Slarsken Startet 31.August.2016 Del på Facebook Startet 31.August.2016 Holder på å installerer enspaks kontrollbokser i sjarken men fekk problem med at gassen ikke kan betjenes. Begge boksene kan betjene giret, men gassen står fast såfremt at kablene fra begge boksene er tilkoplet, enkeltvis kan de betjene gassen lett og fint. Kontrollboksene er av typen utraflex b29 for innfelling. Noen her som har kjennskap til dette fenomenet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Kan du ha koblet gass/gear wirer på motsatt plass? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
husky dane 85 Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Du treng ein Synkronisator på både gir og gass.kostar 869 på Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Slarsken Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Hva er en synkronisator? Hva gjør den. holder det ikke å justere de parallelle kablene like lang slik at anslaget blir likt? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 (redigert) Har du koblet wirene fra begge kontrollboksene rett på dieselpumpa og gearet? Kan du legge ut bilde av hvilken kontrollboks du har? Redigert 1.September.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Hva er en synkronisator? Hva gjør den. holder det ikke å justere de parallelle kablene like lang slik at anslaget blir likt? Her har du synkronisatoren som nevnt over fra Maritim. Har også funnet frem en monteringsanvisning til deg. Kan du legge ut bilde av hvilken kontrollboks du har? Ultraflex B29 kontrollboks Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hulda Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Hulda bruker den synkroniseringsbokse ene og alene fordi jeg har to forskjellige kontrollbokser, der den fra Volvo ikke lar seg modifisere. Om jeg hadde hatt Ultraflex begge steder, kunne jeg koblet de inn på samme kontrollspak (eks. gasspaken på motoren). Modifikasjonen jeg ville måtte gjøre på Ultraflex er å fjerne kula som gir 'klikkfølelsen'. Da vil spakene ute og inne (i dette tilfellet) bevege seg like mye. Det er altså et par forskjellige fremgangsmåter. Der den ene er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Slarsken Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 (redigert) Har bestilt synkronisator fra Maritim.no, så får jeg se om dette vil virke med kun én. Som nevnt over funket girsjalten på begge hendlene, gassreguleringa kun med én kabel tilkoplet. Takk til dere som tipset om synkronisator, fann bildet av boksen og monteringsanvisning (utraflex B 29), det var denne jeg kjøpte. Redigert 1.September.2016 av Slarsken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Usikker på fabrikat, men på vår Albatross så går spak på taket synkront når eg betjener inne. Fantastisk. Slipper å nullstille inne for å gå ut å kjøre. Ikkje ideelt i sjøslag med ising kanskje. Sprøyter litt ekstra med en god pro-long på utehendler på den kalde årstida. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Slarsken Svart 15.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2016 Et stk synkronisator er montert på gassvairene så nå kan de enspaksbetjente boksene betjenes fra innsiden og utsiden, det ser dermed ut til å fungerer halvveis i lag. Dvs at ene spaken følger med det første trinnet( innkopling gir) og ikke videre utover gasstrinnet. Hvis jeg f.eks betjener utekonsollen for så å gå inn i kabinen å betjene, så kan jeg ikke fra kabinen dra av gassen å sette den i fri uten å gasse opp til samme anslag som ute. Fordeler og ulemper mao. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Et stk synkronisator er montert på gassvairene så nå kan de enspaksbetjente boksene betjenes fra innsiden og utsiden, det ser dermed ut til å fungerer halvveis i lag. Dvs at ene spaken følger med det første trinnet( innkopling gir) og ikke videre utover gasstrinnet. Hvis jeg f.eks betjener utekonsollen for så å gå inn i kabinen å betjene, så kan jeg ikke fra kabinen dra av gassen å sette den i fri uten å gasse opp til samme anslag som ute. Fordeler og ulemper mao. Fordeler og ulemper ja. Hadde slike på min båt og ved en forglemmelse glemte jeg å stille om spakene inne når jeg skulle legge til brygge og måtte springe som f... for ikke å renne i . Hadde jeg sett dette innlegget ditt tidligere så skulle du fått gratis av meg siden jeg skiftet til slike som viknes har etter løpeturen min Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.