Worry II Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Hva mener du Worry? Kvalitet? Hva manglet eller var dårligere? Det er ikke lett å forklare, nei. Men det kan virke som om ting mange steder er så tilfeldig plassert. En ting er gass/gear hendler, kvalitet på ratt og vinduskarmer, men om du for eksempel ser på en NW eller Riviera, som du har tittet på, så er skroget på taket forberedt på at her skal det være en lufteventil, så da bygger vi opp for drenering rundt denne. Vi borrer ikke bare hull i taket å klemmer den på plass. Så er det kjekt å ha vinduer som kan stå åpne for lufting om natta, uten at det regner inn. Det er kjekt med plast innenfor sete og madrass-stoff som ikke slipper inn fukt. Vinterisolert veggpolstring hindrer også fukt. Kalesjen skal tette helt, du skal slippe at det renner innimellom. Dørkpumpa skal tømme dørken, ikke la det ligge igjen en skvett som pumpa ikke får tak i. Prøv å finn krakkelering i skroget/gelcoat på en NW, Viksund, Princess eller Riviera, så sammenlikne med Barracuda og Forbina etterpå. Vet ikke om andre deler min erfaring, men det er ikke like bra. Men.. det kan jo være godt nok for de fleste. Begrepet kvalitet, er vanskelig å definere. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Det er ikke lett å forklare, nei. Men det kan virke som om ting mange steder er så tilfeldig plassert. En ting er gass/gear hendler, kvalitet på ratt og vinduskarmer, men om du for eksempel ser på en NW eller Riviera, som du har tittet på, så er skroget på taket forberedt på at her skal det være en lufteventil, så da bygger vi opp for drenering rundt denne. Vi borrer ikke bare hull i taket å klemmer den på plass. Så er det kjekt å ha vinduer som kan stå åpne for lufting om natta, uten at det regner inn. Det er kjekt med plast innenfor sete og madrass-stoff som ikke slipper inn fukt. Vinterisolert veggpolstring hindrer også fukt. Kalesjen skal tette helt, du skal slippe at det renner innimellom. Dørkpumpa skal tømme dørken, ikke la det ligge igjen en skvett som pumpa ikke får tak i. Prøv å finn krakkelering i skroget/gelcoat på en NW, Viksund, Princess eller Riviera, så sammenlikne med Barracuda og Forbina etterpå. Vet ikke om andre deler min erfaring, men det er ikke like bra. Men.. det kan jo være godt nok for de fleste. Begrepet kvalitet, er vanskelig å definere. Dette er jo sånne ting som er nesten umulig å finne ut av for en som ikke har lang erfaring og virkelig har studert mange båter grundig. Veldig bra tips. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Halling Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Har selv en Skorgenes 375. Den kan jeg anbefale, kjøpte den i juni 2010 altså 7 sesonger nå. Den har vært meget pålitelig og bilig i drift. God plass 2 doble og en enkel lugar, god plass rundt bord i salong, dobbelt førersete, eget dusjrom, to motorer med aksel og klassens desidert største fly. Kunne ønsket noe større akterdekk. Stort sett samme inndeling som NW 390, men rimeligere i pris og aksler. Redigert 18.September.2016 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Har selv en Skorgenes 375. Den kan jeg anbefale, kjøpte den i juni 2010 altså 7 sesonger nå. Den har vært meget pålitelig og bilig i drift. God plass 2 doble og en enkel lugar, god plass rundt bord i salong, dobbelt førersete, eget dusjrom, to motorer med aksel og klassens desidert største fly. Kunne ønsket noe større akterdekk. Stort sett samme inndeling som NW 390, men rimeligere i pris og aksler. Skorgenes har futuristiske designinnslag og en del pent over seg men det jeg er skeptisk til er dette med at båter av merket har blitt sluppet ut i markedet med store og omfattende feil samt at fabrikken har vist liten evne til å ordne opp i dette. Dette har jo etterhvert blitt allment kjent i media. Isåfall fint å høre at noen har andre erfaringer også. Alt er ikke sort/hvitt heller. Men synes de har gjort en uheldig sak vedr. skrogene som fremstår som veldig lave (deling/fenderlist langt ned). Kunne med fordel vært løftet 15-20 cm sånn rent estetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Skorgenes har futuristiske designinnslag og en del pent over seg men det jeg er skeptisk til er dette med at båter av merket har blitt sluppet ut i markedet med store og omfattende feil samt at fabrikken har vist liten evne til å ordne opp i dette. Dette har jo etterhvert blitt allment kjent i media. Isåfall fint å høre at noen har andre erfaringer også. Alt er ikke sort/hvitt heller. Men synes de har gjort en uheldig sak vedr. skrogene som fremstår som veldig lave (deling/fenderlist langt ned). Kunne med fordel vært løftet 15-20 cm sånn rent estetisk. Det er helt klart at Roar Strømsnes gjør det han han for å vri seg unna ansvar. Det var i grunnen bagateller på min båt, men det satt langt inne å få dekket det på garantien. For meg så fremstår Roar som en lyst løgner, og det er synd. For det er kjempe båter, eneste feilen er Roar. