Jump to content

Hjelp til å finne drømmebåten, motorbåt mellom 34 og 40 fot


lurvetass

Recommended Posts

 

Kan du si noe om hvordan Rivieraen er i praktisk bruk Worry?

Marsjfart, forbruk, støy, service, plass om bord, ståhøyde, Plass på flybridge osc?

 

Jeg kan forsøke. Jeg valgte som du har lest før i tråden din denne båten, på grunn av enkeltheten og driftskostnadene. Mrk en motor på aksling. Valget er og blir et kompromiss mellom en hendig lukket båt ala Saga 315 og en større vesentlig dyrere båt i drift med dobbel installasjon. Jeg tittet på Flem 340/350 og Skilsø 33FB også, bare for fortelle at disse også er levert med aksling (V-gear på Flem) Supre de også synes jeg. Men lot eksemplaret avgjøre valget. Om disse nevnte båtene har thruster foran og bak, får du ikke enklere båter å manøvrere.

Forbruket på min har jeg ikke målt eksakt, men i 8 knop tror jeg vi klarer oss med under 10 liter i timen. Marsjfart 19-20 knop det nok nærmere 40 enn 30 liter. Maxer på 26 knop med Yanmaren 6LPA-STP2, med der oppe trives den ikke, da..

En viktig ting om Riviera 925FB. Taket i cabin under fly det 186 cm. Så en fordel ikke å være høyere enn det.

Som nevnt tidligere om flyen ellers,..det er et sted å kjøre i solen, ikke spesielt komfortabel eller rommelig til bruk i havn. Men vi bruker faktisk solsenga bak setet en god del. Den erstatter solsenga over aktercabinen på gamlemåten :-) Stikkcabinen det super. Det vel 130 på det smaleste, om jeg ikke husker feil, men er beredere midtveis og ut. Kan stå å kle av og på seg inne i kabinen. 2 romslige skap der. Lufteventil pluss 2 vinduer som kan åpnes. Kabinen foran har en skråstilt seng, som er litt vanskelig å gi målene på, men denne senga er tipptopp for meg og fruen. Bikkja ligger på benken ved siden av. Romslige dobbeltskap under senga, med tråd-skuffer. Vi har hver vår båtgarderobe der. I tillegg stort høyskap på andre siden. God lufting, både via vinduer på siden, luka i taket og ventil. Merk, båten er vinterisolert. Lite problemer med fukt på skrogsider, det liker jeg ! Badet er, etter hva KeyFreak sier, "størst i klassen". Her kan dere stå å dusje. Ikke eget rom, men et kvalitets-forheng løser problemet. Lufteluke over dusjen og så klart vindu til å åpne. 40-liters vv-bereder std. Godt med skap plass her også. Ellers er det masse plass under dørken akter, da maskinen er lenger framme, samt masse plass i badeplattformen.(ekstra stoler, dregg, vaskesaker, fiskeredskap, verktøy, oljer, eller aggregat som hos oss ++)

Ellers jevnt over bare kvalitetsmaterialer rund baut. De nyere modellene har elektronisk styring av gass/gear, det er nok lurt. Stor plattform kom i 2004 og større fly, kom i 2006. Så en nyere enn 2006 med STP2, ville vært mitt førstevalg. Og du er innafor på under 1,4 mill der, vil jeg tro. Jeg synes støynivået er innenfor (6-er låter jo ok) Super 30-foter, men kan ikke sammenlignes med andre båter nevnt i denne tråden, som Fairline 37 for eksempel. Der får du bredden Rivieraen mangler, men du ser, det koster deg en del mer med dobbel installasjon.

Jeg skal ikke skryte for mye av min egen båt, men dette er noe av grunnene til vårt valg. Det er viktig å finne sine egne ting, som man selv mener er viktig ved valg av ny båt. Ikke sats på at det som er viktig for andre, er viktig for deg/dere. Lytt på madammen;-) Lykke til med valg av båt !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Takk for utrolig bra beskrivelse Worry. Virker nøktern og objektiv.

Fruen er med og ser på båt og hun er nok like båtgal som meg, minst. Nå er jeg akkurat 186 høy og da blir den kanskje litt lav. Og når et av kravene er at det skal gå an å være på fly, ikke bare for å kjøre blir det kanskje litt snaut? Eller høres det helt topp ut og nyere enn 2006 høres veldig fornuftig ut.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Takk for utrolig bra beskrivelse Worry. Virker nøktern og objektiv.

