Konsensus Startet 30.August.2016 Link til dette innlegget Startet 30.August.2016 Har påbegynt prosessen med valg av ankervinsj. Det er en jungel der ute, med lite tester og tilbakmeldinger vedrørende hva som fungerer. Trenger en vertikal vinsj til 20 kg med anker + 30 meter med kjetting, 8 mm eller deromkring. Noen som har noen anbefalinger? Noe spesielt man bør tenke på? Innspill mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Det er som du sier ett utall med muligheter. For min del kan jeg bare svare for ett produkt som jeg har hatt gjennom alle mine båter og det er anchorlift. Funker flott med kjetting og "frislipp" funksjon på fjernkontroll som gir ut 40 meter på 20 sekunder, eller var det omvendt... Båt: 8t - 39ft motorbåt. Anker: Bruce kopi 15 kg akter Anker: Bruce kopi 20 kg forut Vinsj: barracuda 900 Som sagt har jeg kun erfaring med dette produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 (redigert) 30 meter er lite, jeg ville gått for 50. Kjedelig og flaut når båten stopper opp 3 meter før du når brygga Nå finnes vel ikke Engbo mer men jeg liker funksjonaliteten med at den slipper ut 10 meter i fritt fall for hvert trykk på "ned-knappen". Redigert 30.August.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 30 meter er lite, jeg ville gått for 50. Kjedelig og flaut når båten stopper opp 3 meter før du når brygga Nå finnes vel ikke Engbo mer men jeg liker funksjonaliteten med at den slipper ut 10 meter i fritt fall for hvert trykk på "ned-knappen". Er enig, 50 mtr må være et minimum. Har selv dette. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Har prøvd 3 ulike merker med følgende erfaring: Engbo: Hadde Engbo type 32 med 17 kg Engboanker og blytau. Sleipner/Engbo har nokså mye komplisert styring på sine modeller, dvs ulike hastigheter, sensorer osv. Veldig bra når det virker men også sårbart. Den store ulempen for min del var tauet. Skal aldri mer ha blytau etter å ha prøvd kjetting. Kjetting er uendelig mye bedre enn tau. Engboankeret har mye dårligere egenskaper enn M-type/Bruce. Lewmar: Har nå Lewmar H3 1000W m/10 mm kjetting på 50 meter i baugen. Anker 20 kg M-type/Bruce. Veldig kraftig og robust. Godt kapslet inn og tåler direkte sjøsprøyt uten å ta inn fukt i styring og maskineri. Ulempe er at den ikke har frittfallfunksjon. Du blir stående og holde på utløserknappen lenge for å få få ut f eks 30-40 meter kjetting. Tror denne er relativt kostbar i innkjøp? (men ekstremt robust). Anchorlift: Har Dolphin 1000W m/8 mm kjetting på 50 meter akter. Anker 20 kg M-type/Bruce. Byttet til dagens utgave av fjernkontroll fra Anchorlift. Genialt system som gir deg 20 meter på frittfall pr trykk. Kan også kobles mot thruster. Virker på meg som en god kombinasjon av pris og ytelse. Minimalt med elektronikk og sensorer som kan gå galt. Min anbefaling: Bruce/M-anker, kjetting helst 50 m, enkelt maskineri med lite elektronikk, mulighet for frittfall. Ankerrulle/vippe som sikrer at ankeret faller rett ut når du ønsker. Produsent/merke som er innarbeidet. Lett tilgang på reservedeler. Noen av disse modellene har vært i salg 15-20 år og er fortsatt det. Det er en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Min vinsj er en Quick Genius 2000FF, denne kan man bruke både som frifalle, eller at man må kjøre ut ankeret. Jeg hadde tau de 2 første sesongene, med mye problemer, bygde om til 50 m/6mm sf kjetting i sommer, og skal aldri ha noe annet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Jeg istemmer i at 30 meter er for lite, enten man skal ligge på svai eller ligge med hekkanker og baug mot brygge så er det en soleklar fordel å ha minst 20 meter ekstra å gå på. Jeg ligger oftest på svai, det hender ofte jeg bruker over 30 meter, det er sjeldent jeg bruker mindre. Skal man først bruke penger på nytt utstyr, så gå for et "moderne" anker i stedet for M/Klo/Bruce-kopi, f.eks. Rocna, Rocna Vulcan, Mantus, Spade eller tilsvarende. Se moderne anker på Båtwiki. Men selve spørsmålet "hvilken ankervinsj" kan jeg ikke bidra stort med. Jeg har to ankervinsjer selv, men husker ikke merke (forran og bak, 10 mm og 8 mm, ikke-frittfall og frittfall). Noen generelle