Jump to content

Bavaria 28 Sport, erfaringer?

Sjø1

Recommended Posts

Dersom den står på og slangen ført ned til avløp vil du merke god innekomfort med en gang.

Den står på med slangen ned i vasken på badet og båten ligger med landstrøm 

Som skrevet tidligere, sett den på 50% RF. Det er nok. Blir det for lav RF over tid, tørker treverk ut og kan ødelegges. Dog, det er vel ikke så mye helt treverk i den båten..

Har stilt den inn på det som var anbefalt i bruksanvisningen, tror det var ** og tommel opp

Den står på med slangen ned i vasken på badet og båten ligger med landstrøm 

Ikke for å virke dum, men slangen har ingen bøy oppover? Altså kun fritt fall.

Har stilt den inn på det som var anbefalt i bruksanvisningen, tror det var ** og tommel opp

Det er 50% luftfuktighet ja, velger du laveste er det 60% som også holder. Mindre strømforbruk hvis det betyr noe ;)

Gratulerer med ny bå! Jeg kjøpte en ny sånn en i 2010, og hadde den i 2 sesonger. Vi var en voksen og 2 barn, og var veldig fornøyde med båten. Etterhvert byttet vi til B39 da vi ble en voksen til og 1 barn til:-) Noen tanker fra meg under:

Sikt: Dette har ikke Bavaria forstått. Hvorfor ha en stol på førerplass som gjør sikt annet enn til himmelen umulig med fart over 4-5 knop? Det er det samme i 39 foteren. Jeg står alltid og kjører. Irriterende.

Kalesje: Tok den aldri av, annet enn veggene bak. Det er et helvetes prosjekt som tar lang tid. Som jeg antar er tilfellet med flere av kalesjebåter.

Motsjø: Ta ikke av kalesjen forut:-) Det blir vått. Overalt. Ville demontert dørhenglsene og satt inn lengre skruer med Tec-7. (dersom du skal ut i julingsjø - våre dører løsnet)

HK: 260 HK er ok for alt annet enn medsjø. Da faller den ut av plan i oppoverbakkene med ferielastet båt. Mitt tegn på at da har man en undermotorisert båt med for lite krefter å kompensere for det en kaptein kan gjøre galt.

Solseng: Glimrende løsning for oss som hadde med ALT. Vi trengte heller ikke mer plass. Solsengen var fin å slappe av på.

QL Interceptors: Aldri noe problem i vår B28, men har sluttet å virke nå i vår B39 på 4. sesong. Inni sitter det tannhjul og elmotorer som du finner i lekebiler. Vallø motor vil ikke engang ta jobben med å bytte de - fordi det er en drittløsning.

Batteri: Så stor som mulig. I vår B39 har vi gjort det og har Inverter og Honda med lang ledning:-)

Vann i motorrommet!! Alltid, og fryktelig irriterende. Også i min båt nå. Ankervinsjen trenger en hatt over gjennomføringen til kjettingen der bak. Når det regner så renner vannet inn i motorromet. Også litt skeptisk til vannfellene på skutesiden. Små slanger.

Utover det er båten fantastisk. Og jeg mener det. Ellers hadde jeg vel ikke kjøpt en til som var større.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Gratulerer med ny bå! Jeg kjøpte en ny sånn en i 2010, og hadde den i 2 sesonger. Vi var en voksen og 2 barn, og var veldig fornøyde med båten. Etterhvert byttet vi til B39 da vi ble en voksen til og 1 barn til:-) Noen tanker fra meg under:

Sikt: Dette har ikke Bavaria forstått. Hvorfor ha en stol på førerplass som gjør sikt annet enn til himmelen umulig med fart over 4-5 knop? Det er det samme i 39 foteren. Jeg står alltid og kjører. Irriterende.

Kalesje: Tok den aldri av, annet enn veggene bak. Det er et helvetes prosjekt som tar lang tid. Som jeg antar er tilfellet med flere av kalesjebåter.

Motsjø: Ta ikke av kalesjen forut:-) Det blir vått. Overalt. Ville demontert dørhenglsene og satt inn lengre skruer med Tec-7. (dersom du skal ut i julingsjø - våre dører løsnet)

HK: 260 HK er ok for alt annet enn medsjø. Da faller den ut av plan i oppoverbakkene med ferielastet båt. Mitt tegn på at da har man en undermotorisert båt med for lite krefter å kompensere for det en kaptein kan gjøre galt.

Solseng: Glimrende løsning for oss som hadde med ALT. Vi trengte heller ikke mer plass. Solsengen var fin å slappe av på.

QL Interceptors: Aldri noe problem i vår B28, men har sluttet å virke nå i vår B39 på 4. sesong. Inni sitter det tannhjul og elmotorer som du finner i lekebiler. Vallø motor vil ikke engang ta jobben med å bytte de - fordi det er en drittløsning.