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en bruktbåt som har rettet alle barnesykdommene. Det er vel ikke flere feil på Skorgenes eller andre merker, men det er oppfølgingen av garanti som er problemet. Redigert 19.September.2016 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Har du et bilde av flybridgeløsningen? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Har selv en Skorgenes 375. Den kan jeg anbefale, kjøpte den i juni 2010 altså 7 sesonger nå. Den har vært meget pålitelig og bilig i drift. God plass 2 doble og en enkel lugar, god plass rundt bord i salong, dobbelt førersete, eget dusjrom, to motorer med aksel og klassens desidert største fly. Kunne ønsket noe større akterdekk. Stort sett samme inndeling som NW 390, men rimeligere i pris og aksler. Spennende båt, men dårlig rykte? Hvilke motorer har du Halling og hva tenker du på med billig i drift? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Obligatorisk Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Hei! Jeg har en Barracuda 1125. Med 2 motorer :). Veldigt fornøyd med den. Mitt krav var at det skulle være en planende båt og nok soveplasser - vi har 3 barn. Når vi snakker om lett drevet planende båter blir det alltid mange kompromi. Det er fordeler og ulemper med alle. Mtt intrykk når jeg valgt Barracuda var pga plass og funksjoner - for antall kr. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Spennende båt, men dårlig rykte? Hvilke motorer har du Halling og hva tenker du på med billig i drift? Hei har 2 X D4-260 HK Problemet har vel vært at noen båter har hatt feil som vel også er tilfelle for de fleste båter. Det er jo oppfølging av garanti saker som Roar gjør alt for å vri seg unna, som har skapt et dårlig rykte. For når det gjelder båten så har den alltid gått feilfritt. Den elektriske vindusheisen er et problem på grunn av plasseringen. Jeg slet lenge før de stilte opp, men til slutt etter nesten 2 år kom servisemann fra fabrikken og skiftet vindusheis motor. Den ble plassert lengere bak. Ellers så virker kvaliteten på båten vel så god som andre jeg har hatt. Med min måte å kjøre på så har jeg et snitt forbruk +/- 20 liter i timen. går sjelden over 3000 omd/min. Men ligger mye i kosefart 8-9 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Hva med denne? Litt pruting så nærmer du deg 1,5 http://www.finn.no/79993096 Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Drømmen om større båt med flere muligheter lever videre selv om det er vinter. Etter å ha lest båt annonser i lange tider har jeg kanskje funnet drømmebåten. Tenker å gi opp kravet om tett bakdør og fly. Men har funnet en som også kona får drømmende blikk av å se på. Marex 350 CC To kabiner med dør. Pentry oppe. Utrolig god plass i salongen Dobbelt sete i fartsretningen for passasjer Enkel kalesjeløsning Bra med utstyr, men dyr Noen som har erfaring eller tips med disse båtene? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Frissy Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Drømmen om større båt med flere muligheter lever videre selv om det er vinter. Etter å ha lest båt annonser i lange tider har jeg kanskje funnet drømmebåten. Tenker å gi opp kravet om tett bakdør og fly. Men har funnet en som også kona får drømmende blikk av å se på. Marex 350 CC To kabiner med dør. Pentry oppe. Utrolig god plass i salongen Dobbelt sete i fartsretningen for passasjer Enkel kalesjeløsning Bra med utstyr, men dyr Noen som har erfaring eller tips med disse båtene? Det er en kjempe fin båt. Har vært noe ombord i en slik og ser du vel har funnet de fleste løsningene som gjør båten spesiell. Spes lugarene liker jeg godt, videre en uteplass som er helt unik. Dette er også kanskje en av utfordringene med at det er lite tak unntatt kalesje. Men dette blir jo smak og behag. Hvis du ønsker å være mye ute i alt vær så er det kalesje som gjelder. Men i sol og varme er den perfekt. Jeg holdt på å handle en slik, men landet på seilbåt..... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Eldre enn 2000, nærmere bestemt 1995. Vet ikke om båten er solgt da annonsen er gått ut på dato. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=65304468&fks=65304468 Men denne båten er meget godt teknisk vedlikeholdt. Jeg ringte på denne båten da jeg skulle kjøpe båt forrige gang (men endte opp med en 1996 modell med TAMD63P-maskiner, kan ses her http://www.fairlinephantom.no). Eieren av Finn-annonsen opplyste at han har hatt båten i 20 år og jevnlig oppgradert den. Han jobber forøvrig med båtelektronikk i sitt daglige yrke. . Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Den båten er solgt Dykker :-) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Flott båt det dykker. Men kjøkken nede og ikke eget sete i fartsretningen for rederinnen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Om du skal finne en "riktig" 40 foting, dvs. en båt som er på størrelse med det man forventer på det oppgitte målet tenker jeg at denne er opp mot 4 meter bred. Og tørrvekta vil ligge på 11-13 tonn. Denne båten vil oppfattes som langt større på alle måter enn en 34 foting men man har kommet på en båtstørrelse der det nok kun er aktuelt med to motorer. Dette er det både fordeler og ulemper med, selv ser jeg mest fordeler selv om servicekostnadene øker. Men drivstofforbruket går også en del opp på marsjfartskjøring sammenliknet med en båt a'la Viksund 340/360 etc. Og det er nok ikke mange av disse med fly som har salongen "oppe" og i fartsretning, dog er flere utstyrt med doble seter ved førerposisjon som princess og Fairline sine alternativer. Disse har jo også to bad på 40-fotingene (P40/PH40). For Princess sin del så kom denne såpass tidlig at det bør finnes alternativer nede rundt 1,5 mill. Men hva med f.eks. denne? https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89740173 Det er jo en flott båt med lave driftskostnader, anerkjent merke etc. og en grei pris. De som er passasjerer sitter i samme høyde som fører og har fin utsikt. Har du vurdert Viksund 340/360 som et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 (redigert) Enig med chifen her. Stor forskjell på båter som har vert nevnt her. Skal du ha kjøkken oppe så er det bare å glemme engelske båter. Viksund 340/360 på aksling tilfredstiller TS samme med Skorgenes 335/ 350/375. Galeon 390 får du også på aksling. Men går du vekk fra Fly / bakdør så blir det en helt annen båttype. Redigert 11.Februar.2017 av brs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Jeg er også enig med chifen, her. Men det er klart, om du åpner for drevbåt, ikke lukket, uten fly, som 350 CC, så har du straks mye mere å velge i. Men da må nesten denne tråden legges død, så må du lage ny, med disse nye forutsetninger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Flott båt det dykker. Men kjøkken nede og ikke eget sete i fartsretningen for rederinnen. Det er dobbeltsete i fartsretning i Ph37 med plass for to. Video fra vår båt (trykk for video) http://www.fairlinephantom.no/2017/01/03/det-gar-mot-lysere-tider/ . Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Viksund 36 ST.cruise er helt klart en båt som ser ut til å ha det meste. Har sett en med 2 x vp D4 og aksling som virket veldig bra. Mangler egentlig bare det setet til rederinnen Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
brs Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Salongen i Viksund er jo høy og gir god utsikt. Men er kravet dobbel førersete og kjøkken oppe så minker utvalget. Skorgenes 375. Galeon 390 med 3 cabiner. Meridian 341 tilfredstiller disse kriteriene. Alle disse leveres med aksling og 2 motorer. Vedr Viksund. Båt med 2 motorer og bredde på 3.5 m må bli veldig trangt i motorrommet. Hadde nok foretrukket en motor når det er aksling som er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 (redigert) Nimbus 380 Carisma kan være en kandidat. Bysse oppe og store dobbelt sete i fartsretningen. Leveres ned strak aksling og to maskiner. Stort akterdekk og en godt sammenskrudd båt med god byggekvalitet. En god turbåt. Test http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukttest-nimbus-4004 Redigert 12.Februar.2017 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Denne båten vil oppfattes som langt større på alle måter enn en 34 foting men man har kommet på en båtstørrelse der det nok kun er aktuelt med to motorer. Dette er det både fordeler og ulemper med, selv ser jeg mest fordeler selv om servicekostnadene øker. Men drivstofforbruket går også en del opp på marsjfartskjøring sammenliknet med en båt a'la Viksund 340/360 etc. Dveler litt ved dette. Som du sier er det jo normalt med to motorer når man