utternS52 Startet 29.August.2016 Del på Facebook Startet 29.August.2016 Jeg skiftet fra mekanisk til hydraulisk styring for etpar måneder siden på min Skibsplast family 19. Jeg tenkte at nå får jeg en fin retningsstabil styring. Men på lav fart, 5-10 knop, så går den helt i sikksakk..jeg må ratte hele tiden for å holde den noenlunde beint..med en gang jeg tar den opp i plan og fart, så er problemet løst..Jeg har prøvd å kjenne på motoren om det er noe slarke der, men den sitter fast og fin. Kan nevne at problemet ikke var der når jeg hadde mekanisk styring. Har noen gode tips til meg hva som er galt? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med hydraulisk styring hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Uttern S52 With Vital Dromedille 15 Skibsplast Familyship 19 Link to post
LM 605 Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Nå er jo planende båter kjent for å gå i sikk-sakk i den hastigheten du nevner..... Sitér dette innlegget Link to post
utternS52 Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Det var ukjent for meg, har aldri opplevd det på de andre båtene jeg har hatt..men har sett diverse tema om det her på forumet, så det er tydeligvis et problem..ser mange anbefaler bruk av trimflaps, noe jeg ikke har..da har jeg et vinterprosjekt å holde på med Sitér dette innlegget Uttern S52 With Vital Dromedille 15 Skibsplast Familyship 19 Link to post
HansO Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Det var ukjent for meg, har aldri opplevd det på de andre båtene jeg har hatt..men har sett diverse tema om det her på forumet, så det er tydeligvis et problem..ser mange anbefaler bruk av trimflaps, noe jeg ikke har..da har jeg et vinterprosjekt å holde på med Trimflaps er nok tingen her. Da får du ned baugen, og bedre retningsstabilitet i lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Opp til 5-6 knop tror jeg ikke noe hjelper.. Alle planende båter er sånn. Blir flink til å ratte da;) Min er helt stabil når jeg øker til 8-9 knop og halvplan.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Opp til 5-6 knop tror jeg ikke noe hjelper.. Alle planende båter er sånn. Blir flink til å ratte da;) Min er helt stabil når jeg øker til 8-9 knop og halvplan.. Akkurat slik min båt også oppførte seg. Ellers hjelper det noe å trimme motoren helt inn i mot båten akter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Er jo gjerne også vind og strøm som påvirker båtens retning, og det skjer jo i rykk og napp. Kanskje din mekaniske styring var så slarkete at bevegelsene i båten ble mindre.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 På de planende båtene jeg har hatt har det definitivt hjulpet å kjøre flaps helt ned for å unngå sikksakk på lav hastighet. Det virker som om de lager virvler som bryter det vekslende suget som oppstår på et rett akterspeil og som slik jeg har forstått det er årsaken til sikksakkingen.. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Det der har antagelig lite med ny styring å gjøre:-) Den vandrer fra side til side. Jeg lar den bare vandre og korrigerer litt nå og da. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Det er jo en kjent sak at båter i denne klassen er vinglete ved lav fart, men rundt 5 knop skulle det jo gå bra. Siden du ikke hadde problemet før styringen ble byttet må jo tyde på at det er noe med det. Jeg kan ikke nok om hvor godt hydraulisk styring skal fungere og hvordan du eventuelt kan forbedre styringen, men det kan høres ut som det er "slark" i styringen - er du sikker på at det ikke er luft i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Fint å høre at alle båter av denne typen oppfører seg slik. Jeg vurderte å bytte styrewaier, som har opparbeidet seg endel slark i årenes løp, men etter det jeg leser nå så ville ikke det hjulpet. Noen lapper og mange arbeidstimer spart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.