Jump to content

Isotemp varmtvannsbereder - kan den reddes?


Mjøsfarer

Recommended Posts

Har du montert akkumulator i systemet ditt?

Jeg tror at ditt problem er at når vv brederen varmer opp vannet så utvides det, men har ingen luftpute til å akkumulere trykkøkningen. Dermed oppstår en hinsidig trykkøkning som sprenger ut pakningen i tanken.

 

Litt på sidelinjen, men jeg nevner det allikevel som et eksempel. I forbindelse med innstallasjon av et vannfilter så monterte jeg også egen pressostat for styring av vannpumpen og i tillegg et manometer. Prssostat ble justert til å starte pumpen ved trykk <1.4 bar og stopp ved >2.4 bar. Når pumpen stoppet ved kald tank så hadde jeg et trykk i systemet på 2.4 bar. Deretter slår jeg på vv bereder og venter til den er fullt oppvarmet. Jeg leser da av et trykk på 5.5 bar, og da er en ca. 1 liters akkumulator montert i systemet. Uten akkumulatoren så hadde nok trykket steget til det hadde sprengt ut en kobling eller ødelagt vv berederen.

 

Derfor, om du ikke har akkumulator i systemet, så få montert en og prøv igjen.

 

Lykke til!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har du montert akkumulator i systemet ditt?

Jeg tror at ditt problem er at når vv brederen varmer opp vannet så utvides det, men har ingen luftpute til å akkumulere trykkøkningen. Dermed oppstår en hinsidig trykkøkning som sprenger ut pakningen i tanken.

Litt på sidelinjen, men jeg nevner det allikevel som et eksempel. I forbindelse med innstallasjon av et vannfilter så monterte jeg også egen pressostat for styring av vannpumpen og i tillegg et manometer. Prssostat ble justert til å starte pumpen ved trykk 2.4 bar. Når pumpen stoppet ved kald tank så hadde jeg et trykk i systemet på 2.4 bar. Deretter slår jeg på vv bereder og venter til den er fullt oppvarmet. Jeg leser da av et trykk på 5.5 bar, og da er en ca. 1 liters akkumulator montert i systemet. Uten akkumulatoren så hadde nok trykket steget til det hadde sprengt ut en kobling eller ødelagt vv berederen.

Derfor, om du ikke har akkumulator i systemet, så få montert en og prøv igjen.

Lykke til!

Bjørn

Kan ikke tenke meg at det sitter noen akkumulator her. Hvor bør den sitte i forhold til trykkvannspumpe og varmtvannsbereder? Når det er sagt, så var det ikke vannet oppvarmet, berederen har ikke vært tilkoblet strøm siden forrige helg.

Link to post
Share on other sites

Mange har montert en enveisventil på innløp til vv bereder. Dette for å forhindre at varmtvann siger tilbake til kaldtvannsystemet når vannet blir oppvarmet og utvider seg tilbake.

 

Hvis du har en enveis ventil på tilførselen til vv bereder så må akkumulatoren monteres en plass i varmtvannnssystemet. Bakdel er at du vil kunne få et langt høyere trykk på varmtvannsystemet enn på kaldtvannssystemt når vannet varmes opp og der ikke er noe forbruk.

 

Selv har jeg ingen enveisventil og har montert akkumulatoren rett etter uttaket på selve pumpen slik at hele systemet (varmt og kaldt) har samme trykk hele tiden. Grenrøret, fra kaldtvannsystem til tilførsel vv bereder, er såpass langt at det ikke vil sige varmtvann til kaldtvannssystemt ved utvidelse.

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I dag satte jeg inn den nye varmtvannstanken. Heldigvis var jobben enklere enn å få ut den gamle og må si at jeg ble fornøyd med resultatet. Kun minimalt omlegging av rørsystemet på inngang/utgangene men det er enkle greier med disse hurtigkoplingene som benyttes på dagens båter.

 

Etter fylling og lufting av tanken slo jeg på elementet og det gikk ikke lange tida før det begynte å bli lunkent vann fra springen. Denne tanken skal iht. test være den beste til å holde på vannet og en ren bonus er jo at den bare trekker 750W jamført med 1,5kW for den gamle så det er enklere mht. landstrøm og sikringer på land når man er på tur.

bilde

 

bilde

 

Ettersom jeg allerede hadde skrudd ifra hverandre en hel del av dørken midsskips benyttet jeg anledninga til å ta den årlige rengjøringa av alle spanterommene/kjøl. Dette prioriterer jeg mht. inneklimaet slik at det ikke er gammelt surt skvalp som ligger og avgir avgasser i kjølen. I motorrommet er det stort sett ship shape siden dette er et rom man besøker daglig i sesongen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Til dere som har byttet pakningen. Hvor langt er selve varmeelementet? Går det greit å ta dette ut for å få byttet pakning selv om det er relativt trangt (er ikke alt i båt det!) uten å løse ut tanken fra båten.

Har fått en kraftig og relativt plutselig (ikke frostspreng) lekkasje som gjør at aksjon må gjøres i ferien🥲. Om pakning kan byttes uten å ta ut tanken går jeg for det. Må den ut uansett, kan det fort bli en ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...