Jump to content

Batteriet lades ut når båten ligger i havn, hvordan finne årsaken?


kiresp

Recommended Posts

Har ett nytt batteri som var ladet bra opp for 14 dager siden.båten har hovedstrømsbryter.som var skrudd av.

da jeg skulle starte i dag var det ikke nok til og starte.hvordan ville dere gått frem for og finne ut hva som trekker strøm.noe må det jo være?prøve og forklare åssen kobblingen ser ut.ikke jeg som har kobblet opp.pluss fra motor til batteri.minus går til hovedbryter og videre til batteri.jording fra jordingskinne i kontrolpanel går til samme hovedstrømbryter.pluss fra strømskinne går rett til pluss på batteri.beklager dårlig forklaring men er ikke sååå god på dette.håper dere har noen ideer.

Link to post

As far as I understand. Your battery was down with the main-switch off. this can ofcourse be the result of several reasons so i start with the most important 

- the engine is connected to the battery directly or behind the switch? it could be that the you lose power if you have electric anodes. or other electric devices that are part of the engine. faulty contact switch.

 

- is the charger direct or behind the main switch?  it is possibe to lose some power the output of the charger. it also depends on the charger.

 

- you have a bilgepump directly to the battery?

 

if you have an amp meter or multi-meter you could test the result of changes in the electric system when you select switches.

 

also you can disconnect the battery and set the mains witch OFF. then measure the resistance at the poles. it should say OL (open loop) if not, you can calculate the loss of power

 

by multiplying the value on the screen by 12v. then you have the power in watts.

 

if you have a simple drawing that always help.

 

I assume that the battery is good

Link to post

Har ett nytt batteri som var ladet bra opp for 14 dager siden.båten har hovedstrømsbryter.som var skrudd av.da jeg skulle starte i dag var det ikke nok til og starte.hvordan ville dere gått frem for og finne ut hva som trekker strøm.noe må det jo være?

Du kan begynne med å sjekke om du har noe som lader ut batteriet selv om hovedstrømsbryteren er slått av. Det kan du gjøre ved å koble fra en pol og måle mellom polskoen og polen med en amperemeter. Du kan også måle med tangamperemeter uten å koble fra, men det kan være litt "kilent" å måle så små strømmer med et tangamperemeter for likestrøm.

 

 

pluss fra motor til batteri.minus går til hovedbryter og videre til batteri.jording fra jordingskinne i kontrolpanel går til samme hovedstrømbryter.pluss fra strømskinne går rett til pluss på batteri.

Hvis du tegner opp en skisse og legger ut bilder av anlegget ditt kan det sikkert hjelpe på svarene du får. Men for å rydde litt i terminologien kan jeg si at du har pluss og minus, men ikke jord i et 12V likestrømsanlegg.

Link to post

hadde problemer med et ganske nytt batteri ca. 5 mnd, gammelt, brukt som forbruksbatteri, ladet seg ut , prøvde flere ganger , med strømmen forsvant, så målte eg syren på alle sellene, og fylte til slutt helt ny syre på, men det viste seg at 2 av sellene var kaputt, fikk nytt batteri av butikken som eg hadde kjøpt det hos, til halvpris. så eg ville nå målt det på syre, og om alle sellene er ok.

Link to post

Vurder om det er noe du kan ha vært borte i på det elektriske etter at problemet oppstod.

Ellers foreslår jeg at du gjør som Komodo skriver

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Er vel egentlig ikke så vanskelig dette?

Siden batteriet tapper seg når hovedstrømsbryter er slått av, må du ha noen få direkte koblete punkter til batteriet. Vanligvis  vil det kunne være stereo og vannpumpevakter, tyverialarm f,eks. Identifiser disse, da kan du måle med ampermeter hvor mye strøm som går igjennom de. Kan du ikke bruke ampermeter, kan du koble de bort en for en å se hva som skjer.

 

Jeg forutsetter nå at batteriet ditt er ok, selv nye batterier kan svikte som enkelte er innom her. Kan være vanskelig å finne ut om batteriet er svakt uten å teste det. Byttet ett i bilen nå, det viste 12.8V men så fort man belastet det litt datt det ned til 7.8V for å så hente seg opp igjen etter noen få sekunder. (Resultatet var at bilen orket nesten ikke å dra starter rundt, men da den tente ble batteriet ok igjen) Dette batteriet var ett år, og fikk nytt på garanti, etter at de hadde testet det selv og bekreftet mine resultater.

Link to post

Har nå kobblet pluss minus fra motoren rett på batteriet.lagt plusskabel til lanterner instrument osv på hovedstrømsbryter.da skrur jeg av alt og har da ikke hatt problemer.men da er spørsmål nr to.da jeg kjører ligger måleren i båten på 13 volt.da jeg setter på alt av lys osv kommer det et lite fall på måleren.men er usikker på om motoren lader.har ikke noe og måle med.

Link to post

13V er for lite hvis voltmåleren din er riktig, og faller den ved belastning så spørs det nok om du ikke må bytte børster på laderegulatoren. Dynamoen lader nok ikke godt nok, og som regel skyldes det laderegulator og gjerne at børstene er slitt på regulatoren. Du burde fått deg en voltmåler en kompis som har det til å bekrefte at du får for lite lading. Hvis svaret er ja, bytt regulator eller bare børstene om du eller en kopmpis kan det.

Link to post
kiresp : Motoren er en mercury 88 mod 115 hk.er det mye jobb og bytte no slikt evnt.

 

Det er vel aldri sikkert det er hverken dynamo eller laderegulator på den motoren. Derfor er det viktig at opplysninger om hvilken motor det er kommer tidlig. Jori og andre her tok nok utgangspunkt i en vanlig innenbordsmotor. Kan jo tenkes den har helt ordinær dynamo, men fra 88,,, nei tvilsomt.

Og er det slik at den ikke lader med mer enn 13 volt så er det heller ikke sikkert batteri tappes i uthavn. Det vil jo aldri bli fulladet med bare 13 volt og det vil fort gå tomt da.

Men det er jo også slik, at slike eldre påhengere lader dårlig, og er batteriet dårlig kan det hende motoren må gå leeeenge før de klarer og opparbeide tilstrekkelig spenning som bør være opp mot 14,4 volt.

Som om ikke det var nok så kan de faktisk gi langt over det også, i og med de ofte ikke har noen regulering, og stiger da i takt med turtallet.

Har du bare 13 volt om du ruser den litt opp på turtall også ?

 

Det skulle ikke undre meg om du ser langt bedre ladespenning om den får et bedre batteri, men ikke sikkert. Har du et friskt du kan teste med ?

Uansett så er bare 13 volt for lite, så selv om du skulle finne ut at det lekker strøm ved landligge så vil batteriet få et kort liv.

 

Ser jo nå at batteriet er nytt, men det blir fort nedkjørt om det aldri får mer enn 13 volt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...