Jump to content

Kjøpe ny eller brukt 6hk påhenger. Registerreim eller kjede?


diamanten

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en påhenger og lurte først på om jeg skulle kjøpe meg en brukt påhenger på 6 eller 8 hk.

 

Etter å ha søkt litt på finn ser det ut til at påhengere på 6 hk ligger ute til mellom 6000 og 8000 kr, de er 4 - 6 år gamle.

Før sommeren så jeg på en suzuki 6hk til 8600 kr, den var splitter ny, men var en utgående modell. Den nye 6 hk som skulle komme kostet 9700,-.

Alle er 4-taktere.

 

Faller ikke påhengerene i verdi? Med slike priser kommer jeg selvfølgelig til å kjøpe ny og selge den om fem år, når garantien er gått ut.

Får de solgt påhengere til den prisen???? De må jo kreve samme pris som de kjøpte den for for 4-6 år siden.

 

Jeg er helt overrasket over dette.

 

Jeg lurer også på om det er registerreim på slike små motorer eller om det er kjede? Har sett på Suzuki og yamaha, men har ikke funnet ut av det...

Link to post

Det er som regel reim på mindre motorer. Suzuki f. eks. har kjede fra 40 hk og oppover.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når det gjelder slike småmotorer er det like greit å kjøpe ny. Å spare et par tusen på en motor som kanskje er fire, fem år gammel er ikke verdt risikoen, mener jeg. Du har bare selgers garanti på at den er tatt vare på, og er egentlig alle selgere ærlige? Jeg har erfart motsatt gang på gang.

 

Jeg kjøpte meg ny Tohatsu 6 hk fremfor å spare disse "småpengene", selv, da jeg skulle ha meg liten påhenger i vår. Etter noe søk og et par sms'er og eposter på brukte motorer, ga jeg heller 8 500,- ferdig levert på døra fra West System. Etter jeg bestilte den, oppdaget jeg for øvrig at Suzuki kom med ny versjon. Den kostet 1 500,- mer, men jeg tenkte at dette er jo siste skrik, så jeg ringte butikken og lurte på denne i stedet. Kjøp Tohatsu, var svaret. Vil ikke merke noen forskjell på dem uansett. Begge starter og går, bruker knapt bensin og putrer og bråker som alle andre småmotorer.

 

Kanskje er Suzukien hakket hvassere teknologisk enn en Tohatsu/Mercury og andre som har vært noen år på markedet, men hvor mye merker en egentlig til det? Skjønner at det kan være forskjell på siste skrik innen større motorer, med elektronikk og styring og slikt, men på disse små er det jo stort sett bare et par ledninger uansett, og særlig avanserte er de ikke med sin ene, lille sylinder. Tror det stort sett er smak og behag hva man velger. Jeg valgte Tohatsu pga at jeg hadde hatt en 9,8 4-takter som jeg likte utrolig godt. Lokalt kunne jeg kjøpt Yamaha, Suzuki og Honda, men de var alle dyrere, og jeg måtte ha hentet selv...

 

Ellers, nå er jeg litt usikker på prisene, men jeg har observert at prisene på nye motorer faktisk har holdt seg veldig rolig i mange år nå. En kan jo si prisene faktisk har falt en god del om en tar hensyn til pengene vi sitter igjen med etter å ha betalt alle regningene. Feks har jeg en Honda 50 hk fra 1998. Denne kostet ganske nøyaktig 60 000,- dette året. Den koster nøyaktig det samme nå, 18 år senere! Tohatsu 9,8 4-takter kostet 20 000,- i 2005. Disse har jeg sett nye til priser ned mot 13 500,- i år og i fjor.

 

8-hesters 4-taktere kostet 12 - 14 000,- i 2010. Sammenlign dette med priser i dag (for øvrig var det Tohatsu som stakk av med seieren i testen fra 2010).

 

Så de som kjøpte nye motorer for fem, seks år siden kan faktisk ha gitt en del mer for dem da enn nå! Det at hk-avgiften har blitt borte, har kanskje hatt virkning på småmotorene og?

Link to post

Hk avgiften var vel ca. 160,- så ca.1600,- på en 10 hk.

Nå er det snakk om 6 eller 8 hk her, men var det en 9.9 ville jeg klart valgt Suzuki. Injeksjon og uten choke er behagelig. Kjøpte selv 20hk i høst som er samme blokk og teknologi. Kjempefornøyd!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...