Sjø1 Startet 1.September.2016 Del på Facebook Startet 1.September.2016 Hei alle sammenNå har jeg hatt 3 fot syken i hele høst og endt opp med å kjøpe meg en Bavaria 28 Sport 2011 mdell. Kan dere komme med tips og råd, svakheter og styrker med denne båten. Vi er som regel bare 3 personer (noen ganger 4) som skal reise på dags/helg/ukesturer med båten. Mvh Bjørn Erik Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 (redigert) fin båt! Mye plass. Minus: Dårlig kalesjeløsning, dårlig sikt med den oppe pga for lav vindskjerm, vann har en tendens til å samle seg. Lite sitteplasser i cockpiten pga. Stor solseng. Mye styr å re opp i forpiggen hver dag. Går hardt i sjøen i motsjø Drev:) Alt er bygget på det eksemplaret jeg har kjennskap til Redigert 1.September.2016 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 Takk for tilbakemeldingen Hva mener du med drev, hva er dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Beklager det med drev, det er en personlig mening og ikke et faktum. Drev har fordelen av å være billigere i drift men dyrere/mer komplisert å serve/reparere. Hvis man er mekaniker og tar sånt selv blir regnestykket bedre med tanke på drev. Ikke minst går drevbåter hurtigere. Sånn nå slipper jeg å få noen på nakken:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) D4 260 er nok litt lite med ferielastet båt. Har en bekjent med en slik. Jeg synes båten er fin. Har ikke kjørt den selv Redigert 2.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 2.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2016 D4 260 er nok litt lite med ferielastet båt. Har en bekjent med en slik. Jeg synes båten er fin. Har ikke kjørt den selv Er det erfaring eller bare noe du tror. Jeg tenker siden du ikke har kjørt den selv. Må si at på det punktet så varierer svarene mye, noen sier at det er alt for liten motor, andre sier at det holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Det er båteiers synspunkt :-) Kan være de har med seg veldig mye greier - men de er bare 2 voksne ombord. Om det finnes båter levert med D4 300 hadde jeg valgt det :-) Om det kun finnes D4 260 hadde jeg vært happy med det. Men kanskje bytta ut interceptorene med skikkelige store trimplan for å få litt mer bærende flate Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Har kjørt den med 300hk så den finnes:) Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Har hatt slik tidligere og kan vel være enig mye av det som er sagt tidligere her. Flott design! Mye plass. Flott plass under solseng. Fint å sitte på solseng å se utover! Var ute i sjø med den som gjorde at mannskapet trodde vi skulle gå ned........... Minus:Dårlig kalesjeløsning, dårlig sikt med den oppe pga for lav vindskjerm.Lite sitteplasser i cockpiten pga. Stor solseng.Mye styr å re opp i forpiggen hver dag. Drev gjør den rimeligere å kjøre med og mere lettmanøverbar......... 260hk holder, men bruker litt tid opp i plan med full båt, og med jolle bakpå og mye last bak må du bruke trimming. De aller fleste er vel også levert med 260hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Nå har jeg vært ute å kjørt med båten hele helgen og kan ikke si noe annet enn at jeg er stor fornøyd. Vi har variert med alt fra 3 personer til 8 personer i båten, kan ikke si noe annet enn at båten står til forventningene. Selvfølgelig så tok det litt tid å få den i plan med 8 personer om bord, men etter den kom opp så var det helt greit å holde den der. Vi satt 5 i sittegruppen, en i førerstolen og 2 på solsenga, ikke trangt i hele tatt. Forpiggen er og blir sengeplass for vår del så den er oppredd hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Om salongen under dekk blir køyeplass hele tiden, ville jeg gjort tilpasninger med en gang slik at det ble en skikkelig seng. Ut med putene og lag en pen løsning så du kan montere spilebunn og tilpass en god skummadrass fra Jysk. Eventuelt også et forheng. Å sove på ileggsputer er ikke den beste side av båtlivet. Har selv erfaring med Grandezza31 og salongen fremme brukes til soveplass. Når jeg ser på nye Grandezzaer så får ihverfall jeg inspirasjon til å gjøre tilpasninger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Vi har overmadrass over putene så sengen er god å ligge på. Har vurdert forheng, men har ikke sett en løsning som ikke ser "jalla" ut Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Overmadrass hjelper på komforten ja. Men, du har enda ikke erfart fukt og kondens iboende faenskap. Dra på tur i to tre uker, eller mere.. Ikke gøy med sorte muggflekker på de fine salongputene. ( i Grandezzaen er det i skinn) Det er ihverfall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Takk for tips, skal følge med etter mugflekker. Høre litt rundt hvordan andre person har løst dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Det går nok greit om du er flink til alltid vende opp overmadrassen på dagtid slik at fukt luftes ut. Dog, på dagtid er det også høy luftfuktighet, matlaging etc. En løsning er å bruke avfukter. Meaco DD8L er alltid med på tur i både seilbåten og Grandezzaen. Grandezzaen blir brukt på langtur hvert år mellom 4 og 8 uker. I seilbåten har jeg spilebunn i begge køyene, og ville ikke vært foruten. I Grandezzaen er det kun spilebunn i stikkabinen. Bruksmønsteret ditt har selvfølgelig mye å si. Det er nok flere meninger