kommer over en viss størrelse. I praksis er vel dette brytningspunktet der en Volvo D6 blir for liten som singelinstallasjon i en planende eller halvplanende båt. Det vil vel i praksis si ca. 34-35 fot? Et unntak som jeg har sett er Vaagen 40. Den kom med en eller to motorer etter ønske. Nå er jo ikke den like stor som en P40, men den kan vel sammenlignes med en P38. I de båtene ble det puttet inn motorer mellom 450 og 600hk. Jeg var og tittet på en slik en gang, og meningen til eieren var at 450 ble for lite, mens 600 var en meget god motorisering. Det var da snakk om MAN. Det finnes jo motoralternativer som er grommere enn D6. Er det egentlig noen ulempe rent teknisk å sette inn en motor på 600hk kontra to på 300 såsant gear, aksling osv. er dimensjonert deretter? Jeg tenker da ikke på redundansen i en dobbeltinstallasjon eller manøvreringsdyktighet, kun teknisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
brs Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Det finnes jo motoralternativer som er grommere enn D6. Er det egentlig noen ulempe rent teknisk å sette inn en motor på 600hk kontra to på 300 såsant gear, aksling osv. er dimensjonert deretter? Jeg tenker da ikke på redundansen i en dobbeltinstallasjon eller manøvreringsdyktighet, kun teknisk. Har vel ikke noe klart svar her, men kan ihvertfall si at når en kommer opp i større motorer så går lydnivå betraktelig opp. Krever god lydisolasjon. Ville foretrukket 2 mindre motorer med de fordeler det gir, selv om servicekost på 2 motorer blir dyrere enn en stor motor. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Dveler litt ved dette. Som du sier er det jo normalt med to motorer når man kommer over en viss størrelse. I praksis er vel dette brytningspunktet der en Volvo D6 blir for liten som singelinstallasjon i en planende eller halvplanende båt. Det vil vel i praksis si ca. 34-35 fot? Et unntak som jeg har sett er Vaagen 40. Den kom med en eller to motorer etter ønske. Nå er jo ikke den like stor som en P40, men den kan vel sammenlignes med en P38. I de båtene ble det puttet inn motorer mellom 450 og 600hk. Jeg var og tittet på en slik en gang, og meningen til eieren var at 450 ble for lite, mens 600 var en meget god motorisering. Det var da snakk om MAN. Det finnes jo motoralternativer som er grommere enn D6. Er det egentlig noen ulempe rent teknisk å sette inn en motor på 600hk kontra to på 300 såsant gear, aksling osv. er dimensjonert deretter? Jeg tenker da ikke på redundansen i en dobbeltinstallasjon eller manøvreringsdyktighet, kun teknisk. Jeg vil tro at brytingspunktet går på vekta på båten. 7-8 tonn egenvekt på en planende båt med fartspotensiale på 26-30 knop må vel kunne regnes som maksimal vekt av det en D6, evt. Yanmar i samme effektområde kan klare å drive. Med hekkaggregat er det betydelige momentbegrensninger på en enkeltinstallasjon. Fast aksel blir selvsagt noe annet. Av en eller annen grunn ser det ut som om at området 400-450 hk er det høyeste som velges før man går over på dobbeltinstallasjon. Vanskelig å si om man anser det som negativt med en senterplassert propell istedet for 2 propeller plassert lengre ut. Volvo har jo også en masse alternativer som dekker et høyere effektområde. Den nye D8 maskinen på 550/600 hk samt den godt kjente D11 maskinen på 625-725 hk og D13 som kan leveres med inntil 900 hk. Det er ting som taler for at man rent motorteknisk kunne vunnet på en installasjon av f.eks. 1 stk. D13 som ikke veier vesentlig mer enn en dobbeltinstallasjon med to mindre motorer men som både leverer et vesentlig høyere moment enn dobbeltinstallasjonen samt begrenser vedlikeholdet. Dette er jo en 13 liters motor som vil være en ren evighetsmaskin i en fritidsbåt. Så spørs det om den får plass i et planende skrog på 40 fot, det skiller ca. 15 cm. på byggehøyde mellom D6 og D13 (underkant bunnpanne-høyeste punkt). Men trenden på dagens fritidsbåter er jo at skrogene blir både bredere og høyere. Da Fairline og Princess begynte å lage skrog med senter hovedkabin gående over hele skrogets bredde med stor dobbeltkøye for ca. 10 år siden mente man at man måtte ha en 50 fots skrog for å få dette skikkelig til. Høyde og øvrig plass. I dag leverer Grandezza båter på 40 fot med hovedkabinen trukket bak til senter av båten bygd i full skrogbredde. Dette krever både bredde og høyde i skroget for å oppnå et visst komfortnivå i kabinen. Samt bruk av hekkaggregater siden motorene ellers ville tatt for mye plass av kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.