Benji Startet 2.September.2016 Link til dette innlegget Startet 2.September.2016 Planene om litt større båt har så smått begynt å sette seg hos oss, og da er det selvsagt ekstra spennende å sjekke Finn jevnlig (les flere ganger om dagen) Noen ønsker har vi, og mer kommer sikkert til. Det finnes mye der ute av kombinasjon motor/drivlinje. Fast akset Drev V gear etc Men så ser jeg at Skilsø 33 Sport leveres med både fast aksel, og midtstilt motor kombinert med drev. Hvordan er denne kombinasjonen i forhold til "vanlig" drev kombinasjon - fordeler/bakdeler med dette. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Uten at jeg har prøvd Skilsø 33 selv (forsåvidt en båt jeg sikler myyye etter ) så var vel hovedargumentet for installasjonen med midtstilt motor med mellomaksling og drev å kunne kombinere drev og akterkabin. Akterkabinen tar jo plassen som vanligvis går til motoren på en drevbåt.Sånn rent bortsett fra det layout-messige (drevbåt med akterkabin i stedet for stikkabin) så vil jeg tro at det ikke er dumt å få flyttet vekten litt fremover. En del drevbåter er jo litt baktunge siden man har en står metallklump helt bakerst, men det er vel kanskje ett større problem på eldre båter med motorer med lite krefter i forhold til vekten. Eneste ulempen jeg sånn umiddelbart kan se er ett litt mer komplisert drivverk da man trenger en mellomaksel fra motoren og bak til drevet. Jeg er usikker på hvordan eksos og kjøling er løst. Vil tro at eksosen går bak til drevet og ut igjennom drevet som vanlig, men jeg ser for meg at det kanskje er mer hensiktsmessig å hente kjølevann fra en vanlig skroggjennomføring i stedet for drevet når motoren står midt i båten. Men det skal nevnes at dette kanskje først og fremst er synsing fra min side da jeg ikke har noen erfaring med den løsningen selv. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
-morten- Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 husk balanse i båter som har litt størrelse kompenseres med å flytte tanker.. motorvekta blir ikke all verden i forhold når man fyller dieseltanker septik og vann! problemet med 70-80 tallsbåter er vel at størrelsen på motoren som er bytta ut var vesentlig mindre! og dermed ble en del baktunge.. mere utstyr og tjafs ombord siden nybygg.. et stort ankepunkt på midtstil motor er støy og vibrasjon! men det er jo alt etter utforming, teknisk instalasjon, design/struktur i båt, fundamenter osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Hvis jeg skulle hatt båt med drev (noe jeg ikke skal ha), hadde litt av poenget vært at motoren sitter helt bak. Fordelene er at støyen kommer lengre fra førerposisjon, og at det blir bedre plass framover i båten til stikkabiner osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Modem Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Heisan, er eier av Skilsø selv, men har fast aksel, kunne aldri tenkt meg båt med drev. Man får vel noen knop høyere toppfart med drev, Kontra fast aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Ja, og det er jo sammen med drifstofforbruk den største fordelen. Deretter kommer fordelen med at motoren sitter helt bak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Ja, og det er jo sammen med drifstofforbruk den største fordelen. Deretter kommer fordelen med at motoren sitter helt bak. Fordel og fordel, det er ett definisjonsspørsmål. Med motoren bak forsvinner akterkabinen til fordel for stikkabin. Om det er en fordel eller ulempe er en smakssak. Selv har jeg litt sansen for soverom i begge endene av båten, selv om motoren da må stå i midten med de ulempene som det fører til. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Komodo Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 For min del vil det være en fordel å ha motoren lenger bak. Akterkabin vil vi ikke ha, det er bare i veien Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 For min del vil det være en fordel å ha motoren lenger bak. Akterkabin vil vi ikke ha, det er bare i veien Ser den. Spesielt båter som Baltic og Atlantic er jo rene klatrestativene! En del nyere akterkabinbåter (som Skilsø 33) har passasje forbi akterkabinen og rett ut til badeplattformen, det er ett kompromiss jeg synes ser veldig fornuftig ut! Men for min del så blir det hele rent teoretisk, det blir nok noen år til jeg kan bytte ut den gamle Biam 800´en min (uten akterkabin) uansett... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
ivar Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 fordelen med midtmontert motor er kanskje først og fremst for produsenten mtp mer rasjonell produksjon..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 fordelen med midtmontert motor er kanskje først og fremst for produsenten mtp mer rasjonell produksjon..? Tja, grunnen til at de fleste sports- og cabincruisere opp til noen-og-tredve fot stort sett kun leveres med drev er vel at det er enklere og billigere å montere enn en akselinstallasjon. Skilsøen har vel midtmontert motor fordi den i utgangspunktet er en akslingbåt med akterkabin. Drevvarianten er stort sett helt lik unntatt drevet og har da dermed midtmontert motor og mellomaksling. Vanskelig å få til akterkabin med motoren bake. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.