Fantino Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hvis strømmangel hadde vært et problem ville jeg tro at du hadde merket det med dagens oppsett også. Og med spenningene du har målt vil jo aldri VSR koble ut, så det burde gå helt fint. (Pokker, der gikk jeg glipp av et nytt sognebarn i FET-menigheten :-D ) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Eg kan godt delta i menigheten som en av de stakkarene som ikke kan oppleve å se lyset vet du ☺️ Takk for god hjelp så langt! Reiser på jobb nå så får ikke gjort noe mer. Har fjernet det gamle batteriet, byttet med to eg fikk som har litt uviss tilstand. Det ene av disse står med den nye Quickladeren tilkoblet. Så får vi se. Planen er å paralellkoble disse som forbruk, og fjerne isolatoren og erstatte denne med en vsr. Tror eg enkelt og greit går for biltema sin. Så blir det permanent lading på alle tre batteriene. De to batteriene er ikke agm, vil det være ufornuftig å bruke mtp at startbatteriet er agm? Eller går det fint? Litt usikker på hva eg skal stille laderen inn på. Enten agm eller open lead. Er ikke så redd for å ødelegge de to "nye" batteriene, men vil ikke ha noen koke situasjon. Startbatteriet er eg mye mer bekymret for å ødelegge..... Kobler de jo selvsagt på forskjellige utganger på laderen, men de har felles velger.... Redigert 9.September.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 God research, Joltus . Ang. det å blande agm og bly/syre batterier: Står laderen på konstant når du ikke er i båten? I så fall ville jeg valgt et program som gir lav "float" spenning (gjerne ned mot 13,3V selv om 13,5V er mer vanlig). Agm batterier har en tendens til å tørke ut hvis de blir stående med konstant for høy spenning. Og hvis du ikke har noe annen info om batteriene så bør "bulk/absorption" spenningen ligge rundt 14,4 V. Dette er verdier som begge type batterier burde leve fint med. Verdiene for forskjellige programmer står på Quick laderen, så du kan du se på den hvilket program som matcher best her. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Jepp. Verdiene stemmer med det eg stilte på. 13,4 i float. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Bare to kjappe spm: Eg ligger til kai. Eg har begge hovedbryterne innkoblet. Spenningen synker under disse berømte volta. Det eneste som da skjer er at strømmen fra startbatteri og over til forbrukskrets blir koblet bort? Altså paralellkoblingen av batteriene går bort? Så til blanding av batterier. Vil ikke AGM batteriet og de andre to i praksis være paralellkoblet store deler av tiden? Det har ingen praktisk betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Ja, Ja, Jo, Nei :-D Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Kjappe spm --> enda kjappere svar :D Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Ai... En ting til eg kom på.... Eg kjøpte en quick batterilader 30A med 3 utganger og tenkte jo at ene utgangen skulle lade forbruksbatteriene og andre startbatteriene. Men vil et vsr rote dette til? For vil jo tro at VSR vil paralellkoble alle batteriene under lading... Må eg kanskje bruke bare en utgang på laderen?Det skal være slik at når eg kommer inn så kan eg bare sette strøm på så lader alt seg slik det skal. Men ved sammenkobling av batteriene via VSR, vil to utganger lade en bank i praksis... Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Er det en sånn "NRG 300"? I så fall står det i manualen at du ikke skal brokoble utgangene, så da er den nok ikke så glad i den parallellkoblingen. Uten at jeg vet hva som kan skje, for på mange andre ladere spiller dette ingen rolle. Men hvordan tenker du å koble VSR? Kobler du direkte fra batteri til batteri (utenom hovedbrytere), så trenger du bare å bruke én av utgangene på laderen som du nevner. Den ene utgangen vil da lade startbatteriet direkte og forbruk via VSR. Samme ladeprogram får du jo uansett, så da klarer du deg med én av utgangene på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Ja det er i de baner eg har begynt å tenke. Det var derfor eg ble litt obs på dette. Men som du sier så er det jo en enkel måte. Bare koble en utgang, altså master, på laderen inn på startbatteriet så vil jo laderen åpne VSR. Da vil det heller ikke være noe problem om eg skulle koble laderen til før eg slår av hovedbryterne. Så blir nok slikt. Tenkte eg skulle snekre sammen en liten skisse. I praksis blir det jo bare å fjerne kabelen mellom startbryter og A på isolator. Og bytte isolator med en VSR..... Så koble lader til startbatteriet. Ulempen da er jo at VSR vil ligge og trekke litt strøm hele tiden hvis eg ikke lader når eg ligger til land. Men det er jo ikke mye den trekker. Redigert 9.September.