betraktninger: Det er veldig behagelig med frittfall, men man mister jo litt kontroll - f.eks., jeg har ikke muligheten til å kontrollert stoppe opp når 20 meter kjetting er sluppet ut. (Funksjonen "slipp ut 10 meter for hvert trykk på ned-tasten" høres jo veldig bra ut). Det elektriske oppsettet kan feile - det er viktig med noe reserveløsning, at man har mulighet både til å slippe ut og til å winche opp uten bruk av strøm. (det har dog ikke skjedd meg - de gangene det ikke har fungert har det vært fordi noen har trodd strømbryteren i forpiggen er en lysbryter, eller at jeg har glemt å skru på bryteren for strøm til reléene på switchpanelet). Det kan tenkes at man vil ønske å skjøte kjettingen med tau dersom man skal ankre opp på et dypt sted. Ikke alle vinsj-løsninger tillater slikt. Aktervinsjen min bråker veldig mye. Støynivå er noe å tenke på, når man ankommer eller forlater en stille uthavn ønsker man ikke å vekke eller irritere alt av naboer, av og til ankrer jeg opp mens folk sover i akterlugaren eller forpiggen, etc. Jeg har en meget kort artikkel om ankervinsj på Båtwiki. Den bør utvides ... Redigert 31.August.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Jeg har prøvd litt ulike ankre gjennom tiden, også Bruce i ulike varianter og Engbo - og det ankeret som har overrasket meg ekstremt positivt er Rocna ankeret. Om du får det til å passe i ankerrulla. Alternativt Vulcan ankeret fra Rocna. Seatronic har begge. Det er noe helt annet enn de gamle type ankrene som mange har erfaring med. Jeg har bytta ut et CQR anker med Vulcan hos meg. Har Bruce akter - og dette blir nok bytta ut med et Rocna om jeg får det til å passe. om det er vinsj akter og du først og fremst ligger med baugen mot land hadde jeg gått for blytau i stedet for kjetting. Er det baugvinsj og du ligger på svai er det best med kjetting. 50 m bør du ha. Da kan du trygt ankre opp på 8-10 meters dyp. Redigert 31.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 om det er vinsj akter og du først og fremst ligger med baugen mot land hadde jeg gått for blytau i stedet for kjetting. Er det baugvinsj og du ligger på svai er det best med kjetting. Har du noen begrunnelse? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ove T Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Hej Jag har ett Ancorlift från 2007, spelet fungerar bra och frifallsfunktionen är bra. Det finns dock ett stort fel, det är alldeles för dåligt material i mellandelen, mitt var helt borta efter 6 år. Jag har ersatt mellandelen med en rostfri del så det fungerar fortfarande. Hälsningar Ove Redigert 31.August.2016 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Kjetting bråker mer, men duverden så behagelig. Funker alltid og sitter alltid(så langt i allefall). Har god erfaring med Quick genius frittfall i to tidligere båter og i nåværende båt Quick DP2 uten frittfall. Begge deler funker fint. Vurderte tau, men er nå veldig fornøyd med kjetting i og med at det sitter bedre og er stabilt. Kan anbefale Quick vinsjer. God kvalitet og hyggelige priser. Har også Quick fjernkontroll for to vinsjer som er litt dyr, men som har flere sikkerhetsfunksjoner og innebygd lys slik at du ser bryterne i mørke. Som sagt aldri opplevd at kjetting og bruce har sluppet og har flere ganger måttet være "anker" for andre båter som ikke har fått feste. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Interessant med artikkel om Rocna-anker. Ser i tabell for anbefalt størrelse at jeg da burde hatt 33 kg vekt mot 20 kg som jeg har nå. (Båt ca 13,5 meter og ca 14 tonn vekt m ferielast). Opplever likevel at 20 kg Bruce + 8 mm kjetting holder svært godt. Er absolutt helt uenig med Bitteliten i at blytau er brukbart. Kjettingens egenvekt nede på bunnen er jo halve effekten her. Etter mange skumle opplevelser med blytau skal jeg i hvert fall aldri ha det igjen. Mulig at opplevelsen ble forverret ved at Engbo-ankeret heller ikke satt ordentlig. Så i artikkelen at det fikk dårlig score. Det kan jeg skrive under på. Ang. frittfallfunksjon på Anchorlift sin fjernkontroll; Den kan du selv stoppe akkurat når du vil. I praksis kan du velge å slippe ut under 1/2 meter av gangen. Kjører du ut via bryterpanelet så kjører du kun manuelt, dvs samme utleggingshastighet som du trekker inn med, dvs at selve knappen ikke er koblet på frittfallsfunksjonen. Veldig hendig for finjustering. