Jump to content

Kobling, Sabb 1-syl 10hk G-modell


Walter_S

Recommended Posts

På min 1-sylindra Sabb 10 hk har alltid "innkoblingen" gått greit og forholdsvis mykt. D.v.s. en økende motstand, helt til spaken kom over et dødpunkt - så "skvatt" den på plass.

 

I det siste har jeg merket en litt annen motstand når jeg setter koblingshendelen fremover. Litt mere rykkaktig, akkurat som om noe "holder igjen" - som om noe er "Urund"?. Koblingen skvetter liksom på plass i flere små rykk.

 

Koblingen slurer ikke og er teit og fin når hendelen er i fremre posisjon.

 

Tok opp dekselet på koblinshuset idag og skiftet olje, for sikkerhets skyld. Alt ser rent og fint ut nedi der og begge sikringsfjærer er på plass, som de skal.

Bilde

 

Noen som har tips?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

I og med at det er så rent og fint nedi koplingshuset så er det nok ikke snakk om unormal slitasje i alle fall. Kan nesten virke som om det har noe med overføringen å gjøre. Har du husket å smøre akslingen til koplingsspaken? (Den lille greasenippelen like under spaken). Har du prøvd både når motoren står stille og når den er i gang? Regner ikke med at det er noe alvorlig, men når du merker såpass forskjell så har jo noe skjedd da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...Hører du noe forskjell på lyden nå og før, når du kobler til og når den er innkoblet.

Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o(

 

 

.....Kjenn etter om det er blitt slitasje.

Ja, det var dét! - HVOR skal en kjenne etter? Det er jo ganske trangt der nede også. Prøvde å se etter slitasjetegn, men :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Har du husket å smøre akslingen til koplingsspaken? (Den lille greasenippelen like under spaken).

Har du prøvd både når motoren står stille og når den er i gang?

:yesnod:

1) - Greaser jevnlig alle greasenippler. Idag skrudde jeg ut alle greasenippler for å sjekke at de ikke er tette, før jeg satt dem på plass igjen.

 

2) - Når motoren står stille, så er det mere jevnt trykk opp til dødpunktet, enn når motoren er i gang.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o(

Det kan tyde på at den har vært litt for teit.

Ja, det var dét! - HVOR skal en kjenne etter? Det er jo ganske trangt der nede også. Prøvde å se etter slitasjetegn, men  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv med et lite speil på ei tynn stang. (tror de har noe sånt på biltema).
Link to post
Share on other sites

Ja, det var det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" - det har kommet en ørliten "romlelyd" i tillegg! :o(

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

:yesnod: 

1) - Greaser jevnlig alle greasenippler. Idag skrudde jeg ut alle greasenippler for å sjekke at de ikke er tette, før jeg satt dem på plass igjen.

 

2) - Når motoren står stille, så er det mere jevnt trykk opp til dødpunktet, enn når motoren er i gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Regnet nesten med at du hadde kontroll over greaseniplene ja :wink: Du pleier jo å ha god kontroll på vedlikeholdet.

 

Ellers så kan det vel helst høres ut som om et lager på akslingen begynner å bli slitt, siden det har kommet en romlelyd også. Dette ville jo også forklare den hakkete bevegelsen på spaken. Men jeg vet ikke hvordan oppbygningen nedi der er, så hvilket lager aner jeg ikke. Jeg vet at jeg har en manual til en 8hk Sabb her et sted, men å finne den.. :headbang::headbang:

 

Uansett så er nå som regel Sabb motorer bygget på en slik måte at ting skal bli meget slitt før det blir et problem, så dette er kanskje bare et forvarsel. Men jeg ville nå i alle fall fulgt godt med på hvordan dette utvikler seg, og heller tatt tak i det når det forverrer seg enda litt. Men hvis du har en erfaren Sabb reparatør i nærheten, så kan han nok kjapt si deg hva som er galt. Jeg har spurt den lokale forhandleren her til råds mange ganger, og fått mange gode råd. Tross alt, ingen kjenner disse motorene så godt som de som har skrudd på den siden de var nye.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...