om nødvendigheten av avfukter. Vi har ihverfall kommet til at det utgjør enorm forskjell. Alt er tørt, ingen kondens. Og ikke minst, man blir fort søkk våt om det regner når man holder på med fortøyning etc. Om du har dieselvarmer kan den settes på ventilasjon, uten varme, og den blir nærmest lydløs. Når andre kalesjebåter i havna ligger neddugget, så har vi lite eller null dugg. Jeg forstår det slik at du nå har kjøpt båten (?) gratulerer så mye! Den er relativt ny og sikkert i topp stand. Nå handler det om å ta vare på den og hindre forfall. Eksempel: nå og frem til opptak, er den verste tiden for mugg på kalesjen. I Grandezzaen og seilbåten står avfukteren på auto nede i salongen, hele året. I Grandezzaen står det nå også avfukter oppe under kalesjen. Ny kalesje koster 25tusen, man kan bruke mye strøm og spare mye arbeid for det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Takk for mange tips Ja jeg har kjøpt båten og har vært ute en helgetur med den. Jeg har vurdert om jeg skal kjøpe meg en avfukter for å ha stående i båten. Det er webasto med ventilasjon, varme og kjøling, den har jeg på når vi i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 (redigert) Kan varmt anbefale Meaco DD8L. Den har monitoretingsfunksjon slik at når du setter den på 50% Relativ fuktighet, tommelsymbolet, så tørker den til 50% RF er oppnådd, skrur seg av men sjekker RF hver 30. Min. Om det har økt, starter den igjen. Den har frostvakt og stenger av om det kommer med mot null grader. Det viktige er uansett å tørke ut før det blir for kaldt. Bruker du avfukter, stenger du alle ventiler og åpner dører og skap. Alt tørt og fint til neste tur. Dd8l avgir tørr og litt oppvarmet luft som gir passe lunk. Støyer ikke så mye på laveste viftehastighet. Mulighet for å drenere via slange, eller bruke oppsamlet. Skal båten ligge ute på sjøen i vinter ? Siden avfukteren holder båten tørr, så ligger alt av puter og dyner ombord om vinteren. Redigert 6.September.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 7.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2016 Hvis du monterer en Meaco DD8L, hvor drener du da vannet ? eller er det mest praktisk å samle det opp i beholderen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 -den avfukteren er frittstående, så det er sagt. Det finnes avfukteren for fast montering også. Men de er ikke like gode på å gi varme inn i båten. På tur står avfukteren på dørken og oppsamleren brukes. Når båten ligger i havn, over tid, er det greit å sette den på byssebenken og dreneringsslangen ligger ned i vasken. Dog, siden jeg har 5 minutter å gå ned til båten, bruker jeg igrunn oppsamler hele tiden. Om båten er tett, så tørker den ut temmelig mye den første dagen/dagene. Mange liter. Deretter holder to-litersoppsamleren uker.. Om båten er tørket mens det er grei temp, + 8-10 grader, så er det ikke så mye vann å tørke ut når det blir kaldere... Det har visstnok vært litt problem med at det blir et vakuum i dreneringsslangen og vannet renner ikke unna. Da setter man et lite hull i overkant av slangen like etter utløpet. Har ikke opplevd det selv. Importøren av Meaco er representert her på forumet. Om du vil ha en rimeligere avfukter, så hadde ihverfall Elkjøp en tilnærmet kopi fra Sandstrøm. Ser kliss lik ut. Den har jeg i kjelleren hjemme. Meacos dvale og monitoretingsfunksjon gjør at den står i båten. For når båten er tørr og tett, så passer den bare på. :) Sandstrøm sin vifte går kontinuerlig, selv om riktig RF er oppnådd og den avventer tørking. Sandstrøm har heller ikke ioniserende filter. Avfukter ble diskutert endel i fjor mener jeg. Du kan jo søke litt og lese for og eventuelt mot. Tørrballer blir ihverfall tull når man set effekten av avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Da har jeg bestilt Maeco DD8L, bare å vente til den kommer på Posten. Når det gjelder strøm, hva er den beste løsningen: -Flere, evt større battrier -Efoy -Eller bare lære seg hvor mye strøm man har og bruke ut i fra det Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Kan ihvertfall si etter en sommer nå med Efoy er svaret enkelt! Aldri mer en båten uten, fantastisk god erfaring! Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Kan ihvertfall si etter en sommer nå med Efoy er svaret enkelt! Aldri mer en båten uten, fantastisk god erfaring! Er den vanskelig og og montere? Bør man sette bort jobben til fagfolk, eller er det noe man kan gjøre selv? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Er den vanskelig og og montere? Bør man sette bort jobben til fagfolk, eller er det noe man kan gjøre selv? Enkelt å montere selv. God bruksanvisning. Brukte noen timer, men det var først og fremst for å trekke signalkabel (vanlig Cat5) fra enheten til der jeg ønsket den i cockpit. Har vurdert å utvide batteribanken med ett batteri, men dropper det. Trenger det jo ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 13.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2016 Må vel legge ut et skryte bilde av båten Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 19.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2016 Da er Meaco DD8L kjøpt inn og montert opp i båten. Blir spennende å se til helgen igjen, nå er det ganske vått og rått ute. Hvordan er luften i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.