Jump to content

MB dieselmotor


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg har nå kommet såpass langt i oppussingen at jeg så smått har begynt å tenke på motor.

Selger hadde en MB som skar seg (kjørte uten olje!), men fikk kjøpt en identisk motor fra Lyche Maskinering. Den "nye" motor fungerte greit, men har jo ikke fester etc.

 

Jeg er som dere skjønner helt blank på både trebåt og motor, men har i løpet av 1 uke lært utrolig mye om båten - nå er det tid for å tenke motor.

 

Klarer jeg å bytte fester, bytte pakninger etc. selv, eller er det et must med kyndig hjelp her?

Noen som har en løsning på hvordan jeg best løfter og "fester" motor i båten når alt av slanger og ledninger skal monteres? Motoren skal vel balanseres og "småflyttes", så noe å henge i er kanskje greit?

 

Noen som har noen URL`er som kan hjelpe meg med tegninger/beskrivelser/linker videre til deler etc.?

 

*hilsen en som er "noe" lei av å skrape lakk med skrape og varme*

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Om du vil prøve deg selv, så start med og handle boka, diesel motor i båt fra universal diesel i oslo. Koster ca 200,-

 

Der står det meste av det du trenger av info.

 

Ellers ville jeg gjort motoren mest mulig klar før innheising, med deler fra gamle motoren og så heist den rett på plass. gjør skikkelig rent etc når du nå har motor ute.

 

Vurder om du skal kjøpe nye motorlabber, og om det er annet på motoren som du synest bør skiftes.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvis du fikk med den gamle motoren kan du vel flytte over det som du mangler.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

Om du vil prøve deg selv, så start med og handle boka, diesel motor i båt fra universal diesel i oslo. Koster ca 200,-

 

Der står det meste av det du trenger av info.

 

Ellers ville jeg gjort motoren mest mulig klar før innheising, med deler fra gamle motoren og så heist den rett på plass. gjør skikkelig rent etc når du nå har motor ute.

 

Vurder om du skal kjøpe nye motorlabber, og om det er annet på motoren som du synest bør skiftes.

 

Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg fikk med den gamle også, så det er plenty av deler.

 

Jeg har støvsugd hele motorrommet, så der tror jeg ikke det har vært renere. ;)

 

Jeg kjøper meg den boken du nevner, Sabeltann + at jeg fant KB Trading på nett som hadde en god brosjyre om marinisering av motorer. I og med at det har stått en fungerende motor i båten tidligere, så kan det jo ikke være umulig å få inn den nye - når den er identisk.

Jeg må bare lære meg hva alt er, og hvor det skal være.

 

Er det noen forskjell på å montere motor mens den ligger på vannet - kontra å montere mens den nå ligger på land?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja, kjekk bok!

 

Du skal kansje behandle trevirke under motor skikkelig..

 

Ta gjerne og "støvsug" nettet etter bilder av tilsvarende motorer og se løsninger på hvordan andre har gjort tilsvarende ting på "din" motor!

 

Vedrørende montering på land eller vann. Jeg ville nok og montert motor på land. Men så er det ofte slik at skroget lever og at korrekt montert motor på land ikke nødvendigvis er korrekt når båten flyter... Det er sikkert mange her inne som kan forklare dette skikkelig! Mener og ha lest at en bør avbalansere motor etter at båt er sjøsatt..eller?

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vurdert å satt i motor med båten på vannet. Jeg ville også ha skrud motoren ordentlig sammen og prøvestarta i benk før jeg monterte.

Tenk også på om du kan få montert på en liten pumpe i bunnpanna for lettere oljeskift.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så må motor monteres før sjøsetting.

 

Kan en eller annet ta dette bildet og sette på noen piler på diverse ting?

Prøver å finne ut hva som er hva og hva det brukes til - men dette skal gå bra.

Bilde

 

*evig optimist - som vil sjøsette i løpet av juni.*

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...