arkmarin Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 I går var jeg ombord til en venn. Han hadde problemer med autopiloten. Når han koplet den inn, så begynte båten å svinge, i stedet for å holde den kurs han hadde, da han koplet den inn. Han har Evolution autopilot og p70 instrument. Vi tester ved kai. Båten ligger med kurs 240 grader. Ror i midtstilling. Autopiloten koples inn og p70 instrumentet viser at kompasset begynner å svinge, som om båten dreide mot babord og den legger roret over for å rette opp. Vi skjønner ikke hvorfor kompasset skal begynne å svinge, når autopiloten koples inn. Utstyret er ca 1 år gammelt. Min venn sier at dette kom etter han fikk oppdatert sofwaren på plotter mm. Versjonen som ble lagt inn på p70 var 3.06. Nyeste oppgradering er 3.07, som han skal oppgradere til i dag i et forsøk på at det kan løse problemet. Det har virket problemfritt siden monetering og fram til nå. Har noen her inne kunnskap om dette problemet? Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Framtia Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Jeg har opplevd noe lignende tidligere på en tidligere utgave av Raymarine autopilot grunnet spenningsfelt som påvirket fluxgatekompasset (autopiloten gikk bananas når inverteren ble slått på). Så sjekk at det ikke har skjedd noe som kan påvirke kompasset. Softwareoppdatering høres uansett ut som et fornuftig tiltak (sjekk her: http://www.raymarine.com/view/?id=9573, det er ikke bare update for p70 som bør utføres) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Oppstår problemet når dere seiler også - eller er det bare ved kai? Jeg ville teste underveis også for å sikre at det ikke er noen lokale forhold ved kaia (strømkabel etc) som spiller inn. Quote Link to post
Noreide Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Jeg vil tro at plotter og autopilot er koblet sammen. Kan dere koble fra plotter og evt. eksterne sensorer og kjøre autopilot "stand alone" for å se om feilen kommer fram da? Dersom feilen da forsvinner så vil jeg tro at autopiloten får heading signal også fra plotteren evt. ekstern kilde. Min erfaring sier at magnetkompasset / ratekompass må kobles fra autopiloten dersom autopiloten har ekstern heading informasjon inn. Quote Link to post
Euklid Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Om problemet har oppstått etter en softwareoppdatering ville kanskje ikke se det som helt unaturlig at en påfølgende oppdatering er løsningen? Er selv skeptisk til all oppdatering av programvare like før havkrysninger og andre perioder jeg er spesielt avhengig av at elektronikken spiller på lag. Quote Link to post
arkmarin Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 (edited) Ute på sjøen så begynner den å legge over til fullt rorutslag etter Auto trykkes. En har da valgt å slå den av. Kompasset ble tilkoplet lang ledning, slik at det kunne holdes 2 m over dekk for å eliminere deviasjon. Den er prøvd uten at plotteren er påslått. Den er tilbakestilt til fabrikkinnstillinger, uten at problemet er løst. Det hele begynte under ferietur at plotteren begynte å bli ustabil, den vekslet mellom sort skjerm og basiskartet. Tross dette virket autopiloten helt normalt. Seatronic sendte en brikke med oppdateringer for systemet og skjermen ble ok, men da begynnte kompasset å tulle når Auto eller Track ble valgt. Det er derfor grunn til å tro at den siste oppdatering av p70 ikke var bra. Edited August 24, 2016 by arkmarin (see edit history) Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Problemet er løst. Det viste seg at kompasset hadde mistet hukommelsen etter oppdatering, og det var nødvendig å bruke båten for å få kalibrert kompasset igjen. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mix Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Ble det oppgradert software uten å rekalibrere etterpå ? Quote Link to post
arkmarin Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 Riktig Mix. Etter oppgradering var han ut på tur og fikk da problemer. Autopiloten og kompass er plug and play, så kalibrering skal ikke være nødvendig. Havnekalibrering ble utført, men ga ingen løsning. Etter en ny tur ut kalibrerte kompasset seg selv og da ble alt ok. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mix Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Autopiloten og kompass er plug and play, så kalibrering skal ikke være nødvendig. Er du sikker, jeg har aldri sett en sw oppdatering hvor rekalibrering ikke er nødvendig. Det er understreket i release notes: http://www.raymarine.com/view/?id=3803 http://www.raymarine.com/view/?id=9573 Quote Link to post
Framtia Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Man bør helt klart kjøre factory reset og rekalibrere ja. Jeg oppgraderte all software nylig, og har etter det fått et irriterende problem med en alarm som sier at det ikke finnes hastighetsdata når jeg engasjerer autopiloten. Har prøvd å sette valg av input både til auto og fast til giver, uten at det hjelper. Er meldt inn til support hos Raymarine, uten å ha fått svar. Noen som har opplevd tilsvarende? Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.