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Jeg har en Engbo 32 med 15 kg gavanisert Bruce-kopi og 16 mm blytau akter og en Lewmar V2 med 15 kg Bruce-kopi i syrefast med 10 meter 10 mm kjetting og 40 m tau. Ligger 90 % av tiden på svai når jeg ankrer opp og har følgelig mes erfaring med Lewmar. Jeg synes at kombinasjonen av tau og kjetting som Lewmar, som eneste leverandør på det norske markedet (?) tilbyr er en god løsning mhp. feste av anker og den fjæringen et tau gir. Lewmar virker som en veldig tett og robust konstruksjon. Ulempen med Lewmar er som tidliger nevnt at man må kjøre ut tau og kjetting. Synes også at Lewmar er vel trege når det gjelder å sende reservedeler. Det tok 4 uker. Har for øvrig bare gode erfaringer med Engbo etter at jeg skiftet ut orginal Engbo anker med Bruce. Fikk for ørvirg meget god service hos Engbo. Er spent på om Sleipner holder samme nivå. Vurderer også som Bitteliten å skifte til et Vulcan anker. Hvis jeg får det til å passe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Er absolutt helt uenig med Bitteliten i at blytau er brukbart. Kjettingens egenvekt nede på bunnen er jo halve effekten her. Etter mange skumle opplevelser med blytau skal jeg i hvert fall aldri ha det igjen. Mulig at opplevelsen ble forverret ved at Engbo-ankeret heller ikke satt ordentlig. Så i artikkelen at det fikk dårlig score. Det kan jeg skrive under på. Jeg har brukt Rocna anker med ankerline - dvs web bånd uten noen vekt. Det satt ekstremt bra. Om man må ha kjettingens vekt for at ankeret skal sitte tenker jeg at man må se på ankeret - ikke på lina Blytau flekser mer enn kjetting - noe som er fordelaktig ved bruk av anker akter der man gjerne drar seg litt ut fra land om kvelden Redigert 31.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Om man har nok "scope", sitter ankeret godt uansett tyngden på kjetting/tau. Hadde ikke gamblet på å bruke kjettingvekt som kompensasjon for kort lengde på kjetting/tau eller for lite anker. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
HansH Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Mye nyttig lærdom her. Må jo vurdere Rocna-anker etterhvert da ser det ut til. Enig med Bitteliten at kanskje det var Engbo-ankeret mitt som var problemet på forrige båt og ikke blytauet. Det er jo fanden å måtte innrømme slike feilvurderinger..... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 ...søk på Rocna eller Vulcan i forumet om det er temaet..., denne tråden var vel hvilken winch for å få det opp... Jeg har en Anchorlift på hekken fra 2002, den ser pen ut utvendig, men ser ikke bra ut under dekk..., regner med å måtte bytte straks. Så jeg skal på båtmessa og se meg litt rundt. Har 15 kg Vulcan foran, med 8 meter kjetting.., og ingen winch, så jeg er på kjøper'n der også. Bavariatreff snart, så skal forhøre meg der... Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 (redigert) Slik ser en Lewmar vinsj ut etter 9,5 år på fordekket. Redigert 31.August.2016 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Og det i seg selv er vel grunn nok til å kjøpe Lewmar Stor kontrast til bildene Ove la inn lenger opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Er absolutt helt uenig med Bitteliten i at blytau er brukbart. Kjettingens egenvekt nede på bunnen er jo halve effekten her. Det er jo en viss egenvekt i blytau også, det er jo den store forskjellen mellom blytau og vanlig (anker)tau. Det kan være viktig å være klar over at kjettingens egenvekt bare gjør nytte for seg under "normale" oppankringssituasjoner. Under ekstremankringer er antageligvis tau best, når kjettingen begynner å rykke er tyngdeeffekten brukt opp. Nå er det jo de færreste av oss som har planer om å ankre opp i stiv kuling allikevel ... men dersom man først får behov for dette, er det viktig at selve ankeret er godt nok dimensjonert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HansH Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Litt