lurvetass Svart 13.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Har sett at trenden på mange nyere båter er mindre motorisering og laver fart for å få ned forbruket. Blir nok å lese båtannonser en stund til og se på flere båter. Blir jo uansett kompromiss på en eller annen måte og vi er to som skal trives ombord. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Dette krever både bredde og høyde i skroget for å oppnå et visst komfortnivå i kabinen. Samt bruk av hekkaggregater siden motorene ellers ville tatt for mye plass av kabinen. I Vaagen er dette løst med et V-gear. Motoren kommer da bak salongen (fordel mht. støy), og det blir plass til to store sidekabiner. Men nå har jo den båten en annen layout enn de tradisjonelle engelske som har stor salong i et plan og to lugarer. At det er denne løsningen som dominer handler vel kanskje også litt om tradisjon? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 I Vaagen er dette løst med et V-gear. Motoren kommer da bak salongen (fordel mht. støy), og det blir plass til to store sidekabiner. Men nå har jo den båten en annen layout enn de tradisjonelle engelske som har stor salong i et plan og to lugarer. At det er denne løsningen som dominer handler vel kanskje også litt om tradisjon? Man har nok valgt bort to bad, med en en-bads løsning hadde det fint vært plass til to sidekabiner på P40/PH40 også. Som du sier har den båten en noe annen layout enn de engelske. Vaagen 40 har jeg hørt en del positivt om, bl.a. et svært stort akterdekk. Som naturlig nok i såfall vil ta en del plass av salongen jamført med om dekket var lagd mindre. Etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette med vekta mellom ulike båttyper opp mot hvor mye konstruktør legger i tykkelse av skrog, isolasjon, kjølstokker, forsterkninger etc. av en bekjent som er Princess-eier for en del år siden kan jeg dog også ikke unngå å merke meg at Vaagen 40 er nærmere tre tonn lettere enn P40/PH40. Noe smalere er den men å hente inn tre tonn uten å bygge den noe "lettere" i skrog etc. er vel ikke helt enkelt? Har Vaagen 40 utstyr som generator etc.? Det forventer man jo å finne i en normalt utrustet 40 foting og sammen med øvrig utstyr som man tenker tilhører båtstørrelsen drar selvsagt dette vekta opp litt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Mener å ha sett Vaagen med generator. At den er lettere enn Princess er jo naturlig. En motor og fokus på vekt. Noe ikke akkurat P er kjent for. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Et lettere skrog oppnås ved å benytte sandwich konstruksjon og divnylig. Nimbus bebytter dette og sparer nok et par tonn vekt på en Carisma . I tillegg oppnås bedre støy- og varmeisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Mener å ha sett Vaagen med generator. At den er lettere enn Princess er jo naturlig. En motor og fokus på vekt. Noe ikke akkurat P er kjent for. Nei men dette går jo bl.a. på robusthet i skroget, noe man enkelt ser ved f.eks. en skade. Lav vekt må nødvendigvis være gitt bruk av mindre/færre materialer hva gjelder fartøyer i samme størrelse/volum. Vaagen har ikke halvert motorvekt av P/PH som følge en motor kontra to da den benytter en stk. større motor enn hver av de som står i dobbeltinstallasjonen på de to andre. Så det må være andre ting som gjør båten lettere. Kanskje mindre fly, smalere skrog, tynnere materialbruk etc. Hva gjelder byggemetode så vil jeg tro at kommer noen med nye materialer med teknikker som viser seg som spesielt velegnede så vil dette raskt bli tatt i bruk over hele linja dersom det innebærer besparelser i f.eks. form av vekt. Jeg ville vektlagt motor/framdriftssystem, innredningsløsninger samt god plass på akterdekk som sentrale momenter. Det siste er viktig da det ofte er her man sitter uansett årstid om man har et velfungerende varmesystem. Det er mye interessant på markedet, båtene i Norge er jo generelt lavt prissatte jamført med utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 (redigert) Vaagen er superfine, med det er ganke sjelden de dukker opp på Finn. De har brukt noe spesielle fargekombinasjoner inne i båten, som ikke alltid kommer heldigst ut av det når madammen er med... Ikke glem at Flem 340/350 også har V-gear på aksling. Etterfølgeren heter Spirit 360, hvor designet er flyttet opp på 2000-tall-nivå. Dette er også gode båter med god norsk historikk bak. Redigert 14.Februar.