Engers Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Jeg har en webasto i båten som jeg lurer litt på hvordan virker. Jeg bruker den stort sett på den måten at jeg vrir hjulet til full varme, og lar den stå der. Så skrur jeg den av når jeg har oppnådd god varme. Men sist jeg prøvde, så vrei jeg hjulet ned til ca. halv varme, etter den hadde stått på fullt en stund. Det går da en stund, så sluttet varmeren å blåse. Kort tid etter var det tid for å dra hjem, så jeg skrudde helt av. Mitt spørsmål er: Om jeg justerer varmen fra fullt og ned til f.eks ca halvparten, vil da varmeren slutte å blåse, og så starte opp igjen av seg selv etter en stund? Quote Link to post
Teerex Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Hjulet er jo normalt sett en termostat, så det blir så varmt som hjulet er innstilt på. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Det stemmer nok som du beskriver, de "gamle" varmerne er enten av eller på. Ny Eber. Er ikke slik, den går på full opp til ønsket temp. Og går da ned på minimum effekt, klarer den ikke å oppretholde varmen, legger den på mer effekt. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Husker ikke på sparket forskjellen på ST og ikke-ST men her er brukerveiledning for begge: http://dealers.webasto.com/service/files_content.aspx?Files_FileId=1770 http://dealers.webasto.com/service/files_content.aspx?Files_FileId=1917 Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Engers Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Ok. Da er altså varmeren som jeg har trodd. Når man setter ned termostaten, så vil varmeren slutte å blåse ved en viss temperatur, og den vil starte igjen når temperaturen går noe under det som er innstilt på termostaten. Høres greit ut. Er det sånn at man bør sette termostaten på fullt når man skal starte, og så eventuelt justere ned litt etterhvert, og bør man også sette på fullt en stund før man skrur av ? Quote Link to post
oberst1 Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Ok. Da er altså varmeren som jeg har trodd. Når man setter ned termostaten, så vil varmeren slutte å blåse ved en viss temperatur, og den vil starte igjen når temperaturen går noe under det som er innstilt på termostaten. Høres greit ut. Er det sånn at man bør sette termostaten på fullt når man skal starte, og så eventuelt justere ned litt etterhvert, og bør man også sette på fullt en stund før man skrur av ? Akkurat det er vel litt etter smak; ønsker du først å fyre ordentlig opp og justere ned termostaten etter en stund gjør du det. Eller la den stå omtrent der du var fornøyd så ordner den det selv ;) Viktigste for alle varmere er at de får lov til å gå en del på full effekt uten altfor mange start/stopp. Sotes ned... Har den stått på en stund og du ønsker å skru av gjør du bare det, den styrer seg ned selv. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.