Walter_S Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 På min 1-sylindra Sabb 10 hk har alltid "innkoblingen" gått greit og forholdsvis mykt. D.v.s. en økende motstand, helt til spaken kom over et dødpunkt - så "skvatt" den på plass. I det siste har jeg merket en litt annen motstand når jeg setter koblingshendelen fremover. Litt mere rykkaktig, akkurat som om noe "holder igjen" - som om noe er "Urund"?. Koblingen skvetter liksom på plass i flere små rykk. Koblingen slurer ikke og er teit og fin når hendelen er i fremre posisjon. Tok opp dekselet på koblinshuset idag og skiftet olje, for sikkerhets skyld. Alt ser rent og fint ut nedi der og begge sikringsfjærer er på plass, som de skal. Noen som har tips? Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Muhammed Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Det kan skyldes at koblinga har vært litt for teit. Kjenn etter om det er blitt slitasje. Hører du noe forskjell på lyden nå og før, når du kobler til og når den er innkoblet. Quote Link to post
index Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 I og med at det er så rent og fint nedi koplingshuset så er det nok ikke snakk om unormal slitasje i alle fall. Kan nesten virke som om det har noe med overføringen å gjøre. Har du husket å smøre akslingen til koplingsspaken? (Den lille greasenippelen like under spaken). Har du prøvd både når motoren står stille og når den er i gang? Regner ikke med at det er noe alvorlig, men når du merker såpass forskjell så har jo noe skjedd da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Dette vet du sikkert, men man skal ikke koble inn/ut frikobling over 1000 omdr. Og heller ikke bruke den ikke fullt innkoblet. Tenkte bare og nevne det, løste sikkert ikke noe Quote Link to post
Walter_S Posted June 14, 2005 Author Share Posted June 14, 2005 ...Hører du noe forskjell på lyden nå og før, når du kobler til og når den er innkoblet.Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o( .....Kjenn etter om det er blitt slitasje.Ja, det var dét! - HVOR skal en kjenne etter? Det er jo ganske trangt der nede også. Prøvde å se etter slitasjetegn, men Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Posted June 14, 2005 Author Share Posted June 14, 2005 ... Har du husket å smøre akslingen til koplingsspaken? (Den lille greasenippelen like under spaken). Har du prøvd både når motoren står stille og når den er i gang? 1) - Greaser jevnlig alle greasenippler. Idag skrudde jeg ut alle greasenippler for å sjekke at de ikke er tette, før jeg satt dem på plass igjen. 2) - Når motoren står stille, så er det mere jevnt trykk opp til dødpunktet, enn når motoren er i gang. Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Muhammed Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o( Det kan tyde på at den har vært litt for teit. Ja, det var dét! - HVOR skal en kjenne etter? Det er jo ganske trangt der nede også. Prøvde å se etter slitasjetegn, men <{POST_SNAPBACK}> Prøv med et lite speil på ei tynn stang. (tror de har noe sånt på biltema). Quote Link to post
index Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o( <{POST_SNAPBACK}> 1) - Greaser jevnlig alle greasenippler. Idag skrudde jeg ut alle greasenippler for å sjekke at de ikke er tette, før jeg satt dem på plass igjen. 2) - Når motoren står stille, så er det mere jevnt trykk opp til dødpunktet, enn når motoren er i gang. <{POST_SNAPBACK}> Regnet nesten med at du hadde kontroll over greaseniplene ja Du pleier jo å ha god kontroll på vedlikeholdet. Ellers så kan det vel helst høres ut som om et lager på akslingen begynner å bli slitt, siden det har kommet en romlelyd også. Dette ville jo også forklare den hakkete bevegelsen på spaken. Men jeg vet ikke hvordan oppbygningen nedi der er, så hvilket lager aner jeg ikke. Jeg vet at jeg har en manual til en 8hk Sabb her et sted, men å finne den.. Uansett så er nå som regel Sabb motorer bygget på en slik måte at ting skal bli meget slitt før det blir et problem, så dette er kanskje bare et forvarsel. Men jeg ville nå i alle fall fulgt godt med på hvordan dette utvikler seg, og heller tatt tak i det når det forverrer seg enda litt. Men hvis du har en erfaren Sabb reparatør i nærheten, så kan han nok kjapt si deg hva som er galt. Jeg har spurt den lokale forhandleren her til råds mange ganger, og fått mange gode råd. Tross alt, ingen kjenner disse motorene så godt som de som har skrudd på den siden de var nye. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.