Jump to content

Olje til Yanmar gear KM4A, confused.

Haba

Recommended Posts

:confused: Skal skifte olje på gearet Yanmar KM4A. Har alltid brukt motorolje SAE 30, men var nå var dealeren lens. Men så dukker spørsmålet opp, jeg bruke singlegrad SAE 30, eller kan jeg bruke den vanlige multigrade oljen som brukes på motoren ?

Har sjekket med kompetent person som sier : "KM4A gir skal ha SAE 15W-40 mineralolje. SAE30 er for KMH4 gir."

I Yanmar sin servicemanual står det også spesifisert motorolje samme som på motor. OK, greit nok, så slipper jeg å stresse mer med det.

Men så ser jeg rett plutselig rett på frontplaten som står på gearboksen, der står det jammen oil SAE 30. Litt lettere forvirret da.

Mener å ha hørt at årsaken til at det foretrekkes singlegrad er at det er mange tilsetningstoffer i multigrad oljen som kan legge bellgg på gear-conen og kan forstyrre koplingen (slure).

Kan noen si litt mer om dette så jeg slipper å lure så mye. :confused:

Redigert av Haba (see edit history)

Fikk også litt difuse svar hos to forskjellige Yanmarforhandlere. Den ene mente at det var samme olje på gear og motor ( 15W-40), mens den andre forhandler mente at det skal brukes SAE 20/30 på gearet, noe det også sto i manualen, og på gear-kassa, så man kan jo lure?. Det blir jo i alle fall riktig hvis man følger det som står på gearet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...