Jump to content

Raymarine P70 autopilot - kalibrering - styrbord/babord oppklaring

FredT

Recommended Posts

I vår nyanskaffede Bavaria 39 Cruiser står det en slik autopilot. Og den har fungert aldeles upåklagelig - inntil vi gikk ut fra Grimsøykilen Marine nå mandag. På det smalleste (kanskje bare 20 - 30 meter) i sakte fart - anslagsvis 2 knob aktiverte jeg autopiloten. Den responderte omgående med å legge fullt babord ror!! Selv i 2 knob skjer ting fort når slikt hender, men vi fikk heldigvis avverget før vi gikk på land. Vi gikk til skjærhalden håndstyrt, for adskillige forsøk underveis ga samme resultat. Tittet der gjennom forskjellige oppsett, og konkluderte med at havnekalibrering kunne være verdt å prøve (etter at vi hadde tilbakestilt til fabrikkoppsett uten resultat. Den startet  prosedyren med forskjellige ting vi skulle gjøre med roret. Sette det midtskips, fullt styrbord, og legg roret mot havn!!  Der siste skjønte vi ikke noe av, måtte derfor gi oss, og vi fikk dermed ikke kjørt ferdig kalibreringsrutinen.  Telefon til Raymarine support ga oss først en tekniker som foreslo at vi skule bytte om på to ledninger i kontrollboksen. Det var vi lite lystne på. Den hadde jo tidlige virket perfekt, og vi hadde ikke byttet på noe som helst.

En mer erfaren servicemann kom på tråden, og geleidet oss gjennom denne Havnekalibreringen, som helt riktig var den som skulle kjøres. Og her kommer det. Da vi kom til "Legg roret mot havn" sa han at det betyr babord!! - og ja, selvsagt, autotranslate (antar jeg) har åpenbart oversatt det engelske ordet for babord (port som det jo heter) til havn som det  også betyr! Da ble alt vel - kalibreringen kjørt til ende og alt virker OK igjen. Hvorfor den hadde "gått ut av programmeringen sin" aner jeg ikke, men blir nok litt forsiktig  med å aktivere den ukritisk i trange farvann heretter. Men husk altså - på disse betyr "mot havn" babord ;-))

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jeg takker for all hjelp. Dette er kompliserte greier, som jeg ikke helt skjønner enda. Men  er jo bl.a. imponert over at jeg kan ligge i forlugaren med en Ipad, og lese av vindstyrke - se kart over hvor båten er - og til og med justere kursen om autopiloten er aktivert. Det siste kan (fornuftig nok) bare gjøres fra Pidestalen tror jeg jeg har skønt ;-))

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Har en C127 og har planer om å oppgradere software. Lurer på:

Vil software på alle tilkoblede enheter (P70/Spx-10) bli oppdatert automagisk?

Hva må kalibreres i etterkant? Autopilot/fluxgatekompass? Annet?

MFD maser om at abb på 'Navionics freshest maps' eller noe så t er utløpt. Er dette verdt å betale for? Hvordan gjør jeg i så fall det? Antar kart er registrert på forrige eier hos Navionics..

om du ser på informasjonen hos Raymarine så sier de enkelte steder at noe må oppgraderes før annet, se her f.eks http://www.raymarine.no/view/?id=9573 står det nede på siden at " Pilot System - You must update EV1 Sensor before updating your ACU". 

eller her: http://www.raymarine.no/view/?id=3770 for SPX:

Downloading the Software

Select the software update below depending on which Multifunction Display you will be using to perform the Remote Update. Please note if you have a G Series or a/c/e/gS Series you must check what version of software you have installed in the unit that you are using to perform the upgrade. For further information on this please click here.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...