mer om ulike kvaliteter: Behovet for materialkvalitet henger litt sammen med hvordan vinsjen er montert. På min har jeg Lewmar H3 1000W i baugen. (se bilde nedenfor). Den står plassert under luken til dreggkassen men er egentlig eksponert for alt mulig av vær og vind samt sjøsprøyt under gange fordi toppen av vinsjen stikker opp i dagen. Hele vinsjen er kapslet inn i en støpt aluminiumshousing som er pulverlakkert. Virker ekstremt robust og motor, relè osv er svært godt beskyttet. Åpnet den nylig, og nå etter 10 år ser den fortsatt splitter ny ut innvendig. Pris for denne i USA er drøyt 3.000 dollar. Antar at den da fort kommer opp i kr 35.000 i Norge inkl mva. Til den prisen må man jo forvente god kvalitet. Sammenliknet med Anchorlift Dolphin 1000 som jeg har akter, er det et stort sprang. Vet at den for noen år siden lå på kr 12-14.000 i Norge. (Fant på nettet tilbud i USA til 814 USD mot normalpris på 1.454 USD samme sted) Til samme motorstyrke er altså Lewmaren minst dobbelt så dyr. Jeg åpnet min Lewmar på akterdekket i fjor sommer og den var i perfekt stand. Ingen korrosjon, alt fungerte osv. Motoren henger ned gjennom plattform og inn i motorrommet. Den ser omtrent ny ut. Motorrommet har alltid full lufting og holdes oppvarmet/tørt om vinteren. Konklusjon: Lewmar H3 er en nokså kostbar vinsj som utvilsomt har lang levetid. Anchorlift Dolphin-serien er mye billigere men ser også ut til å kunne holde lenge, men er åpenbart dårligere beskyttet mot korrosjon blant annet fordi materialene ikke er av samme kvalitet som Lewmar. Skulle jeg handlet dette nå for ettermontering på en brukt båt, hadde jeg bestilt Anchorlift Dolphin 1000 med fjernkontroll. Det er en god kombinasjon av pris, ytelse (frittfallfunksjon - se over), enkel mekanikk - minimalt med elektronikk, lett tilgang på reservedeler. Tar greit kjetting på 8 mm. Jeg antar at Bavariaimportøren gjorde omtrent samme vurdering i 2006 da de ettermonterte ankervinsjen akter ved levering av båten i Norge. Tror Lewmar da var et for dyrt produkt å ettermontere. Er vel kanskje litt overrasket over å finne den i baugen på Bavaria 42 overhodet, men det er jo en annen sak... Ellers er det sikkert masse andre vinsjer der ute som også er veldig bra. Bare styr unna komplisert styring og elektronikk på disse meget korrosjonsutsatte installasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 ett ankerspil bør monteres tørrt...dvs i forpiken, og mate kjettingen tilbake ut i ankerboksen her er ett eksempel på ett 15 år gammelt spil...rett montert http://sailaround.info/detaljer/1-aa/1sv/a101.html Lofrans er ett fabrikat som absolutt bør vurderes. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
blueline Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Quick sine vinsjer er også god kapslede og motstandsdyktige mot korrosjon. Prisen er dog den samme som Lewmar for tilsvarende vinsj. Lewmar profish og Quick Genius koster det samme. Nå har jeg erfaring med begge vinsjer og kan ikke påstå så langt at en er bedre enn den andre. Anchorlift har jeg desverre sett har blitt til rustklumper etter få år. At de fortsatt ruster er skuffende. Jeg bestemte meg da jeg så den første at det kom jeg aldri til å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 (redigert) Hej Jag har ett Ancorlift från 2007, spelet fungerar bra och frifallsfunktionen är bra. Det finns dock ett stort fel, det är alldeles för dåligt material i mellandelen, mitt var helt borta efter 6 år. Jag har ersatt mellandelen med en rostfri del så det fungerar fortfarande. Hälsningar Ove Hej Mitt ankarspel sitter i ankarboxen akter, är aldrig överspolat men visst kan det bli fuktigt i ankarboxen när en blöt ankarlina kommer in. Finns ingen annan möjlighet att montera på. Hälsningar Ove Redigert 2.September.2016 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 (redigert) Jeg har vel Lofrans foran. Det er vel 30 år og still working strong. Akter har jeg Ilas - den tredje Ilas på få år. Mulig livet akter er strevsomt, men Ilas har vært et dyrt merke for min del. Redigert 3.September.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.