pensol Startet 28.August.2016 Link til dette innlegget Startet 28.August.2016 Hallo. Jeg kjøpte for 4 uker siden en båt, har hatt litt problemer m strøm. Har hatt en diskusjon m forrige eier om litt rot i kabling ("spagetti"), men det skjønner jeg. Det jeg ikke skjønner er att han sier motor/tenning skal kobles utenom hovedstrømbryter.. Jeg har aldri hørt det før, og var ikke sånn i tidligere båter. Batteriet tappes sakte men sikkert. Dette er første båt for meg med påhengsmotor. litt mere kabling inn i motoren enn i mine tidligere båter (motorseiler og snekke) Kanskje ett dumt spørsmål, men stemmer det att motor/tenning skal kobles rett på batteriet, og ikke via hovedstrømbryter? mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Der fins sikkert fleire meininger, men mi meining er at den tingen som får strøm utenom hovedbryter er lensepumpe. og dermed punktum. Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Enig i at alt burde være på hovedbryter. Jeg har ikke hovedbryter i hele tatt. Ser det er 2 separate ledninger til motor som du. Jeg er ganske sikkert på at min er levert sånn fra fabrikk. Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
hegra Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Nå finnes det jo en god del nyere og større påhengere med helt ordinær vekselstrømgenerator som på bil og innenbordsmotorer. Hvis en slik generator mister kontakten med batteriet mens den fremdeles leverer strøm kan generator ødelegges. Og selv om motor stopper når du slår av hovedbryter så går det noen tidels sekunder før generator og motor står helt stille. Dette kan være nok til at generator går fløyten. Jeg tipper forrige eier har hatt panikk for at noen skulle bli fristet til å slå av motor med hovedstrømbryter og bryte ladestrømmen i stedet for å bruke nøkkelen som vanligvis brukes til å stoppe med. Man kunne lagt ladekabelen for seg selv til batteriet, utenom hovedbryter, men det er jo drøyt og ødelegge kabelstokken med alle ledninger bare av den grunn. Selv om du ikke har vanlig vekselstrømsgenerator så vet jeg ikke hvordan det går med den om ladestrømmen brytes med en hovedstrømbryter. Det er det sikkert andre som vet. Ellers så står det i brukerveiledning til enkelte biler at de skal ha back-up strøm ved for eksempel batteribytte. Det er vel mest for at man ikke skal miste data som er lagret på kjørecomputer og kode til radio må tastes inn på ny osv. Kanskje mer også. Sitér dette innlegget Link to post
pensol Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Motoren er en Mercury Optimax 2005 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.