Zach Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Jeg har mistanke om at mengdeskruven på dieselpumpa er tuklet med (plomberingen borte). Hvis mekansik stopp for maks pådrag ikke er justert, er det mulig å sjekke om om alt er OK ved å kontrollere maks tomgangsturtall? Dette turtallet skal være ca 4200 på KAD43. Hvis mengdeskruven ikke er justert, bør maks tomgangsturtall være 4200 og et tegn på at motoren får den mengde diesel den skal ha(?). Quote Link to post
LENB Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Tomgangsturtall på 4200?? Quote Link to post
Ballard Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Er det rusningsturtallet du mener ? Det har ingen ting med tomgang å gjøre. Quote Link to post
Havlengt Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 -Er du usikker så send inn pumpa di og få den kontrollert i benk! Maritim Diesel i Bergen kan sine saker.. Quote Link to post
index Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Regulatoren regulerer turtallet, ikke mengdeskruen... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jakob T Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Er ein del som fjerner blomberingel på dieselpumpa på disse motorene.Om den er skrudd inn til låsingen på stillskruen er det neppe noe problem.På stillskruen er det nok ein blombering,om den er fjerna,er det vel best å få sjekka det som er gjort med pumpa. Quote Link to post
Zach Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 (edited) Er det rusningsturtallet du mener ? Det har ingen ting med tomgang å gjøre. Beklager, i teknisk info heter det høg tomgang, så jeg tudde maks tomgang var OK. Og det skal være ca 4300. Vil ikke dette "tomgangsturtallet" påvirkes hvis dieselskruven er justert? Edited August 27, 2016 by Zach (see edit history) Quote Link to post
Zach Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 (edited) -Er du usikker så send inn pumpa di og få den kontrollert i benk! Maritim Diesel i Bergen kan sine saker.. Jeg har faktisk vurdert dette. Greit å vite at alt er OK. Dette spørsmålet dukket opp da jeg fikk 5 kn bedre fart med KAD43 enn AQAD41A. (+30 Hk). "Mistenkelig" stor økning. Edited August 27, 2016 by Zach (see edit history) Quote Link to post
LENB Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Beklager, i teknisk info heter det høg tomgang, så jeg tudde maks tomgang var OK. Og det skal være ca 4300. Vil ikke dette "tomgangsturtallet" påvirkes hvis dieselskruven er justert? Tror du misforstår noe i manualen. Tomgang er turtallet til motoren med "gassen" i laveste posisjon. Eksempelvis i fri med spaken rett opp. For lav tomgang kan føre til vibrasjoner, ujevn gange eller at motoren kveles når du setter i gir. For høy tomgang fører til smell i girkassa når du setter i gir og uønsket høy hastighet på båten på tomgang. Tomgangsturtall ligger ofte mellom 500 og 1000 RPM avhengig av motortype og justeres med tomgangsskrue ihht motorens manual. Maks rusingsturtall med motor i fri er noe annet og noe jeg aldri sjekker! Maks turtall med gir innkoblet derimot kan si noe om motoren får riktig dieselmengde, forutsatt at du har riktig propell etc. Quote Link to post
bellen Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Trådstarter missforstår nok ikkje manualen. Ja, i Norge er det vanlig å bruke ordet rusningsturtall når motoren ruses uten å stå i gear. Med tomgang, så betyr dette egentlig at motoren ikkje har belastning, så maks eller høyt tomgangsturtall er det samme som rusningsturtall. Quote Link to post
LENB Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Ok, fair enough. Står det i manualen at man skal sjekke hvor høyt turtall man oppnår uten belastning? Hva skal det i så fall være godt for? I ytterste konsekvens kan dette være skadelig for motoren. Moderne motorer har vel turtallssperre som hindrer overrus da, men jeg grøsser av tanken. Ikke vanlig praksis på mine maskiner i allefall. Quote Link to post
FrodeB Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 (edited) Er kun bensinmotorer dette er farlig på. Dieselmotorer har turtallsregulator som styres av gass posisjon. På mange dieselmototer med mekanisk pumpe er det service punkt å justere maks turtall. Maks turtall er derimot ikke avhengig av mengde skruen. Edited August 28, 2016 by FrodeB (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.