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Vedr Viksund. Båt med 2 motorer og bredde på 3.5 m må bli veldig trangt i motorrommet. Hadde nok foretrukket en motor når det er aksling som er aktuelt. Har en Viksund 360 St.Cruz 2005 modell med 2 X D4 210 hk. Fast aksel, motorer fremme. Enorm plass i motorrommet. Kan lage ekstra køyeplass nede i her :) Så stort volum og "så langt" ned at det anbefales stige. Må vel være et av de største motorrom i denne klassen 34-36-38 fot?. Selv med 2 motorer så kommer du lett til alle servicepunktene og et hav av plass til ekstra tanker, generator, ting&tang etc.. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Har en Viksund 360 St.Cruz 2005 modell med 2 X D4 210 hk. Fast aksel, motorer fremme. Enorm plass i motorrommet. Kan lage ekstra køyeplass nede i her :) Så stort volum og "så langt" ned at det anbefales stige. Må vel være et av de største motorrom i denne klassen 34-36-38 fot?. Selv med 2 motorer så kommer du lett til alle servicepunktene og et hav av plass til ekstra tanker, generator, ting&tang etc.. God plass og servicevennlig er positivt. Men blir lugarene fremme trangere på grunn av mye plass bak? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Key Freak Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Ikke glem at Flem 340/350 også har V-gear på aksling. Etterfølgeren heter Spirit 360, hvor designet er flyttet opp på 2000-tall-nivå. Dette er også gode båter med god norsk historikk bak. Jeg kjenner en som har en 2009 modell Spirit 360. Fin båt med en motor på aksling og V-gear. Det eneste de savner er mer lagringsplass, siden mye av volumet går med til lugarer og motorrom. Spirit 360 er dessuten relativt smal. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
brs Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Har en Viksund 360 St.Cruz 2005 modell med 2 X D4 210 hk. Fast aksel, motorer fremme. Enorm plass i motorrommet. Kan lage ekstra køyeplass nede i her :) Så stort volum og "så langt" ned at det anbefales stige. Må vel være et av de største motorrom i denne klassen 34-36-38 fot?. Selv med 2 motorer så kommer du lett til alle servicepunktene og et hav av plass til ekstra tanker, generator, ting&tang etc..[/quowte] Har du dieseltank på siden av motorene og hvor god plass er det mellom motorene? Har aldri vert i motorrom på Viksund med 2 motorer på aksling. Har hatt båt med 2 D6 motorer på aksling i båt med bredde på 3.72 og det var ikke romslig foran og på sidene av motorene. Bakenfor motorene er jo et hav av plass på akslingbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 (redigert) Har ikke målene mellom motorene her og nå, men bildet viser nogenlunde avstanden. Hver D4 motor er 820 cm. brede. Har dieseltak på begge sider, litt i atterkant av motorene (ses i høyre hjørnet på bildet), og ekstra vanntank(den med orange stropping på bilde) mellom dieseltank og septik på ca. 100 ltr. (såkalt Koster tank, da det ikke er vann på Koster og kjekt å ha utenom standard tank for å slippe bekymre seg for å gå tom ute i skjærgården). Bak motorene er det som du sier et hav av plass. https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65783/1487104384.jpg Svaret til "Lurvetass" over her er at det er stor plass forut, stor rommelig "owners cabin" i front. Stor gjestecabin med dobbeltseng, bra med skapplass og et toalett/dusj med eget avlukke og skikkelig dør til dusjen. Tror Viksund 340 og 360 er blant de få med dette. De fleste leverer jo forheng. https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65783/1487105065.jpg Redigert 14.Februar.2017 av Orahavn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Hva med Sealine F37. Har en slik jeg. Mindre motorer enn Princess og Fairline og litt annerledes Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfareren Svart 12.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2017 Dette var en veldig kjekk og nyttig tråd og lese gjennom. Mange gode innspill, og ikke minst gode forslag. Viknes 1030 ble imidlertid ikke nevnt her - utfra kriteriene som ble listet av trådstarter, så burde vel i utgangspunktet det også være et alternativ? Den er dog ikke helt i samme kategori fly-båtene som det ble en del fokus på her, men bør vel ellers treffe bra? Noen som tanker - eller i beste fall - erfaring med omtrentlige driftskostnader pr år for eksempelvis nevnte Viknes 1030 kontra, Vaagen 40 / Princess P40 / Nimbus 4004 eller lignende (tenker utelukkende på utgaver m/aksling)? Hva er de største "fallgruvene"? Er det noen av disse som eksempelvis skiller seg svært uheldig ut m.t.p. forsikring eller annet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.