Fruen er med og ser på båt og hun er nok like båtgal som meg, minst. Nå er jeg akkurat 186 høy og da blir den kanskje litt lav. Og når et av kravene er at det skal gå an å være på fly, ikke bare for å kjøre blir det kanskje litt snaut? Eller høres det helt topp ut og nyere enn 2006 høres veldig fornuftig ut.

Ja, det virker for meg som at Rivieraen kommer til kort. Da overlater jeg til de større gutta med å bistå dere videre ;-) Prrincess P40 er nok tingen for dere ?

Link to post

Worry har mye fornuftig han, bortsett fra en ting.. Det blir ikke vesentlig dyrere med to motorer, service blir naturligvis dobbelt så dyrt. Men olje/filtere og sink er ikke den største utgiftsposten i det store båtregnskapet, hvis du gjør dette selv.

 

Hvis du setter som krav at båten skal bare ha en motor faller de fleste større båter bort. Mange fine Trawlere, men en P40 kan kjøres som en trawler og du har muligheten til å dra på ved feks ruske vær eller du vil bare fort frem.

 

Forbruket øker minimalt på sakte fart. 

Fakta: I fjor reiste vi tre båter i følge nedover sørlandet, en Baltic 29 med yanmar 290hk og vi i en Sunseeker 35(stor 35 foter 7tonn+) med 2 motorer og 460hk. Mye rolig kjøring sørover, men også etaper på 24knop (Baltic rundt 20). Hjemveien kjørte jeg noen lengre etaper i plan.

Forbruk over 2uker for oss var 12.1liter pr time, Baltic med sin singel installasjon rett under 10liter pr time.

Link to post

Veldig interessante tall Førstefender :yesnod:

 

Har du drev eller aksel på din?

Dette var den forrige båten vår, drev.

Samme sommer hadde vi også 3uker på svenskekysten, med noen timers kryssing over til Sverige med endel sjø. Da fikk vi et snitt forbruk på 18liter i timen.

Det skal sies at jeg synes 12 liter var så lite at jeg måte kontrollere timetellerene mine, de telte minutter på sekundet som klokka mi. En Bavaria 33 Sport i følge vårt med totalt 380hk, brukte forøverig ca11liter om jeg ikke husker feil.

Link to post

Enig med Førstefender men kostnadsbilde endrer seg over tid.

 

Jo eldre installasjonene er, jo større blir forskjellen mellom en og to motorer. Det er ikke standard vedlikehold og drivstoff som dreper deg (selv om to motorer normalt ikke har så stor virkningsgrad som en motor når samlet effekt er lik). 

 

Men to motorer kommer stort sett med to av alt (separate fuel systemer, to strømkilder, osv.) Mange mener det er verdt å betale ekstra for.

Link to post

..Det blir ikke vesentlig dyrere med to motorer, service blir naturligvis dobbelt så dyrt. Men olje/filtere og sink er ikke den største utgiftsposten i det store båtregnskapet, hvis du gjør dette selv.

 

 

Neida, jeg er klar over at det ikke er dobbelt så dyrt, men for meg så er faktisk dette den største utgiften i båtregnskapet, om man tar med vinterkoserveringen. Men som Arne O skriver, når årene går og maskinparken blir eldre, er det utgiftene ved reparasjoner på deler som må skiftes ut, som blir doblet. 2 turboer, 2 startere, 4 eller 6 varmevekslere, 2 eksosbend, 2 oljekjølere, 2 dynamoer, 2 regreimbytte, pluss det som har med gear/pakkbokser alternativt drev å gjøre.

 

Jeg er også den første som ser fordelen med 2 maskiner, da. :wink:

 

"Why not" har ligget ute en stund og har justert ned prisen noe. Kanskje enda litt til å gå på ? Godt utstyrt og kongemaskin på aksling: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73562406

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Dette var den forrige båten vår, drev.

Samme sommer hadde vi også 3uker på svenskekysten, med noen timers kryssing over til Sverige med endel sjø. Da fikk vi et snitt forbruk på 18liter i timen.

Det skal sies at jeg synes 12 liter var så lite at jeg måte kontrollere timetellerene mine, de telte minutter på sekundet som klokka mi. En Bavaria 33 Sport i følge vårt med totalt 380hk, brukte forøverig ca11liter om jeg ikke husker feil.

Jeg trodde to motorer var dyrere i drift så dette høres bra ut. Satser nok på aksling selv om det bruker litt mer.

