Jump to content

Midtstilt motor og drev - fordeler/bakdeler med dette. Ala Skilsø

Benji

Recommended Posts

Planene om litt større båt har så smått begynt å sette seg hos oss, og da er det selvsagt ekstra spennende å sjekke Finn jevnlig (les flere ganger om dagen)

Noen ønsker har vi, og mer kommer sikkert til.

Det finnes mye der ute av kombinasjon motor/drivlinje. 

Fast akset

Drev

V gear

etc

Men så ser jeg at Skilsø 33 Sport leveres med både fast aksel, og midtstilt motor kombinert med drev.

Hvordan er denne kombinasjonen i forhold til "vanlig" drev kombinasjon - fordeler/bakdeler med dette.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Uten at jeg har prøvd Skilsø 33 selv (forsåvidt en båt jeg sikler myyye etter :smiley: ) så var vel hovedargumentet for installasjonen med midtstilt motor med mellomaksling og drev å kunne kombinere drev og akterkabin. Akterkabinen tar jo plassen som vanligvis går til motoren på en drevbåt.
Sånn rent bortsett fra det layout-messige (drevbåt med akterkabin i stedet for stikkabin) så vil jeg tro at det ikke er dumt å få flyttet vekten litt fremover. En del drevbåter er jo litt baktunge siden man har en står metallklump helt bakerst, men det er vel kanskje ett større problem på eldre båter med motorer med lite krefter i forhold til vekten.

Eneste ulempen jeg sånn umiddelbart kan se er ett litt mer komplisert drivverk da man trenger en mellomaksel fra motoren og bak til drevet. Jeg er usikker på hvordan eksos og kjøling er løst. Vil tro at eksosen går bak til drevet og ut igjennom drevet som vanlig, men jeg ser for meg at det kanskje er mer hensiktsmessig å hente kjølevann fra en vanlig skroggjennomføring i stedet for drevet når motoren står midt i båten.

Men det skal nevnes at dette kanskje først og fremst er synsing fra min side da jeg ikke har noen erfaring med den løsningen selv. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

husk balanse i båter som har litt størrelse kompenseres med å flytte tanker..  motorvekta blir ikke all verden i forhold når man fyller dieseltanker septik og vann!  problemet med 70-80 tallsbåter er vel at størrelsen på motoren som er bytta ut var vesentlig mindre! og dermed ble en del baktunge.. mere utstyr og tjafs ombord siden nybygg..

et stort ankepunkt på midtstil motor er støy og vibrasjon! men det er jo alt etter utforming, teknisk instalasjon, design/struktur i båt, fundamenter osv.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, og det er jo sammen med drifstofforbruk den største fordelen. Deretter kommer fordelen med at motoren sitter helt bak.

Fordel og fordel, det er ett definisjonsspørsmål. Med motoren bak forsvinner akterkabinen til fordel for stikkabin. Om det er en fordel eller ulempe er en smakssak. Selv har jeg litt sansen for soverom i begge endene av båten, selv om motoren da må stå i midten med de ulempene som det fører til.

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

For min del vil det være en fordel å ha motoren lenger bak. Akterkabin vil vi ikke ha, det er bare i veien :smiley:

Ser den. Spesielt båter som Baltic og Atlantic er jo rene klatrestativene! En del nyere akterkabinbåter (som Skilsø 33) har passasje forbi akterkabinen og rett ut til badeplattformen, det er ett kompromiss jeg synes ser veldig fornuftig ut! :smiley:

Men for min del så blir det hele rent teoretisk, det blir nok noen år til jeg kan bytte ut den gamle Biam 800´en min (uten akterkabin) uansett... :giggle:

fordelen med midtmontert motor er kanskje først og fremst for produsenten mtp mer rasjonell produksjon..?

Tja, grunnen til at de fleste sports- og cabincruisere opp til noen-og-tredve fot stort sett kun leveres med drev er vel at det er enklere og billigere å montere enn en akselinstallasjon. Skilsøen har vel midtmontert motor fordi den i utgangspunktet er en akslingbåt med akterkabin. Drevvarianten er stort sett helt lik unntatt drevet og har da dermed midtmontert motor og mellomaksling. Vanskelig å få til akterkabin med motoren bake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...