Batteri: Så stor som mulig. I vår B39 har vi gjort det og har Inverter og Honda med lang ledning:-)

Vann i motorrommet!! Alltid, og fryktelig irriterende. Også i min båt nå. Ankervinsjen trenger en hatt over gjennomføringen til kjettingen der bak. Når det regner så renner vannet inn i motorromet. Også litt skeptisk til vannfellene på skutesiden. Små slanger.

Utover det er båten fantastisk. Og jeg mener det. Ellers hadde jeg vel ikke kjøpt en til som var større.

Takk for masse nyttig info  :thumbsup:

Må si at jeg har merket noe av tingene du nevner her.

Den ene QL Interceptoren har tatt kvelden, men vil bli byttet på garanti.

Men jeg er strålende fornøyd med båten  :smiley:  :smiley:  :yesnod:

Vurderer også å sette inn litt flere batterier eller større batterier.

• 3 uker senere...

Da var det min tur til å gjøre en "nybegynner feil".

Sleit litt med ankervinsjen og begynte å drive, måtte sette båten i revers. Pang sa det, der var ankerkjettingen godt surret rundt propellen, men heldig hvis var det noen snille båtfolk i nærheten og kunne hjelpe meg med å få kjettingen løs.

Ser ut som at jeg har vært heldig, bare noen små sår helt innerst på bakerste propellen.

Så nå er båten tatt opp og klargjort for vinteren.

• 1 måned senere...

Nei, nei og atter nei! :) glem det.

Kjøp heller siste skrik av autopilot, om du ikke har det fra før. Det er den beste investeringen du kan gjøre, etter redningsflåte i bag.

Hvis du søker rundt på forumet her så tror jeg du i hovedsak finner innlegg som fraråder chiptuning/omprogrammering/effektøking på marinedieselmotorer, herunder alle typer D4 og D6. Det kan være høyrisikosport selv om det sikkert finnes både bokser og programmeringsverktøy som kan fikse dette. For sikkerhet skyld, styr unna.

Jeg vet om et VP verksted som synes det er helt topp at folk setter på slike bokser. Det gir dem masse ekstra jobb med motorer som skjærer og må byttes. Motorskadeforsikring dekker ikke slike havarier. En ny D4 koster vel fort noen hundre tusen kroner. Da kan du jo oppgradere til D4 300

Ser her at dette er noe jeg ikke trenger å bruke penger på  :lol: . Takk for tilbakemeldinger  :thumbsup:

• 5 måneder senere...

Hei alle sammen.

Da var tiden kommet for den første driftsstopp med båten. 

Etter et par timers tur i går, skulle jeg kjøre inn til bryggeanlegget. Da piper det bare fra båten og motoren stopper. Får ikke start igjen. Displayet viser "check shift actuator". Hva er feil ?

Er dette noe som man kan fikse selv eller ?

Er vel D4 og EVC i den båten? Ville mistenke at aktuator føler for mye motstand når den skal veksle mellom gir. Enten det skyldes slitasje på wire eller manglende smøring. Har også hørt om aktuator som må byttes, da gjerne wire og aktuator samtidig...relativt kostbart. Få en VP-mekaniker til å se på det ;)

Det er enten aktuator, gearwire eller kalibrering av gearspaken. Trolig ikke det siste desverre. Men det kan være en idè å teste ut dette først, for det kan du gjøre selv om du har instruksjonsboka. 

før du bytter aktuator så sjekk gearwiren. For den kan foråsake trøbbelet for aktuatoren. Her er det vel viss farge på strømpa som sier om den er av ny, ok type eller gammel, dårlig type. Mener å huske de ok er brune. 

Aktuatoren er den enheten som mottar datasignal fra gass spaken din og omgjør dette til en fysisk hendelse ved å skyve gearspaken i rett posisjon. Er det feil her vet ikke EVC systemet om gearet står i fri, forover eller bakover. Derfor ingen start ?

Selvdiagnose: en mann i motorrommet ved aktuatoren, en mann ved gassspaken. Beveg spaken og se hva som skjer. Om jeg husker rett skol det være mulig uten å starte motoren. Dette vet sikkert @DieselDahl eller @sap_2000 

Mener også å hukse det er mulig å finjustere gearwiren ved aktuatoren. Er du heldig er det alt som trengs. Men drt hadde jeg latt VP mekaniker gjøre. Disse geara bør ikke slure, da sliter du konen og det blir dyrt. 

Spoiler

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så lenge hjernen tror giret står i fri vil den starte.  

Hadde som bitteliten foreslår koblet girvaier av aktuator.  Da kan man sjekke om aktuator vil bevege seg, samt prøve å gire for hånd med en tang og motor i gang.  Skal ikke være for alt for mye motstand 

Treg, gammel vaier kan gi feilmelding.  

Båten bør på land for å skifte vaier. Har hørt det har blitt gjort med dykkerutstyr, men det tror jeg er klønete.  

Håper det ikke er aktuatoren.  

Lykke til :seeya:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...