Jump to content

Synkronisere enspaks kontrollbokser


Slarsken

Recommended Posts

Holder på å installerer enspaks kontrollbokser i sjarken men fekk problem med at gassen ikke kan betjenes.

Begge boksene kan betjene giret, men gassen står fast såfremt at kablene fra begge boksene er tilkoplet, enkeltvis kan de betjene gassen lett og fint.

Kontrollboksene er av typen utraflex b29 for innfelling.

Noen her som har kjennskap til dette fenomenet?

Link to post

Hva er en synkronisator? Hva gjør den. holder det ikke å justere de parallelle kablene like lang slik at anslaget blir likt?

 

Her har du synkronisatoren som nevnt over fra Maritim.

Har også funnet frem en monteringsanvisning til deg.

 

 

Kan du legge ut bilde av hvilken kontrollboks du har?

 

Ultraflex B29 kontrollboks

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Hulda bruker den synkroniseringsbokse ene og alene fordi jeg har to forskjellige kontrollbokser, der den fra Volvo ikke lar seg modifisere. Om jeg hadde hatt Ultraflex begge steder, kunne jeg koblet de inn på samme kontrollspak (eks. gasspaken på motoren). Modifikasjonen jeg ville måtte gjøre på Ultraflex er å fjerne kula som gir 'klikkfølelsen'. Da vil spakene ute og inne (i dette tilfellet) bevege seg like mye. Det er altså et par forskjellige fremgangsmåter. Der den ene er gratis.

Link to post

Har bestilt synkronisator fra Maritim.no, så får jeg se om dette vil virke med kun én.

Som nevnt over funket girsjalten på begge hendlene, gassreguleringa kun med én kabel tilkoplet.

Takk til dere som tipset om synkronisator, fann bildet av boksen og monteringsanvisning (utraflex B 29), det var denne jeg kjøpte.

Redigert av Slarsken (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Et stk synkronisator er montert på gassvairene så nå kan de enspaksbetjente boksene betjenes fra innsiden og utsiden, det ser dermed ut til å fungerer halvveis i lag.

Dvs at ene spaken følger med det første trinnet( innkopling gir) og ikke videre utover gasstrinnet.

Hvis jeg f.eks betjener utekonsollen for så å gå inn i kabinen å betjene, så kan jeg ikke fra kabinen dra av gassen å sette den i fri uten å gasse opp til samme anslag som ute.

Fordeler og ulemper mao.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Et stk synkronisator er montert på gassvairene så nå kan de enspaksbetjente boksene betjenes fra innsiden og utsiden, det ser dermed ut til å fungerer halvveis i lag.

Dvs at ene spaken følger med det første trinnet( innkopling gir) og ikke videre utover gasstrinnet.

Hvis jeg f.eks betjener utekonsollen for så å gå inn i kabinen å betjene, så kan jeg ikke fra kabinen dra av gassen å sette den i fri uten å gasse opp til samme anslag som ute.

Fordeler og ulemper mao.

Fordeler og ulemper ja. Hadde slike på min båt og ved en forglemmelse glemte jeg å stille om spakene inne når jeg skulle legge til brygge og måtte springe som f... for ikke å renne i .

Hadde jeg sett dette innlegget ditt tidligere så skulle du fått gratis av meg siden jeg skiftet til slike som viknes har etter løpeturen min :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...