Jump to content

Bavaria 28 Sport, erfaringer?

Sjø1

Recommended Posts

Jeg har samme problem, og etter to vinteropplag er det fortsatt ikke feilsøkt og fikset ordentlig. Fikk feilen senest idag ved tillegging.

"Check gear actuator" kommer opp, og jeg må ta sikringen for å få startet igjen. Problemet er på styrbord side, og det skjer utelukkende når jeg girer FRA revers til nøytral. Når jeg tester litt, så er det helt tydelig at den henger ift å sette motoren i fri. Noen ganger tar det for lang tid, og da får motoren beskjed fra styringssystemet om å stoppe. En annen oberservasjon er at det skjer stort sett når jeg har kjørt båten en stund.

Jeg har de nye wirene. Har også kryssbyttet aktuator med babord for å se om feilen flytter seg.

Står vel da igjen med at det 1) er en feil med wiren, eller 2) at det er i drevet feilen sitter (det var ekstremt sjelden ihht Lasa og Vallø motor).

Her er video av styrbord først og så babord. På begge videoene settes den i gir forover først. Har syklet noen ganger. Er det noen som ser forskjell? Jeg lurer på om styrbord virker litt tregere?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Check actuator kan betyda just det som sagts att aktuatorn måste bytas. Dessa ær ganska svaga och tål inte en sliten / kærvande væxelwire hur længe som helst.

Jag bytte nu i vinter mina två bruna væxelwire till den nya typen som ær svarta ær av lågfriktionstyp på min Bavaria 32 Sport med 2xD4-225 då jag upplevt att det ett par gånger under førra sæsong tagit lite lång tid att lægga i backen på ena drevet vilket gjort det lite stressigt i vissa situationer nær både 1 och 2 sekunder passerar innan man hør "klonk". =) 

Du kan væxla manuellt genom att koppla loss aktuatorn som det skrevs ovan och du kan æven då se om aktuatorn fungerar nær den ær losskopplad.

Att byta væxelwire på DP-H går snabbt men du måste ta upp båten ur vattnet før detta.

Hei alle sammen.

Nå er båten ute på vannet igjen.

Det som ble gjort er:

Løftet båten opp fra vannet, bestilt ny gearwire.

Dro ut gammel gearwire, så begynte morroa

Nå skulle den nye tres på plass. Her trenger du wire, tape, fett og en god porsjon tålmodighet. Etter en stund klarte vi å få tredd den nye wireen på plass, den må tres på plass utenfra og inn. Hekta på plass begge ender og kontrollerte, alt fungerte og ingen feilmeldinger.

Fikk båten ut på vannet ingen og tok en liten test tur. Alt OK

Så nå er jeg klar til en ny sesong på sjøen.

• 1 måned senere...

Hei 

Har begynt å slite mer med for lite strøm i båten. Det jeg har kommet frem til at jeg må gjøre nå er:

-Skifte forbrukbatterier

-Montere Eføy

Da kommer spørsmålene

-Kan jeg montere Eføyen under sofaen oppe på dekk?

-Kan den monteres i motorrom, eller blir det for varmt?

-Hvor bør man legge vannslangen?

Sikkert mange andre ting som man bør tenke på, så kom gjerne med tips og råd. Finnes det andre gode løsninger?

Kan jo også ta med at jeg har skiftet kalesjen til grå/brun kalesje, ble mye bedre :thumbsup:

IMG_0716.JPG

Efoy kan du montere nesten hvor som helst. Fordel om det ikke er for langt unna batteribanken for å slippe lange kabelstrekk. Bare husk at litt lufting må den få.

Det lille vannet den slipper kan du enten la gå rett i drenering, i en tom spylervæskedunk eller rett i kjølsvinet. Hvor du ønsker å plassere den avgjør vel det for deg, vannet må jo da komme lavere ut enn selve Efoy-enheten...

Hadde selv i motorrom ut mot skrogsiden og inntil batteribanken. Er du usikker på hvilke temperaturer som oppstår nedi der kan du måle med et enkelt min-max termometer først?

Ps. Var kjempefornøyd med Efoy! ?

oberst1 skrev for 4 timer siden:

Efoy kan du montere nesten hvor som helst. Fordel om det ikke er for langt unna batteribanken for å slippe lange kabelstrekk. Bare husk at litt lufting må den få.

Det lille vannet den slipper kan du enten la gå rett i drenering, i en tom spylervæskedunk eller rett i kjølsvinet. Hvor du ønsker å plassere den avgjør vel det for deg, vannet må jo da komme lavere ut enn selve Efoy-enheten...

Hadde selv i motorrom ut mot skrogsiden og inntil batteribanken. Er du usikker på hvilke temperaturer som oppstår nedi der kan du måle med et enkelt min-max termometer først?

Ps. Var kjempefornøyd med Efoy! ?

Takk for svar

Redigert av Busch (see edit history)

Her kan du få like mange svar som det er båter på sjøen ;)

Men, basert på synsing og egen erfaring ville jeg sagt ja. For din båt/dynamo og typisk bruksområde er dette en god løsning.

Bare husk å ikke kjøre de under 12,2V og la de få toppladet seg imellom =lang levetid.

+ De batteriene kan du få relativt rimelig

+ Like batterier leker best sammen

AGM er oppskrytt (dyrt og ikke nødvendigvis lengre levetid). Annet blir for dyrt (kost/nytte, du har jo Efoy :thumbsup:)

oberst1 skrev 20 minutes ago:

Her kan du få like mange svar som det er båter på sjøen ;)

Men, basert på synsing og egen erfaring ville jeg sagt ja. For din båt/dynamo og typisk bruksområde er dette en god løsning.

Bare husk å ikke kjøre de under 12,2V og la de få toppladet seg imellom =lang levetid.

+ De batteriene kan du få relativt rimelig

+ Like batterier leker best sammen

AGM er oppskrytt (dyrt og ikke nødvendigvis lengre levetid). Annet blir for dyrt (kost/nytte, du har jo Efoy :thumbsup:)

Takk for svar

Efoy er ikke kjøpt inn enda, men står på listen. Først må jeg ha nye batterier

• 1 måned senere...

Da ble det handlet nye batterier, 2 stk. Sønnak ep1200 exide dual agm. Kjempe gode batterier.

Men jeg sliter mye med ankeret mitt. Nå har jeg skiftet releet, automat sikringen og bryterpanelet. Men fortsatt så fusker det. Plutselig virker det, så virker det ikke. Dette er veldig irriterende når man skal legge seg til på en holme. Noen her som har noen gode tips/forslag på hva som kan være galt.?

Kjører du ankervinsjen med fjernkontrollen eller bryteren på /ved dashbordet?

Her i huset er det slik at fjernkontrollen funker utelukkende når den skal testes, og aldri når den skal brukes ved tillegging. Har en mistanke om at den ikke liker sol og å bli varm. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev On 6.9.2017 at 21.57:

Kjører du ankervinsjen med fjernkontrollen eller bryteren på /ved dashbordet?

Her i huset er det slik at fjernkontrollen funker utelukkende når den skal testes, og aldri når den skal brukes ved tillegging. Har en mistanke om at den ikke liker sol og å bli varm. 

Høres kjent ut :rolleyes:. Fjernkontrollen funker når det bare skal testes, men ikke ved tillegging.

Bryteren funker når den selv vil :pray:

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...