropplag og båtplass i Sverige".

Tanker?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...