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Da passet det å foreslå det jeg var inne på tidligere. Med utgangspunkt i skissen din så fjerner du isolator og kablene som går fra utgangene 1 og 2 til hovedbrytere. Så tar du kabelen som nå går til A til VSR og så videre til samme punkt på hovedbryter forbruk som forbrukerene er koplet til. Da vil begge batterier være helt isolerte når hovedbrytere er fraslått, og du kan ligge med lading og forbruk påslått uten at VSR trigges. Da kan du kople en utgang fra lader til startbatteri og en til forbruk. En annen ting er at for å ta best mulig vare på AGM startbatteriet ditt så bør det antakelig bare få stå fulladet uten lading. Det tappes aldri mer enn noen få Ah under start og tar antakelig mer skade enn gavn av kontinuerlig lading. Så kan du heller booste det en gang i mnd under vinteropplag. Så flytter du lensepumpa over på forbruksbatteriene som er over middagshøyden allerede. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Strømforbruket til VSR ville jeg ikke bekymret meg for. Finner ikke noe om strømtrekket i BT sin manual (http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf), men for tilsvarende BEP VSR så er det oppgitt til mindre enn 2 mA. Dvs. mindre enn 2 Ah på ca. 41 døgn. http://www.seatronic.no/pdf/BEP/329437-25323.pdf Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Da passet det å foreslå det jeg var inne på tidligere. Med utgangspunkt i skissen din så fjerner du isolator og kablene som går fra utgangene 1 og 2 til hovedbrytere. Så tar du kabelen som nå går til A til VSR og så videre til samme punkt på hovedbryter forbruk som forbrukerene er koplet til. Da vil begge batterier være helt isolerte når hovedbrytere er fraslått, og du kan ligge med lading og forbruk påslått uten at VSR trigges. Da kan du kople en utgang fra lader til startbatteri og en til forbruk. Men da risikerer man å brokoble utgangene på laderen om man skulle komme i skade for å glemme å koble fra hovedbryterne før man setter i landstrømmen? En annen ting er at for å ta best mulig vare på AGM startbatteriet ditt så bør det antakelig bare få stå fulladet uten lading. Det tappes aldri mer enn noen få Ah under start og tar antakelig mer skade enn gavn av kontinuerlig lading. Så kan du heller booste det en gang i mnd under vinteropplag. Så flytter du lensepumpa over på forbruksbatteriene som er over middagshøyden allerede. Denne støtter jeg! Er jo i prinsippet slik man har det på biler, og det fungerer jo gjerne helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Lensepumpa går knapt nå etter eg fikk tettet en lekk luke. Så den bekymrer meg lite. Det med å glemme bryterne før eg setter på lading må eg unngå at blir et problem. Det må være slik at konemor kan ta båten uten å måtte tenke på ditt og datt og alle mulige rekkefølger. Nå må jo ikke hun nødvendigvis koble til lading hver gang hun er ute.... Ikke at hun er så mye ute heller.... :p Men det løser eg jo enkelt ved å kun koble en utgang og denne kobler eg på forbruk. Da vil eg jo normalt heller ikke ligge å lade på start, med mindre eg glemmer bryterne, noe som da ikke vil ha noe særlig konsekvenser. Skjønte eg deg rett fantino så ville du koblet isolator punktet A inn på startbatteritilkoblingen på VSR, og Forbrukstilkoblingen etter forbruksbryteren. I den biltema vsr tråden målte han strømmen til 7mA når vsr ikke var innkoblet. 