 

Har du sett på Viksund St Cruiz? Utrolig flotte båter, og litt breiere og romsligere enn Rivieraen. Noen har også en motor og strak aksel (som ville være min favoritt).

Ligger en 36 i Fredrikstad med to motorer så den skal vi prøve å få sett på.

 

Men når det er sagt så vil jeg ikke større båt en nødvendig så vi må se på litt forskjellig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Da har vi fått sett på Riviera 925.

Taff en hyggelig kar på brygga da vi ruslet tur og tittet. Han inviterte oss ombord så vi fikk se litt. Ikke noe problem med høyde i salongen eller i kabiner for meg. Men problemet var at ved siden av lå det en Nord West 370 som vi også fikk komme ombord i. Så da har vi kommet litt lenger. Vi skal ikke ha Nimus Commander eller Rivier 925.

Fruen var sjelden klar i uttalelsene. Ingen tvil Nord West er fantastisk flott, men er nok utenfor prismessig. Det som er positivt er at hun synes ikke båt på den størrelsen er alt for store lenger. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Har Nord West 390,minner litt om NW 370 i interiør.Ofte godt utstyrte båter med gjennomgående god kvalitet.Bør nesten ombord å sjå for å få rette inntrykk av båten.Greit å kunne gå rundt båten på gode dekk ,høg marsjfart forbruk 3.3 til 3,4 mellom 25 til 30 knop,godt støyisolert.Er vel blitt gunstig prismessig i forhold til 370.

Med Fairline eller Princess i samme størrelse slipper ein drev,samt at ein får ein romsligere salong,generelt romsligere båt.Har intrykk av at Fairline,Princess er gode sjøbåter.

Ligger ein Tresfjord Atlantic på Finn til 900,virker rimlig.

Lykke til med valget ,ikkje enkelt :smiley:

 

Link to post

Noen som har erfaring med Barracuda?

Ser de finnes i versjoner på både 1050 og 1125. Forskjell?

På de nyere er det sete i fartsretningen for passasjer.

Den har drev, men med nøysom D6 får jeg både fart og drivstofføkonomi.

Ser ut til oppfylle de fleste kriteriene våre.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-barracuda-olympic-1125-ex

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-barracuda-1100-olympic

 

Min opplevelse av båten er "to much" på for få fot, men det er høyst subjektivt. Konkret tenker jeg da på det de i testen sier om 1100: "Båten er ganske enkelt for liten til å kunne tilby en velfungernde flybridgeløsning, men som et soldekk med en utvendig styreposisjon er flybridgen grei nok."

Besiktigelse og test er vel det som gjelder.

 

Er ikke noen av disse halvfabrikata?

 

https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/barracuda-1100-olympic-r53

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hei NW 370 er en flott båt, men en liten 37. Sjekk P38 eller Fairline 38, og du ser store forskjeller. NW 370 er heller 35 fot, men med stor plattform.

Nå har vi bare 23 fot i dag og da vi gikk rett fra Riviera og over i NW 370 virket den romslig for oss.

 

Titta på de, men de holdt ikke det kvalitetsnivået jeg ønsket, men kvalitet er så mangt. Skeptisk ! Heller Forbina 10000/35, tilsvarende kvalitet. Middels..

Nord West topper jo de fleste, da.. så om madammen er med.. Go !

Hva mener du Worry? Kvalitet? Hva manglet eller var dårligere?

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-barracuda-olympic-1125-ex

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-barracuda-1100-olympic

 

Min opplevelse av båten er "to much" på for få fot, men det er høyst subjektivt. Konkret tenker jeg da på det de i testen sier om 1100: "Båten er ganske enkelt for liten til å kunne tilby en velfungernde flybridgeløsning, men som et soldekk med en utvendig styreposisjon er flybridgen grei nok."

Besiktigelse og test er vel det som gjelder.

 

Er ikke noen av disse halvfabrikata?

 

https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/barracuda-1100-olympic-r53

Mener du at den er på størrelse med Riviera 925? Og at den ikke er noe større?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Viktig å se og erfare egen besiktigelse på aktuelle.

Er du på vei vekk fra egne kriterier?

Aksling ikke drev mener du åpnet med??

 

Har tenkt at aksling er best ja.

Men ikke så lett å finne en som oppfyller alle krav heller.

Det fruen er helt bestemt på er at av de vi har sett er Riviera for liten.

Og hun skal ha eget passasjersete framover 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...