FredT Startet 31.August.2016 Del på Facebook Startet 31.August.2016 (redigert) I vår nyanskaffede Bavaria 39 Cruiser står det en slik autopilot. Og den har fungert aldeles upåklagelig - inntil vi gikk ut fra Grimsøykilen Marine nå mandag. På det smalleste (kanskje bare 20 - 30 meter) i sakte fart - anslagsvis 2 knob aktiverte jeg autopiloten. Den responderte omgående med å legge fullt babord ror!! Selv i 2 knob skjer ting fort når slikt hender, men vi fikk heldigvis avverget før vi gikk på land. Vi gikk til skjærhalden håndstyrt, for adskillige forsøk underveis ga samme resultat. Tittet der gjennom forskjellige oppsett, og konkluderte med at havnekalibrering kunne være verdt å prøve (etter at vi hadde tilbakestilt til fabrikkoppsett uten resultat. Den startet prosedyren med forskjellige ting vi skulle gjøre med roret. Sette det midtskips, fullt styrbord, og legg roret mot havn!! Der siste skjønte vi ikke noe av, måtte derfor gi oss, og vi fikk dermed ikke kjørt ferdig kalibreringsrutinen. Telefon til Raymarine support ga oss først en tekniker som foreslo at vi skule bytte om på to ledninger i kontrollboksen. Det var vi lite lystne på. Den hadde jo tidlige virket perfekt, og vi hadde ikke byttet på noe som helst. En mer erfaren servicemann kom på tråden, og geleidet oss gjennom denne Havnekalibreringen, som helt riktig var den som skulle kjøres. Og her kommer det. Da vi kom til "Legg roret mot havn" sa han at det betyr babord!! - og ja, selvsagt, autotranslate (antar jeg) har åpenbart oversatt det engelske ordet for babord (port som det jo heter) til havn som det også betyr! Da ble alt vel - kalibreringen kjørt til ende og alt virker OK igjen. Hvorfor den hadde "gått ut av programmeringen sin" aner jeg ikke, men blir nok litt forsiktig med å aktivere den ukritisk i trange farvann heretter. Men husk altså - på disse betyr "mot havn" babord ;-)) Redigert 31.August.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Framtia Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Benyttet du anledningen til å oppgradere software?. P70 kom med ny versjon nå i august, mens resten av systemet hadde oppgradering i mai. Gir vesentlig bedre prestasjoner. http://www.raymarine.no/display/?id=797 Forøvrig har jeg alltid engelsk som språk, da slipper man slike dumme oversettelser... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
FredT Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Takk for tips Framtia. Skal sjekke "how to" oppdatere software, og ja, sette språket til engelsk er også et utmerket tips. Man er jo så vant til engelsk etterhvert at det er helt problemfritt ;-)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Framtia Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Har du Raymarine MFD?. Med Lighthouse software kan du koble deg på nett vi mobilen (trådløs sone) og så lastes alle oppdateringer ned direkte. Kjempepraktisk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
FredT Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Takk igjen. Ja har E95 (mener jeg den heter) , så det bør gå bra. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Cral Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Og husk å kalibrere etter at du har oppgradert. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
FredT Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Jeg takker for all hjelp. Dette er kompliserte greier, som jeg ikke helt skjønner enda. Men er jo bl.a. imponert over at jeg kan ligge i forlugaren med en Ipad, og lese av vindstyrke - se kart over hvor båten er - og til og med justere kursen om autopiloten er aktivert. Det siste kan (fornuftig nok) bare gjøres fra Pidestalen tror jeg jeg har skønt ;-)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Fantino Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Har en C127 og har planer om å oppgradere software. Lurer på: Vil software på alle tilkoblede enheter (P70/Spx-10) bli oppdatert automagisk? Hva må kalibreres i etterkant? Autopilot/fluxgatekompass? Annet? MFD maser om at abb på 'Navionics freshest maps' eller noe så t er utløpt. Er dette verdt å betale for? Hvordan gjør jeg i så fall det? Antar kart er registrert på forrige eier hos Navionics.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 (redigert) om du ser på informasjonen hos Raymarine så sier de enkelte steder at noe må oppgraderes før annet, se her f.eks http://www.raymarine.no/view/?id=9573 står det nede på siden at " Pilot System - You must update EV1 Sensor before updating your ACU". eller her: http://www.raymarine.no/view/?id=3770 for SPX: Downloading the Software Select the software update below depending on which Multifunction Display you will be using to perform the Remote Update. Please note if you have a G Series or a/c/e/gS Series you must check what version of software you have installed in the unit that you are using to perform the upgrade. For further information on this please click here. Redigert 1.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fantino Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Bruk ALDRI autopilot i trangt farvann! Vi er mange som har opplevet at auotopiloten plutselig slipper taket (går i standby) og da svinger en båt med balansert ror brått og ukontrollert mot ene eller andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Legger en link til en med de samme problemer som du hadde. Han fikk problemene etter oppdatering. Selv om systemet er "plug and play", så må en utpå å gå med båten slik at autopiloten kan "lære" seg å styre korrekt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
FredT Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Arkmarin - vet jeg hadde sett og lest denne før jeg fikk problemer, men jeg takker for link så jeg kunne gjenoppfriske ..... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.