3-4 ganger så mye når den var innkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Hvis jeg skulle montert VSR hadde jeg satt på en bryter på den tynne sorte minusledningen som følger med VSR. Da kan du slå VSR helt av når båten ligger lenge ubrukt og dermed trekker det ikke en eneste milliamper. Så kan du også bruke den bryteren når du lader med batterilader til og velge om VSR skal kobles inn eller ikke. Med bryteren avslått vil du unngå brokobling. Men det blir jo enda en bryter og passe på da . Om du glemmer å slå på bryteren er det ingen katastrofe da startbatteri blir ladet som vanlig og motor går som normalt, men forbruk får ikke lading. Derfor var det jeg foreslo at spenning på forbruk overvåkes via plotter eller ekkolodd, da ser du om du har glemt bryter eller om noe annet er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Sånn tenker eg det blir. Robust løsning vel? Da velger eg å ikke lade startbatteriet. Hvis eg her velger et dual sense VSR så vil eg jo kunne lade startbatteriet også ved å la startbryter og forbruksbryter stå lukket. https://www.dropbox.com/s/pe2znlb33drdxrs/ny-kobling.pdf?dl=0 Bær over meg med valget av ruteark og kjapp tegning. Gikk fort dette :p Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Skissen funker helt fint den. Slik ville jeg ha koplet. Da er batterier helt isolerte når hovedbrytere er avslått. Og det er vel egentlig poenget med hovedbrytere.. Så sant du slår av hovedbrytere før du slår på lader, så vil ikke lader holde VSR inne slik at startbatteri lades - og om du glemmer det betyr det bare at startbatteri får lading (dvs hvis lader slås på før spenning startbatteri har droppet nok til at VSR åpner seg). Så kan du evt utfordre forhandler på om det er noen fare med å brokople utgangene på lader ved et uhell. Jeg tviler på at det vil han noe å bety, men at det står i manual fordi det ikke har noen hensikt å gjøre det for å oppnå høyere ladestrøm siden en utgang kan levere max ladestrøm alene. Dette betyr at dette er en lader med ett program som har delt utgangen i 3, sannsynligvis over en form for FET-ladeskille :-D Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Hehe. Der kom FET skillet ditt :D Sålenge eg ikke kobler laderen til mer enn forbruk er jo ikke brokoblingen noe problem. Dere anbefalte jo å ikke lade startbatteriet. Eg kommer neppe til å stå med lading på hele tiden uansett. Kun når eg vet eg skal på lengre turer. Og når eg har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Gå for den løsningen! Så også at du hadde stiplet inn en nødstartbryter. Da bruker du bare denne for å paralellkople batteriene når du evt vil gi startbatteriet en boost, feks ila/etter vinteren. Så slipper du å dille med løse ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det var det som var planen ja. Bruke den som nød paralellkobling ved start eller ved ekstra lading. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Gode innspill fra Fantino og hegra her, og dette blir en god løsning Joltus . Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Da er skillerele kjøpt. Kabler klargjort på jobb. Tegninger og planer klare. I tillegg har eg laget meg et lite landstrømsanlegg for strøm til batterilader og evt. andre ting i båten. Spesielt nå som eg har bestemt meg for å la båten ligge i havna i vinter. Da må man ha litt 230V lett tilgjengelig. Mangler kun galvanisk isolator og selve støpselet for tilkobling, samt de stikkontaktene eg kommer til å trenge. Velger å sette inn et galvanisk skille siden quick laderen ikke er galvanisk isolert og litt for sikkerhetsskyld. Så nå blir det arbeid i båten når eg kommer hjem! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 (redigert) Da var vsr montert. Den mercury saken flyttet til rett på startbatteriet. Når eg startet motoren klikket vsr inn uten at eg fikk det med meg. Begge batteriene hadde lik ladespenning. Når eg stoppet motoren låg begge batteriene inne. Helt til eg tiltet opp motor. Da brøyt vsr forbindelsen umiddelbart. Det la ikke ut når eg på tomgang rattet godt. Så powersteeringen trekker ikke spenningen langt nok ned til at det skjer. Og det er jo igrunn greit. Har ikke montert inn nødbryteren enda,så 230v laderen kan kun lade forbruk akkurat nå. Det er nok mer enn ok, siden startbatteriet stort sett er toppladet. Har også paralellkoblet to gamle batterier som forbruksbank, og disse ser ut til kunne fungere. Wallas startet hvertfall fint. Og nå stiger ikke spenningen når eg vrir kver startbryteren lengre. Har ikke begynt på landstrøm tilkobling enda. Redigert 30.September.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Victory is sweet Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Har ikke lest hele tråden, men har det kommet frem hvilken isolator det dreier seg om? Om noen har link så skal jeg rette linken i startinnlegget. (Skønner at det jeg foreslo også er feil) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.